Författarskolan

2018-11-15

Karin Smirnoff, andraårsstudent på Författarskolan vid Lunds universitet har fått vara med om det många författare drömmer om och få får uppleva. Hennes debutroman Jag for ner till bror är nominerad till årets Augustpris i den skönlitterära kategorin. Det betyder att en expertjury vaskat fram den och fem andra verk ur årets utgivning och att den nu läses av 21 elektorer, lika många bibliotekarier som bokhandlare och litteraturkritiker. Till prisutdelningen den 26 november kommer de att avge sina röster i en sluten omröstning och den nominerade bok som får flest röster vinner. Medan elektorerna läser skriver Karin vidare på nästa bok, en fortsättning på berättelsen om tvillingarna Kippo, Jana och Bror, och deras nariga liv i och omkring den fiktiva, nog så verklighetsframmanande byn Smalånger i Västerbotten.

2018-11-15

2015-09-14

Ta med barnen och gå på skattjakt på LUX och hitta de dolda bilderna som visar hur det såg ut förr, när LUX var Zoologen. Eller lär dig svära på engelska, ta en nybörjarlektion i latin eller se fotoutställningen "Minnen från Zoologen". SOL och LUX bjuder på ett spännande program under Kulturnatten den 19 september.

2013-03-20

Författarskolans Lina Josefina Lindqvist har med Kaninmänniskan vunnit andrapris i Sveriges största årliga novelltävling, Umeås novellpris. Stort grattis!

2012-11-21

Den 24 november 2012 har musikalen "Nils Holgerssons ...

2010-11-26

2010 års Augustpris för Årets svenska skönlitterära bok: Spill. En damroman av Sigrid Combüchen, Norstedts

2010-05-06

Ett drygt 130-tal har fullföljt utbildningen vid Författarskolan och av dem är det 25% som har debuterat på små och större förlag, från Bonniers till Kabusa.

2008-05-09

Fredagen den 9 maj kommer Linda Unnhems debutroman <i>Swing it!</i> ut på bokförlaget Roos & Tegnér.

2008-01-23

Tidigare författarskolestudenten Christofer Emgård är en av fem nominerade när den amerikanska manusförfattarorganisationen Writers Guild of America delar ut pris för bästa datorspelsmanus.

Sidansvarig: anders.marklundlitt.luse | 2021-02-25