Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529763 sökträffar

Revenue Management inom Hotellföretag - En studie av Revenue Management och sex Hotellföretag

TITLE: Revenue Management inom Hotellföretag - En studie av Revenue Management och sex olika hotellföretag COURSE: SMKK01, Degree Thesis, Undergraduate Level, 15 ECTS AUTHOR: Jack Duong SUPERVISORS: Eva Åström and Fredrik Nilsson KEY TERMS: Revenue Management, Hotel, Pricing, Marketing, Customer loyalty, Customer Relationship management PURPOSE: This thesis aims to describe and examine how differe

Ledarskap och kommunikation i detaljhandelsföretag

En utmaning för dagens ledare är att kommunicera och delegera viktig information i organisationen. Kommunikation sker ständigt mellan ledning, mellanchefer och de anställda i ett företag. Syftet med uppsatsen är att studera om ledarskapsstilar kan påverka kommunikationen i detaljhandelsföretag. Påverkas kommunikationen av ledarens egenskaper och ledarskapsstil? För att samla in material till uppsa

En fantastisk upplevelse - En studie av säsongsanställd frontpersonal i upplevelseekonomin

Uppsatsens syfte är att undersöka hur säsongsanställda på en nöjespark upplever sina möjligheter att skapa positiva upplevelser i servicemötet. För att besvara syftet utgick vi från följande frågeställningar; Hur upplever de säsongsanställda att arbetsgivarna förser dem med förutsättningar för att skapa positiva upplevelser och kundkontakter? Hur resonerar de säsongsanställda kring betydelsen av m

Grattis du är anställd - men vad händer sen? En komparativ studie mellan två organisationstypers introduktionsprocess

Sammanfattning Titel: Grattis du är anställd - men vad händer sen? En komparativ studie mellan två olika organisationstyper Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, VT2012 Författare: Annika Hansson, Matilda Paulstrup, Caroline Sjögren Handledare: Michael Johansson & Christer E

E-handel, komplement eller hot till den traditionella handeln? -En fallstudie på Nilson Shoes och dess konkurrenter

Title:”E-commerce, complement or threat to the traditional stores -a case study of Nilson Shoes and its competitors” University: Lund University, Campus Helsingborg, Department of Service Management. Course: SMKK01 Service Management, Bachelor’s Degree, 15 credits, 2012 Seminar date: May 29, 2012 Authors: Carolin Berggren, Ida Linder and Cecilia Lindgren Supervisors: Ola Thufvesson and Kristina Ba

The Service Terminator? - när människor ersätts av maskiner

Title: The Service Terminator – when people are being replaced by machines University: Lund University, Campus Helsingborg, Department of Service Management Course: SMKK01, Service Management, Bachelor’s degree, 15 hp, 2012 Seminar date: May 29, 2012 Authors: Sanna Axbom, Maria Ingstad, Emma Nilsson and Lina Sonesson Supervisors: Christian Fuentes and Rickard Ek Keywords: Self-service technologies

Employee Branding och Motivation - En fallstudie på Scandic Nord Helsingborg

Finns det någon poäng med att övertyga gästerna om varumärkets storhet om inte de anställda är med på tåget? Det har påpekats att utan motiverade och nöjda anställda riskerar varumärkets och ledningens löften till gästerna att bli tomma, då det är personalen som ska leverera den utlovade servicen. Vi anser det intressant att undersöka hur företag inom hotellbranschen arbetar med att motivera sin p

Från ett nedlagt varvsområde till en attraktiv plats - En fallstudie på Kulturvarvet i Helsingör och Varvsstaden i Malmö

Problem: Till följd av avindustrialiseringen står idag många forna industriområdet övergivna. Detta har kommit att bli en samhällsfråga som tas omhand på olika sätt. Tidigare forskning visar på att intresset för industriarv har ökat de senaste 20 åren. Forskningen berör främst nedlagda gruv- och tillverkningsindustrier medan forskning kring nedlagda varvsområden är bristfällig. Kulturvarvet i Hels

Att marknadsföra grönt - En studie om vilka värden ICA och MQ synliggör genom sina hållbarhetsstrategier

Titel: Att marknadsföra grönt - En studie om vilka värden ICA och MQ synliggör genom sina hållbarhetsstrategier Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT-2012 Seminariedatum: 29 maj 2012 Författare: Julia Kron, Anna Karin Persson & Jenny Winqvist Handledare: Cecilia Fredr

Vi ser gärna att du är service-minded! - Betydelsen av serviceorienterade egenskaper vid urvalet i rekryteringsprocesser

Syfte: Vårt syfte är att analysera hur tjänsteverksamheter arbetar med rekrytering och urval av frontpersonal. Vi vill närmare ta reda på hur företag identifierar och attraherar kandidater med serviceorienterade egenskaper. Metod: För att svara på våra frågeställningar har vi valt att använda oss av en kvalitativ ansats med kvalitativa djupintervjuer. Det empiriska materialet har därefter analyser

Att odla, att vattna, att vårda- En fallstudie om att behålla talanger i ett detaljhandelsföretag

Titel: Att odla, att vattna att vårda – En fallstudie om att behålla talanger i ett detaljhandelsföretag Nivå: Kandidatuppsats Institution: Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Nina Nilsen Rydeback, Karolina Scherdin,Mathilda Welin Brook Bakgrund: Detaljhandeln är en bransch som traditionellt sett präglats av kompetensproblem. Branschen har beskrivits som en genomg

Är du vad du äter? En studie om hur nya konsumtionsvanor kan växa fram

Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inre och yttre faktorer kan bidra till att nya konsumtionsvanor växer fram. Vi har valt att belysa tjänsten Matkasse som ett exempel på ett nytt konsumtionsfenomen. Genom en enkätundersökning med 120 användare och icke-användare av Matkasse fick vi en bred bild av uppfattningarna om fenomenet. Detta kompletterade vi med 5 stycken intervj

Evenemang som en del i platsmarknadsföringen: MalmöMilen och Malmö Halvmarathon, ett verktyg för Malmös image?

I platsmarknadsföringslitteraturen hålls evenemang fram som ett verktyg för att marknadsföra en plats. Den problematik som belyses är hur lokala återkommande deltagarevenemang förhåller sig till platsen som imageskapande utifrån ett organisatoriskt perspektiv. Syftet med uppsatsen är att klarlägga hur lokala återkommande deltagarevenemang kan ses som ett imageverktyg i platsmarknadsföringen. En kv

Sociala mediers framväxt - framtidens marknadsföring för resebolagen

Titel: Sociala mediers framväxt – framtidens marknadsföring för resebolagen Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, VT2012 Seminariedatum: 2012-08-27 Författare: Jennifer Redinge Rosengren, Victoria Palmaer, Marina Valencuk Handledare: Torleif Bramryd och Josefine Östrup Backe Ny

En strategi kommer sällan ensam: En studie av en nationell strategis effekter på regionala och lokala turistorganisationer

Syfte: Uppsatsens syfte är att berika strategifältet med ny kunskap om vertikala interorganisatoriska processer. Detta görs genom att studera en strategis roll då den implementeras på ett flertal fristående organisationer, samt vilka effekter som skapas och hur de kan förklaras. Slutsatser: Inom ramen för studien har tre centrala effekter påvisats. För det första har den gemensamma strategin bidra