Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "teoretiska perspektiv på samtida litteratur" gav 280 sökträffar

LIN K11 3

LIN K11 3 LIN K11, Allmän språkvetenskap: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Datorn i språkforskningen och Allmän språk- vetenskap: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng Allmän språkvetenskap: examensarbete, kandidatkurs, 15 hög

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK11.pdf - 2025-12-19

Kurskod/Course code

Kurskod/Course code 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod FIN A31 2. Kursens namn Finska, påbyggnadskurs 3. Nivå G 4. Högskolepoäng 30 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för området för humaniora och teologi 2008-03-07 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt Finska 2. Ämne, om tillämpligt Finska 3. Typ av kurs och dess placerin

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/FINA31.doc - 2025-12-19

OCK M01

OCK M01 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod ÖCK M01 2. Kursens namn Öst- och Centraleuropakunskap, magisterkurs 3. Nivå A 4. Högskolepoäng 30 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för området för humaniora och teologi 2008-06-19 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt Öst- och Centraleuropakunskap 2. Ämne, om tillämpligt Öst- oc

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/OCKM01.pdf - 2025-12-19

Microsoft Word - POL K01

Microsoft Word - POL K01 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod POL K01 2. Kursens namn Polska, kandidatkurs 3. Nivå G 4. Högskolepoäng 30 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för området för humaniora och teologi 2007-06-18 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt 2. Ämne, om tillämpligt Polska 3. Typ av kurs och dess placering i

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/POLK01.pdf - 2025-12-19

Varför är häxan så populär i litteraturen?

Varför är häxan så populär i litteraturen? Varför är häxan så populär i litteraturen? Av Gisela Lindberg - Publicerad den 15 april 2025 Foto: Aleksandr Khakimullin (Mostphotos) Redan under antiken förekom häxor i litteraturen och har sedan dess haft en självklar plats i böcker och berättelser. Häxans funktion som en projektionsyta för vår egen rädsla, ilska och begär kan vara en förklaring. Det me

https://www.sol.lu.se/article/varfoer-aer-haexan-saa-populaer-i-litteraturen - 2025-12-08

Varför är häxan så populär i litteraturen?

Varför är häxan så populär i litteraturen? Varför är häxan så populär i litteraturen? Av Gisela Lindberg - Publicerad den 15 april 2025 Foto: Aleksandr Khakimullin (Mostphotos) Redan under antiken förekom häxor i litteraturen och har sedan dess haft en självklar plats i böcker och berättelser. Häxans funktion som en projektionsyta för vår egen rädsla, ilska och begär kan vara en förklaring. Det me

https://www.sol.lu.se/article/varfoer-aer-haexan-saa-populaer-i-litteraturen/ - 2025-12-18

Studiebeskr SPAA21 HT13

Studiebeskr SPAA21 HT13 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA21, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA21, 31-60 högskolepoäng, ger dels färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen ger också en fördjupad muntlig och skriftlig färdighetsträning. Kursen är indelad i

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA21.pdf - 2025-12-19

A

A + 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod LIV A13 2. Kursens namn Litteraturvetenskap: Barnlitteratur – grundkurs 3. Nivå och kod för kursens fördjupning i förhållande till examensfordringarna Grundnivå G1N 4. Högskolepoäng 30 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för området för humaniora och teologi 2007-05-23 6. Ändringsuppgifter Reviderad av prodekanen med ansva

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/LIVA13.doc - 2025-12-19

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande  kunna diskutera datalingvistikens grundläggande metoder och metodproblem  kunna redogöra för principer för datoriserad representation av syntaktisk struktur  kunna söka efter och

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIND02.pdf - 2025-12-19

OSHA01

OSHA01 OSHA01: Kinesiska: Kinas historia, 15 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: Delkurs 1, Kinas äldre historia, 7,5 högskolepoäng Delkurs 2, Folkrepubliken Kinas historia, 7,5 högskolepoäng Delkurs 1, Kinas äldre historia, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska den studerande: • kunna redovisa grundläggande kunskap om Kinas äldre poli

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/OSHA01.pdf - 2025-12-18

No title

Spr å k - o c h l i tt e r a tur c en t r u m Franska FRAK01, franska, kandidatkurs Studiebeskrivning Fastställd 2013-01-22 av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. vårterminen 2013 Introduktion FRAK01, 61-90 högskolepoäng bygger på och fördjupar de kunskaper och färdigheter som inhämtats på de lägre nivåerna. Stor vikt läggs vid den muntliga och skriftliga språkfärdigheten samt vid textläsning och t

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/FRAK01.pdf - 2025-12-19

SOL-forskare belönas med Svenska Akademiens stipendium till postdoktorala språkforskare

SOL-forskare belönas med Svenska Akademiens stipendium till postdoktorala språkforskare SOL-forskare belönas med Svenska Akademiens stipendium till postdoktorala språkforskare Publicerad den 24 maj 2023 Sandy Åkerblom är språkvetare och verksam vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. Han disputerade i Lund 2020 med avhandlingen  På väg mot en förståelse av fenomenet inkongruent predik

https://www.sol.lu.se/article/sol-forskare-beloenas-med-svenska-akademiens-stipendium-till-postdoktorala-spraakforskare/ - 2025-12-18

sbTYSA21

sbTYSA21 TYS A21: Tyska fortsättningskurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Muntlig språkfärdighet med textstudium och realia, 7,5 högskolepoäng - Textstudium med litteratur- och kulturhistoria, 7,5 högskolepoäng - Grammatik, 4,5 högskolepoäng - Språkkunskap, 3 högskolepoäng - Uppsats, 3 högskolepoäng - Översättning, 4,5 högskolepoäng

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSA21.pdf - 2025-12-18

No title

Schema för LIVA04 HT 2022 Delkurs 2. Från antiken till renässansen (7,5 hp) Underviser: Elisabeth Friis – elisabeth.friis@litt.lu.se NB! Ang. instuderingsfrågor + diverse textmaterial till lektionerna se alltid CANVAS Fr 30/9 13–15 A129b Introduktionsföreläsning: Teaterns roll i antiken Läs: Aristoteles Om diktkonsten (i Texter, nr 117), Sofokles’ Kung Oidipus och Simon Goldhill: Drama and The Cit

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/LIVA04/20222/LIVA04_dk2.pdf - 2025-12-18

Kurskod/Course code

Kurskod/Course code 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod FIN A11 2. Kursens namn Finska, nybörjarkurs 3. Nivå G 4. Högskolepoäng 30 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för området för humaniora och teologi 2008-03-07 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt Finska 2. Ämne, om tillämpligt Finska 3. Typ av kurs och dess placering

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/FINA11.doc - 2025-12-19

No title

1 Språk- och litteraturcentrum Ryska Litteraturlista för RYSK03, Ryska: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Fastställd av sektion 5 2019-11-29, reviderad av styrelsen för sektion 5, 2025-11-27 Delkurs 1. Textläsning, muntlig och skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp Obligatorisk litteratur: Skorochodov, L. J. & Chorochordina, L. V. (2021) Okno v Rossiju. Utjebnoe posobie po russkomu jazyku kak inostrannomu

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/RYSK03/20261/Littlist_RYSK03_VT26_final.pdf - 2025-12-18

Microsoft Word - Litteraturlista_RYSA10_vt21

Microsoft Word - Litteraturlista_RYSA10_vt21 RYSA10 Litteraturlista för RYSA10, Ryska, grundkurs, 30 högskolepoäng, fastställd av Sektion 5 2019-11-29, reviderad av styrelsen för Sektion 5 2020-12-03 Obligatorisk litteratur på delkurs 1: Rysk grammatik och översättning till ryska Allmän språklära-pensum och övningsuppgifter finns upplagt på kursplattformen. Fält, Erik (2004). Da!. Kort rysk gramma

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/RYSA10/20211/RYSA10.pdf - 2025-12-18

Språk- och litteraturcentrum

Språk- och litteraturcentrum Språk- och litteraturcentrum Franska FRAA02, franska, fortsättningskurs Studiebeskrivning Fastställd 2007-09-10 av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2007 Introduktion FRAA02, 31-60 högskolepoäng, är en fortsättningskurs i franska som ger ökade färdigheter i såväl muntlig som skriftlig franska, tillsammans med djupare kunskaper i fransk litteratur, franskt

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/FRAA02.pdf - 2025-12-19

No title

DIDA05 DRAMATURGI. GRUNDKURS, 30 HP HT25 Litteratur (Fastställd i Sektionsstyrelse 2, SOL-Centrum, 2 juni 2025) Delkurs 1: Introduktion till dramaturgi och scenkonst, 7,5 hp Ankarberg, Pernilla (2015). Att äga sin process. Ett verktyg för pedagoger och kulturutövare i arbetet med kreativa processer. Göteborg: Kultur i Väst (tillgänglig via canvas) (40 s.) Chemers, Michael Mark (2010). Ghost Light.

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/DIDA05/20252/DIDA05_Delkurs_1_HT25.pdf - 2025-12-18

No title

Språk- och litteraturcentrum Kinesiska 2 LITTERATURLISTA OSHA01, KINAS HISTORIA (15 hp) History of China (15 credits) Fastställd av styrelsen för Sektion 6 2025-12-04 Obligatorisk litteratur Fairbank, John King & Goldman, Merle (2006). China: a new history. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 640 s. Fewsmith, Joseph. (2012). “Introduction,” China since Tiananmen: From Deng Xi

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/OSHA01/20261/OSHA01Litteraturlista_VT2026.docx - 2025-12-18