Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "svenska som främmande språk: nivå 9" gav 13666 sökträffar

Tio lektioner i svenska : En interaktiv grundkurs

Tio lektioner i svenska är en interaktiv grammatikbok för nybörjare. Varje lektion innehåller en genomgång av ett grammatiskt ämne, förutom en dialog, några interaktiva övningar och en friare skrivövning. Grammatiken förklaras från grunden på lättförståelig svenska. Det handlar till exempel om substantiv, adjektiv, frågeord, uttal och ordföljd. Dialogerna fokuserar på lektionens ämne, och innehåll

Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk

Till grund för den här boken ligger föreläsningar som utvecklats efterhand på kurser i svensk grammatik för blivande eller redan verksamma lärare i svenska som andraspråk och på kurser för utländska studenter. Boken vill förmedla kunskaper om några centrala områden av den svenska andraspråksgrammatiken. Den vill också presentera, utveckla och tillämpa de perspektiv på grammatiken och ordförrådet s

Explicit and Implicit Knowledge of Article Semantics in Belarusian Learners of English: Implications for Teaching

The study investigates explicit and implicit knowledge of article semantics in 26 second language learners of English. Their first languages, Russian and Belarusian, lack articles. The research question is whether explicit knowledge, operationalised as an ability to explain what principle governs the choice between the definite and the indefinite article in a multiple-choice test, is associated wiThe study investigates explicit and implicit knowledge of article semantics in 26 second language learners of English. Their first languages, Russian and Belarusian, lack articles. The research question is whether explicit knowledge, operationalised as an ability to explain what principle governs the choice between the definite and the indefinite article in a multiple-choice test, is associated wi

Förhållandet mellan anföringssats och anförd sats vid direkt anföring

Vid direkt anföring uppvisar såväl anföringssats som anförd sats huvudsats¬egenskaper och det är inte uppenbart hur förhållandet mellan satserna i en anförd mening ska förstås. I denna uppsats undersöks det hierarkiska förhållandet mellan anföringssats och an¬förd sats ur såväl semantisk/pragmatisk som syntaktisk synvinkel. Undersökningens utgångs¬punkt är tre antaganden om huvud- och bisatser: 1)

Definithet, bestämdhet och artikelbruk – en missad svårighet i L2-svenska?

En välkänd svårighet för inlärare av L2-svenska är komplexiteten kring definithet, bestämdhet och artikelbruk (DBA). Flera studier har indikerat att inlärare som saknar morfologisk bestämdhetsmarkering i sitt L1 har svårare för strukturer inom DBA, men att även inlärare med motsvarande strukturer i sitt L1 har rapporterats ha svårigheter. I denna artikel redogör vi för hur den komplexitet som DBA A well-known difficulty for learners of L2 Swedish is the complexity of definiteness in form and meaning, together with article use. Several studies have indicated that learners lacking morphological definiteness in their L1 struggle more with structures within this area although learners with corresponding structures in their L1 also have issues. This article describes how this area’s complexity

Språkinlärning och språkundervisning med fokus på franska i skolan

This course gives an in introduction to research on second language acquisition, with a focus on French, and to the teaching of French in the Swedish school context. We study language development in learners of French as a second/foreign language and different factors that influence the speed end the end-state of the acquisition process. When focusing on the teaching of French in school, we d