Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536755 sökträffar

Strategiutveckling bland läkemedelsföretag vid patentutgång - med fokus på företagets lönsamhet

Syftet är att utifrån de läkemedelsföretag som uppnått störst andel av de 15 mest sålda läkemedel under de senaste 10 åren, kartlägga tillvägagångssätt utifrån en strategisk ansats. Syftet är också att undersöka läkemedelsföretagens strategier för att bibehålla bästa möjliga lönsamhet på preparatet vid en patentutgång. Undersökningen har skett i två olika steg, innehållande en kvantitativ metoddel

Marginal firms - kan deras egenskaper förklara avkastningsskillnader mellan små och stora företag?

Syfte: Vårt syfte är att undersöka huruvida småföretags eventuella högre avkastning på Stockholmsbörsen 1997-2002 beror på att små företag i högre grad än stora är marginal firms. Metod: Vi skapar sex portföljer, som jämförs i par. Ett par för storlek, ett för soliditet och ett för utdelning. Därefter beräknar vi deras avkastning för åren 1997-2002 och kontrollerar om signifikanta skillnader finns

Kursreaktioner på tillkännagivande

Sammanfattning Titel: Kursreaktioner på tillkännagivande av nyemission Författare: Caroline von Arronet, Johan Källlstrand och Mikael Tarnawski-Berlin Handledare: Hossein Asgharian Problem: En nyemission är en stor händelse för ett företag och kan motiveras av flera olika anledningar. Går det att fastställa någon kursreaktion och hur ser den i så fall ut och hur länge håller den i sig? Vidare är d

Budget eller prognoser -eller både och?

Syftet med denna uppsats är att studera huruvida prognoser är ett kompletterande eller konkurrerande verktyg till budgeten på tillverkningsföretag samt hur valet av styrverktyg kan ha påverkats av företagens interna och externa förutsättningar som dess organisationsstruktur, produktion och omvärld. Företagen vi har studerat visar på att prognosen inte är en konkurrent, utan ett komplement till bud

Förutsättningar för kunskapsspridning - En fallstudier av affärsområdet Media & Kommunikation inom Cell Network

Sammanfattning Titel Förutsättningar för Kunsskapsspridning- en fallstudie av affärsenheten Media & Kommunikation inom Cell Network Författare Jacob Almstedt, Magnus Nilsson & Anja Trönnberg Handledare Lars Bengtsson & Jan-Inge Lind Seminarium Kandidatseminarium i Tillväxtföretag – ”hur gick det & hur kan det gå?” Syfte Syftet med denna uppsats är: 1. Att identifiera för fallföreta

Etablera, bevara och utveckla kundrelationer - En studie av Sydkraft Bredband

I sitt val av marknadsföringsstrategi ställs ett företag inför två grundläggande strategiska alternativ; att verka för att värva nya kunder eller verka för att behålla befintliga kunder. Till följd av en hårdande konkurrens på många marknader har den förstnämnda strategin kommit att bli mindre effektiv och lönsam. Strategin att etablera, bevara och utveckla kundrelationer har därmed kommit att få

En studie om Gasellföretag-Tillväxt, strategi, framgång

Syftet med uppsatsen är ge en klarare bild av gasellföretagen, vad som utmärker dem utöver den höga tillväxttakten. Finns det något gemensamt hos gasellföretagen utöver den höga tillväxttakten? I andra hand vill vi se om en positiv korrelation mellan faktorerna i de studerade företagens strategier och den kraftiga omsättningsökningen existerar. Har gasellföretagen likadana strategier för tillväxt?

Strategiska alliansers påverkan på det enskilda medlemsföretaget - en analysmodell

I dagens hårdnande konkurrens har många företag fått erfara att de måste samarbeta för att stärka sin konkurrensförmåga och framväxten av olika typer av strategiska allianser har under de senaste femton åren varit ett av de mest framträdande inslagen i den internationella affärsvärlden. Litteraturen som behandlar ämnesområdet strategiska allianser är omfattande. En svaghet i den existerande litter

Kopplingen mellan affärssystem och styrning – en fallstudie av Persotrp AB

Uppsatsens syfte är att undersöka hur företag använder sig av den interna information som affärssystemet genererar. Vi i studien vill också studera skillnader mellan en teoretisk idealbild och praktisk användning. En kvalitativ fallstudie av Perstorp AB genomförts för att undersöka ovanstående. Den primära insamlingsmetoden var en besöksintervju. I studien presenteras ett urval av de befintliga te

Varumärkesrevitalisering -en fallstudie i klädbranschen

Syftet med uppsatsen är att beskriva revitaliseringsprocessen och utveckla revitaliseringsbegreppet. Vi har använt en kvalitativ metod med litteraturstudier och intervjuer.Vår övergripande teori är den strategiska varumärkes plattformen av Melin (1999) vilken innehåller sex olika begrepp: produktattribut, märkesidentitet, kärnvärde, positionering, marknadskommunikation och intern märkeslojalitet.

Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott

Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som

Arbetet med en produktportfölj på en konsoliderad marknad

Problem: En konsoliderad marknad kännetecknas av en hård konkurrens med många sammanslagningar och uppköp. Ska företaget kunna överleva på egen hand måste det växa snabbare organiskt än konkurrenterna för att inte bli uppköpt. För att uppnå detta krävs att företaget har en unik strategi samt en välutvecklad produktportfölj. Vi har följt Pharmacias arbete med denna problematik. Syfte: Vårt syfte me

Fördelning av intäkter från gemensamma delar

Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur intäkter kan fördelas för delar som gemensamt används av produkter med olika varumärken, hur dessa intäkter bör fördelas samt de motiv som är orsaken till de valda metoderna för fördelning. Det empiriska materialet som presenteras i uppsatsen består av primärdata som samlats in genom intervjuer med respondenter från Saab Automobiles, Svenska

"Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea

Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk består av de bitar som tillsa

Brunkräm på tröjan, säsongsshopping och en topp inför helgen - en studie av könsskillnader i shoppingbeteende och dess betydelse

Problemformulering: Kvinnor och män tycks shoppa olika. Existerar det ett samband mellan ledningen och butikspersonalens roll vid bemötande av och servicen till kunder, med avseende på kön, i en klädesbutik, och hur ser det sambandet i så fall ut?Syfte: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av tre fallföretag, Brothers, Sisters och MQ, undersöka huruvida skillnader i köpbeteende mellan könen k

Livet med Övervakningspanelen - En studie av Panelens relation till den konventionella revisionen och dess effekt på redovisningen i Sverige

Syfte: Undersökningen syftar till att utreda den effekt införandet av en granskning, vid sidan av revisionen, av finansiella rapporter får på dels synen på redovisning och revision, dels den faktiska redovisningen. Uppsatsen syftar även till att diskutera möjligheten för Panelen att utföra den faktiska övervakningen av företagens finansiella rapporter. Metod: Då det studerade fenomenet är relativt

USB-akvarium – Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.

Syftet med den här studien är att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som är viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den här uppsatsen. Vår huvudsakliga metod för datainsamling är personliga int

Revisorns anmälningsplikt - revisorns roll efter dess införande

Under de senaste decennierna har den ekonomiska brottsligheten ökat allt mer, vilket har resulterat i omfattande diskussioner angående hur denna ska kunna bekämpas. Staten tvingades att agera för att öka effektiviteten att komma till rätta med lagöverträdarna. Genom en lagändring i aktiebolagslagen infördes en anmälningsplikt för revisorer vid misstanke om ekonomisk brottslighet, vilken trädde i k

Krisreklam - En försvarsretorisk och bildsemiotisk analys av fenomenet

Uppsatsen analyserar tre fall av krisreklam från företagen Mercedes, Shell och Skandia utifrån försvarsretoriken och bildsemiotiken. Uppsatsen föreslår, diskuterar och analyserar termen krisreklam, vilket är uppsatsen främsta bidrag. Krisreklamen är ett budskap publicerat i ett köpt medium i syfte att påverka image. Vidare analyserar uppsatsen trovärdigheten i de tre krisreklamannonsernas budskap.