Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "SASH92 – Social AI through the Looking Glass" gav 50283 sökträffar

Socialt entreprenörskap – informations- och kommunikationsteknologi för lokal handlingsgemenskap

The theoretical findings of the thesis is composed of three parts, it consists of (i) a framework for social entrepreneurship, (ii) some pitfalls and success factors and (iii) a perspicuous design guide. These findings was a result of field research during a long time – more than 5 years, 2000-2005 – and the scientific purpose was to give a broad description and understanding of the research probl

Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster – ett bio-psyko-socialt perspektiv

Människan är biologiskt förberedd för social interaktion och vi formas i hög grad av de speciella sociala erfarenheter vi gör och den kultur som vi är omgivna av. Vi är styrda av biologiskt nedlagda affekter, affekter som i samverkan med ett annat biologiskt nedlagt system, anknytningssystemet, inriktar oss mot att söka nära, trygga relationer. I det sociala samspelet påverkas vi intuitivt av andr

Körsångens sociala påverkan – en kvalitativ studie utifrån symbolisk interaktionism

Nästan en halv miljon människor i Sverige sjunger i någon slags kör. Den här studien syftar till att med hjälp av George Herbert Meads teori om ​symbolisk interaktionism​ skapa förståelse för vilka sociala motiv och processer som leder fram till att man vill sjunga i kör och hur körmedlemmar påverkas och förändras av att ingå i ett körsammanhang, utifrån de förväntningar de har på sig själva och f

Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match

Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligar

Vinster i nystartade sociala företag – legitimitetsskapande eller legitimitetsskadande?

Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur nya sociala entreprenörer arbetar för att bygga legitimitet i sina företag och huruvida de finner det vara en konflikt mellan de sociala aspekterna och att generera vinst. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats. Vi genomför semi-strukturerade intervjuer med sex sociala företag och två inkubatorer i Sverige. Teoretiska per

Lunds universitets guide för sociala medier – en studie kring delaktighet och makt

Den här kandidatuppsatsen har genom en kvalitativ kritisk textanalytisk studie undersökt hur Lunds universitet utformar och anpassar sin guide för sociala medier för att skapa en enhetlig förståelse kring kommunikation av myndigheten i sociala medier. Guiden för sociala medier är ett internetbaserat dokument som publiceras i wikiformat, vilket gör den till ett levande dokument då den ständigt kan This bachelor thesis is by a qualitative critical text analysis investigating how Lund University designs and adapts its Guide for social media to create a unified understanding regarding communication of the university in social media. The Guide for social media is an internet based document that is published in a wiki format, which makes it a living document that is constantly being updated. The

VarumärkesKOMMUNikationens nya utmaningar – en studie av Helsingborgs stads platsvarumärke i sociala medier

Flertalet forskare har konstaterat att en växande konkurrenssituation mellan kommuner leder till att det blir allt viktigare att skapa ett starkt platsvarumärke. Samtidigt blir det vanligare att svenska kommuner använder sociala medier som kommunikationskanal. Vår studie syftar till att undersöka och diskutera hur Helsingborgs stads arbete med platsvarumärket kommer till uttryck i deras användningAs many scientists have discovered, the growing competition between municipalities has increased the importance of creating a strong place brand. At the same time, more and more Swedish municipalities are beginning to use social media as a way to communicate. Our study aims to broaden the understanding of how Swedish municipalities use social media for place branding by studying the way place bran

Respekt, trygghet och gemenskap – en intervjustudie om socialt och emotionellt lärande i ett musikprojekt för unga tjejer

Studiens syfte är att ge en bild av hur ett antal deltagare i ett musikprojekt för unga tonåringar har upplevt att de påverkats avseende socialt och emotionellt lärande i och med sin medverkan i projektet. I studien utforskas även vilka faktorer som enligt de medverkande har bidragit till den utveckling de upplevt. Studien består av kvalitativa intervjuer med tre unga deltagare, två numera vuxna fTitle: Respect, safety and sense of community – a study on social and emotional learning in a music project for adolescent girls The study aims to provide a picture of how participants in a music education project for adolescents have experienced social and emotional learning as an effect of participating in the project. The study is based on qualitative interviews with three adolescents who rece

Smygreklam på sociala medier – ett hot mot fungerande konsumentskydd? - En granskning av reklamidentifiering i nya mediekanaler

Sociala medier har på senare år vuxit fram som populära kommunikationskanaler där användarna delar innehåll med varandra. Bland dessa framställningar finns vissa kommersiella meddelanden som privatpersoner producerat på uppdrag av näringsidkare, en marknadsföringsmetod med benämningen influencer marketing. Problemet är att det kommersiella syftet inte alltid framgår tydligt nog vilket utgör ett viSocial media has in recent years emerged as popular communication channels where users share content with each other. Part of this content are some commercial messages that private individuals produce on behalf of traders, a marketing method called influencer marketing. The problem to be dealt with is that the commercial purpose does not always appear which constitutes a misleading of consumers. T

Könen, beteendet och likhet inför lagen – En undersökning om tillämpningen av rekvisitet socialt nedbrytande beteende 3 § LVU ur ett likabehandlingsperspektiv

Kön och könsskillnader har kanske aldrig varit så omdebatterade som nu. Det finns dock ett ställe där könet inte ska få spela någon roll. Vid rättstillämpningen i våra domstolar. Där gäller istället principen om allas likhet inför lagen. Syftet med denna uppsats är att applicera den principen på tillämpningen av 3 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och specifikt rekviGender is a heavily discussed topic in today’s debate. However, there is one place where it should not be given importance, in our courts, due to the principle of equality before the law. The purpose of this essay is to apply that principle on the Swedish courts’ application of the 3 § of the care of Young Persons (Special Provisions) Act, (LVU). 3 § LVU mentions three grounds for when a young per

Vittnessäkerhet – En kvalitativ studie om åtgärder och sociala normer hos ett antal polisanställda

The aim of this study is to determine how employees at the Swedish police describe witness security measures, how well these perform as well as their connection to legislation. Furthermore it aims to understand these chosen individuals' social norms about witness security and the existing measures. To provide a background on the subject certain concept definitions were made and the relevant le

Ansvar och yttrandefrihet – En redogörelse för yttrandefrihetsrättsliga problem med EU:s reglering av sociala medieplattformar.

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur EU:s reglering av mellanhand-sansvar och de nya processuella skyldigheter som åläggs medieplattformar förhåller sig till det yttrandefrihetsrättsliga skydd som finns i Europakonvent-ionen (EKMR) och EU-stadgan. Uppsatsen innehåller en analys av det grund-läggande skyddet för yttrande- och informationsfriheten som stadgas i artikel 10 EKMR och artikel 1The aim of this study is to examine how the European Union’s regulation of intermediary liability and the new procedural obligations imposed on media platforms relate to the protection of freedom of expression contained in the European Convention on Human Rights (ECHR) and the European Union Charter. The present paper embarks on an analysis of the foundational protection of freedom of expression a

Socialt nedbrytande beteende – eller ett dubbelt normsystem? En kritisk diskursanalys av könsroller och hur självdestruktivt sex framställs vid tillämpning av 3 § LVU på förvaltningsrättsnivå

Självskadebeteende är ett alltmer vanligt förekommande fenomen bland unga och vård är i många fall essentiellt för att lindra problemet. Självskadebeteende kan uttrycka sig på olika vis, bland annat genom att den unge medvetet utsätter sig för riskfyllda sexuella situationer. Syftet med uppsatsen är att med rättsdogmatisk metod undersöka när självdestruktivt sex utgör en grund för vård enligt Self-harm is a growing problem in our society, especially among adolescents. The purpose of this essay is to investigate under which circumstances selfdestructive sex can be considered a reason for compulsory care according to 3 § Care of Young Persons Act, LVU. The current legal conditions will be explored as well as case law. Compulsory care is intended to provide help to young people whose