Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "chat gpt" gav 156 sökträffar

Gabriella Scaramuzzino

Studierektor för avancerad nivå | FD | Universitetslektor Kontaktinformation E-post: gabriella [dot] scaramuzzino [at] soch [dot] lu [dot] se Telefon: +46 46 222 88 49Organisation Socialhögskolan Rumsnummer: 348 Hämtställe: 31 WebbplatsGabriella Scaramuzzinos profil i Lunds universitets forskningsportalAndra roller Universitetslektor Socialhögskolan Docent Socialhögskolan Profilområdesmedlem LU pr

https://www.soch.lu.se/gabriella-scaramuzzino - 2025-07-05

Artificiell intelligens i byggbranschen - Fördelar, utmaningar och implementeringsstrategier

Society is in constant evolution with a continuous influx of technological innovations. Artificial intelligence (AI) has recently become a focal point of discussion and has sparked significant interest in many contexts. The increased presence of advanced tools, such as the ChatGPT chatbot and other AI platforms, has acted as a catalyst and has stimulated extensive discussions about AI's potent

Gränssnittsstandarden "OGC API - Environmental Data Retrieval" och dess användning för nedladdning av väderdata

Väderprognoser är av stor betydelse för till exempel flygrutter, militära operationer och sjöfart. Flera organisationer tillhandahåller numera inte bara sina väderprognoser öppet, utan delar även med sig av sina prognosdata för nedladdning. Teknisk utveckling och ett större utbud av öppna data möjliggör användning av väder- och prognosdata för både privata och kommersiella ändamål. Egna programmerWeather forecasts are of great significance for instance in planning flight routes, military operations, and seafare. Many organizations today openly provide, not only their forecasts, but their raw data as well. Technological development and a greater availability of open data ensures that both weather- and forecast data can be used for both private and commercial purposes. However, customized ap

Exploring the Integration of Artificial Intelligence in the Ideation Stage of Product Development in Swedish Startups: Challenges, Opportunities, and Tool Utilization

The integration of Artificial Intelligence (AI) within product development has emerged as a significant area of research, especially in 2022-2023. However, there is a lack of empirical research on how AI tools are integrated into the product development process, especially within the ideation stage of startups, and what challenges and opportunities arise from this integration. Our thesis explores

SOCA20 HT24 ord

Salstentamen 2024-10-31 SOCA20 Sociologi: Grundkurs Delkurs 2: Sociala strukturer och stratifikation (7,5 hp) Tentamen består av fem stycken frågor. Antalet möjliga poäng på varje fråga står angivet vid respektive fråga. Skriv ditt svar på varje fråga på separata blad. Du skriver max 2 sidor till respektive fråga. Studenter kan använda: Böcker, E-böcker/Legimus med iPad/dator Ej tillåtet: Skrivna

https://www.soc.lu.se/sites/soc.lu.se/files/2025-03/SOCA20_HT24_ord.pdf - 2025-07-05

SOCA20 HT24 omt

Omtentan- 2024-12-16 SOCA20 Sociologi: Grundkurs Delkurs 2: Sociala strukturer och stratifikation (7,5 hp) Tentamen består av fem stycken frågor. Antalet möjliga poäng på varje fråga står angivet vid respektive fråga. Skriv ditt svar på varje fråga på separata blad. Du skriver max 2 sidor till respektive fråga! Studenter kan använda: Böcker, E-böcker/Legimus med iPad/dator Ej tillåtet: Skrivna ell

https://www.soc.lu.se/sites/soc.lu.se/files/2025-03/SOCA20_HT24_omt.pdf - 2025-07-05

AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka

AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka Av Ellen Albertsdóttir - Publicerad den 16 september 2024 Den här illustrationen visar tydligt hur AI saknar förnuft. Den är ett exempel på de snedvridningar som finns i systemets bakgrundsmaterial. DALL·E illustrerar här en "människa" som en vit man i 30-årsåldern med symmetriska drag. Illust

https://www.fil.lu.se/article/ai-saknar-foernuft-daerfoer-kan-programmen-inte-taenka/ - 2025-07-05

AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka

AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka Av Ellen Albertsdóttir - Publicerad den 16 september 2024 Den här illustrationen visar tydligt hur AI saknar förnuft. Den är ett exempel på de snedvridningar som finns i systemets bakgrundsmaterial. DALL·E illustrerar här en "människa" som en vit man i 30-årsåldern med symmetriska drag. Illust

https://www.ht.lu.se/article/ai-saknar-foernuft-daerfoer-kan-programmen-inte-taenka/ - 2025-07-05

Kajsa Hansson

Postdoc Kontaktinformation E-post: kajsa [dot] hansson [at] svet [dot] lu [dot] seOrganisation Statsvetenskapliga institutionen Hämtställe: 31 WebbplatsKajsa Hanssons profil i Lunds universitets forskningsportalAndra roller Profilområdesmedlem LU profilområde: Naturlig och artificiell kognitionStatsvetenskapHuvudsakliga forsknings- och undervisningsområdenPolitiskt beteende, beteendeekonomi, exper

https://www.svet.lu.se/kajsa-hansson - 2025-07-05

Non-Sequential Nanofabrication of a One-Transistor-One-Memristor Memory Cell for Neuromorphic Computing

As data serves an increasingly central role in trending topics within computation, it has become clear that the Von Neumann architecture of the modern computer is the major bottleneck in terms of energy consumption and latency. Neuromorphic computing is an emerging computing paradigm that seeks to overcome this bottleneck through the unification of memory and logic, analogous to the energy efficie

AI Lund lunch seminar: Stop wasting energy! Performance vs Power consumption in classification

27 augusti 2025 12:00 till 13:00 | Seminarium Topic: Who decides what's trustworthy? Standards development for the EU AI ActWhen: 27 August at 12.00-13.00Where: Online - link by registrationSpeakers:Andreas Bexell, Industrial PhD student, Software Development and Environments, Lund University and EricssonSpoken language: EnglishAbstractThe use of large language models is sweeping into many fields

https://www.medarbetarwebben.lu.se/evenemang/ai-lund-lunch-seminar-stop-wasting-energy-performance-vs-power-consumption-classification - 2025-07-04

AI Lund lunch seminar: Stop wasting energy! Performance vs Power consumption in classification

27 augusti 2025 12:00 till 13:00 | Seminarium Topic: Who decides what's trustworthy? Standards development for the EU AI ActWhen: 27 August at 12.00-13.00Where: Online - link by registrationSpeakers:Andreas Bexell, Industrial PhD student, Software Development and Environments, Lund University and EricssonSpoken language: EnglishAbstractThe use of large language models is sweeping into many fields

https://www.nextg2com.lu.se/evenemang/ai-lund-lunch-seminar-stop-wasting-energy-performance-vs-power-consumption-classification - 2025-07-05

On the feasibility of Transformer based foundation models for time series forecasting

Vi testar om det går att bygga generaliserade modeller för tidsseriedata och om den framgångsrika AI-arkitekturen Transformer kan hjälpa oss med detta. Vår slutsats är att sådana modeller är möjliga, men att vi inte kan fastställa huruvida Transformer är värd mödan eller inte. Alla typer av mätningar i vilken utveckling över tid är av intresse kan porträtteras som tidsserier. Dessa är sekvenser aA reliable forward prediction of time series data is essential for optimising resource allocation, mitigating risks, and enhancing strategic decision-making across various domains. However, the limited historical data available can pose a challenge for accurate modelling. Conversely, transformer architectures, renowned for their success in natural language tasks through zero-shot inference, demons

Projekt: AI-baserade språkmodeller för diagnos av depression och ångest

Forskarna i projektet vill utveckla AI-baserade språkmodeller som ska tillämpas i kliniska sammanhang för att stödja diagnostisering och uppföljning av depression och ångest. Depression och ångest är en av vår tids stora folksjukdomar som skapar både ett stort lidande och kostnader för många människor. Exempelvis står mental ohälsa för nästan hälften av alla sjukskrivningar i Sverige idag. Att ge

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/kognition/projekt-ai-baserade-sprakmodeller-diagnos-av-depression-och-angest - 2025-07-05

AI-policy – ekonomisk-historiska institutionen

Ekonomisk-historiska institutionen är medveten om den snabba ökningen av användandning en av AI-baserade verktyg i samhället i stort och även inom utbildningen vid våra universitet. Vi inser att dessa verktyg är fritt tillgängliga för våra studenter. För att försäkra oss om att verktygen används ansvarsfullt, etiskt och på ett sätt som främjar elevernas lärande samtidigt som de säkerställer examen

https://www.ehl.lu.se/organisation/ekonomisk-historiska-institutionen/studera-ekonomisk-historia/nuvarande-student-i-ekonomisk-historia/ai-policy-ekonomisk-historiska-institutionen - 2025-07-04

Vägledning för lärare i fem steg

Har du hört talas om Generativ AI (GenAI eller GAI) och undrar var du ska börja? På denna sida hittar du vägledning i fem steg. Steg 1: Utforska Det första du behöver göra är att använda ett generativt AI-verktyg om du inte redan gjort det. Då får du en idé om verktygens kapacitet. Till exempel kan du prova det textbaserade verktyget som heter Bing Copilot, vilket LU-anställda och studenter kan an

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/generativa-ai-verktyg/vagledning-larare-i-fem-steg - 2025-07-05

“How Did We Go From This Step to This Step?” —Students’ Experiences of Secondary-Tertiary Transition and Their Perceptions of Mathematics

Många studenter som läser matematik på universitetsnivå, vare sig det är på ett ingenjörsprogram eller matematiklärarprogram, upplever svårigheter i sina studier. Siffror verkar peka på att hälften av ingenjörsstudenter hoppar av sina studier innan de tar examen. Detta är inte helt i enlighet med ett av gymnasieskolans mål, nämligen att gymnasiet ska vara högskoleförberedande. Det verkar då finnasStudents studying mathematics-intensive programmes have a very high rate of dropping out before graduating. This, in a Swedish context, is despite upper-secondary schools saying that students will be prepared to study at a university level upon graduating upper-secondary school. The aim of this study was to investigate whether the perceptions of mathematics as a subject differ between upper-second