Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "svenska som främmande språk: nivå 9" gav 13666 sökträffar

Phonetic Imitation, Accent, and the Learner

This work is concerned with the acquisition of the phonetic characteristics of languages and dialects, and with the issue of learner talent or individual achievement in learning second languages. Following a survey of the literature on language learning limits, it is argued that the concentration on group trends in most of the existing literature, whilst convenient, serves more to obscure the reas

Japanska - Kandidatprogram

Kandidatprogammet i japanska omfattar 180 högskolepoäng varav 120 hp i japanska inklusive examensuppsats på 15 hp. Därutöver ska studenten läsa 15 hp i Japans historia, 15 hp i Kinas historia samt ett valfritt ämne om 30 hp. Utbildningsprogrammets mål är att ge goda kunskaper i det japanska språket, en inblick i Östasiens historia och tankevärld samt kunskaper om det nutida samhällets politiska, e

No title

Hvor godt forstår den unge generation af danskere og svenskere hinanden?Ikke særlig godt, ifølge en undersøgelse foretaget i Malmø og København i efteråret 2012 og foråret 2013. De unge synes heller ikke at være synderligt optaget af, hvad der foregår lige ovre på den anden side af Sundet, hvilket er tankevækkende i en tid, hvor mulighederne for at bevæge sig mellem nabolandene aldrig har været be

Grammatikundervisning i den nya gymnasieskolan. Ett helhetsperspektiv med utgångspunkt i Gy2011.

I uppsatsen analyseras och jämförs föreställningar om grammatik och grammatikundervisning i gymnasieskolans språkämnen, mot bakgrund av de nyligen introducerade ämnesplanerna i Gy2011. Syftet är att undersöka och diskutera grammatikundervisningen i stort, samt att jämföra hur de olika språkämnena och skolans olika aktörer förhåller sig till varandra i synen på grammatik. Det analyserade materialet

Del 4. Att utveckla hörförståelse

Hörförståelse är en central färdighet i moderna språk som kan vara utmanande att utveckla för eleven. Syftet med denna del är att innehållet ska inspirera till kollegiala reflektioner och diskussioner kring hur eleverna utvecklar hörförståelse i målspråket och vad som påverkar processen. Målet är att ni genom att arbeta med den här delen ska öka era kunskaper om vad som ligger bakom elevernas utma

No title

Reading Mario Vargas Llosa's The time of the hero is a challenge for Swedish university students of Spanish as a foreign language, but despite this, course evaluations have shown that they tend to value the experience. This study focuses on exploring the students’ reading process and their reactions to the text through a reading log project. The categories of recognition, knowledge, enchantment an

Tjugo år senare – har flerspråkigheten i EU ökat?

I februari 2001 var det stort pådrag i AF-borgen i Lund. Det europeiska språkårets öppningskonferens invigdes och 250 EU-delegater och lika många åhörare samlades för att manifestera vikten av språklig mångfald i Europa. Alla var där, men allt var inte klang och jubel. Konferensen hade rubriken ”Språklig mångfald i Europa – en utmaning” och dagarna före invigningen publicerades en undersökning där

Spanska: Fortsättningskurs

Fortsättningskursen i spanska bygger vidare på Spanska: Grundkurs. Den består av fyra delkurser som ger fördjupade kunskaper om språk, litteratur, film och samhälle inom Hispanosfären. På kursen ges goda möjligheter till muntlig träning eftersom undervisningen i stor utsträckning bygger på samtal om de teman som studeras. Vår undervisning äger helt och hållet rum på campus. För att din språkförmåg

No title

Popular Abstract in French Certaines recherches ont suggéré une différence entre l’acquisition d’une première langue (L1) et celle d’une langue seconde (L2) à l’âge adulte. L’une des questions débattues dans ce domaine est de savoir quand et pourquoi s’arrête l’acquisition du type L1 et quand commence l’acquisition du type L2 adulte. Dans ce débat, un troisième mode d’acquisition, enfant L2 ou bilThis dissertation describes the development of Voice Onset Time (VOT) and liaison in child second language (cL2) French (L1: Swedish) as compared to simultaneous Swedish-French bilinguals (2L1) and monolingual (1L1) French children. VOT is studied in both languages but liaison only exists in French. Differences between L1 and L2 phonology have previously been attributed to a sensitive period for l

Associativ inlärning med händerna hos barn – Lär vi oss språk bättre i en fysisk kontext?

Purpose: The purpose of this study was to analyze whether school-aged children learn words in a foreign language better by using Virtual Reality (VR), where they use multiple senses, or by using a computer which is a more traditional way of learning. Furthermore, the purpose was to investigate the relationship between concentration and the two different ways of word learning. Method: 71 students

Expatriater: överbetalda lyxlirare eller utsatt personal? En fenomenologisk studie på fyra svenska multinationella företag.

Expatriates are important but also expensive assets in multinational companies. A new employment and a new country, all embedded in a new culture, often with a foreign language, makes expatriation a big challenge. This also highly affects accompanying partners, since most expatriates bring their families on the assignment. The process of expatriation was examined by a qualitative study with a phen