Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "SASH92 – Social AI through the Looking Glass" gav 49668 sökträffar

Smygreklam på sociala medier – ett hot mot fungerande konsumentskydd? - En granskning av reklamidentifiering i nya mediekanaler

Sociala medier har på senare år vuxit fram som populära kommunikationskanaler där användarna delar innehåll med varandra. Bland dessa framställningar finns vissa kommersiella meddelanden som privatpersoner producerat på uppdrag av näringsidkare, en marknadsföringsmetod med benämningen influencer marketing. Problemet är att det kommersiella syftet inte alltid framgår tydligt nog vilket utgör ett viSocial media has in recent years emerged as popular communication channels where users share content with each other. Part of this content are some commercial messages that private individuals produce on behalf of traders, a marketing method called influencer marketing. The problem to be dealt with is that the commercial purpose does not always appear which constitutes a misleading of consumers. T

Trigger warnings – om undervisning och politisk gränshållning i 2020-talets sociala landskap

Debatten om ”trigger warnings” och ”trygga rum” berör alla universitetslärare, även dem som aldrig ställts inför dylika krav från studenter. Med utgångspunkt i den uppmärksammade konflikten på sexologutbildningen vid Malmö universitet våren 2021 diskuterar essän vad så kallade trigger warnings och trygga rum är, och hur lärare i högre utbildning kan förhålla sig till studenters föreställningar kri

Skuldtyngd – Unga vuxna och skuldens dimensioner : Policy Brief #3, jan 2024. Tema social exkludering

Skuldtyngd är ett fyraårigt forskningsprojekt som startade 2021 i samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet. Projektet är finansierat av Forte och studerar skuldsättningsproblem bland unga vuxna i åldern 18 till 25 år. Centralt för projektet är att förstå skuldsättningen ur ungas eget perspektiv, liksom att studera skuldsättning som ett komplext socialt och relationellt fenomen

Valfrihet – en utmaning för det sociala medborgarskapet

Välfärdstjänsterna har antagit formen av marknadsbaserade tjänster på grund av en ökad marknadsorientering. I artikeln analyseras vad valfrihet gällande välfärdstjänster kan innebära för medborgaren i olika socioekonomiska positioner genom att fokusera faktorer som kan begränsa valmöjligheter. En slutsats är att både resursstarka och resurssvaga har begränsade valmöjligheter. En annan slutsats är

En ifrågasatt ståndsordning – bondebeväpning, privilegier och revolter : social och politisk status i gränsregionen mellan Danmark och Sverige kring 1500

This article investigates the relation between conceptions of status and processes of militarization of peasants in the medieval and early-modern society. In an initial overview we see how many revolts in western Europe in late middle ages were connected to an increased military participation of peasant groups. After 1500 similar processes can be found in the east european frontier regions. Econom

Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match

Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligar

Sociala nätverkssajter som aktivitetsarena – Hos en grupp ungdomar med rörelsehinder

Med Internets frammarsch har olika Internetbaserade mediala former utvecklats. De sociala nätverkssajterna, vilka omnämns som en favorit bland dessa används mycket flitigt av många ungdomar. Forskning har visat att tonåringar med funktionshinder använder Internet på ett liknande sätt som andra jämnåriga, men att de kan ha fler yttre begränsningar gällande användandet. Syftet med studien var att un

Socialt ansvarsfullt företagande – vilken roll spelar detta vid rekrytering?

Problematik & Syfte: Socialt ansvarsfullt företagande efterfrågas alltmer av arbetssökande och anställda vilka vill kunna identifiera sig med sin arbetsgivare. Det är därför viktigt för företag att arbeta med dessa frågor och att utveckla en förtroendeingivande image. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur socialt ansvarsfullt företagande kommer till uttryck i svenska företags rekryteringsp

Socialt entreprenörskap – informations- och kommunikationsteknologi för lokal handlingsgemenskap

The theoretical findings of the thesis is composed of three parts, it consists of (i) a framework for social entrepreneurship, (ii) some pitfalls and success factors and (iii) a perspicuous design guide. These findings was a result of field research during a long time – more than 5 years, 2000-2005 – and the scientific purpose was to give a broad description and understanding of the research probl

Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster – ett bio-psyko-socialt perspektiv

Människan är biologiskt förberedd för social interaktion och vi formas i hög grad av de speciella sociala erfarenheter vi gör och den kultur som vi är omgivna av. Vi är styrda av biologiskt nedlagda affekter, affekter som i samverkan med ett annat biologiskt nedlagt system, anknytningssystemet, inriktar oss mot att söka nära, trygga relationer. I det sociala samspelet påverkas vi intuitivt av andr