Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "teoretiska perspektiv på samtida litteratur" gav 7144 sökträffar
Kreditgivning och osäkra krediter i SEB och Handelsbanken
Jämställdhet i teknikbranschen
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns någon samvariation mellan andel kvinnor i koncernledningar och styrelser samt lönsamheten i börsnoterade svenska teknikföretag. Metod: Kvantitativ studie med deduktiv ansats, andel kvinnor i styrelser och ledning samt nyckeltal studeras under en fyraårsperiod för att få en bred observationspool som används i en multipel regressionsanal
Styrelsearbete i nystartade innovationsföretag- vad innebär
Balanced Scorecard som kommunikationsverktyg - En fallstudie av Volvo Parts
Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva och analysera hur Balanced Scorecard kan användas som kommunikationsverktyg för att samordna mål mellan enheterna inköp och logistik. Metod: Vi har i vår studie valt att använda oss utav en kvalitativ fallstudie utifrån en deduktiv ansats för att uppfylla studiens syfte. Primärdata består av intervjuer och konfidentiella dokument från fallföretaget. Sek
EN KVINNAS HÄLSA - en studie av mödravårdens tillgänglighet i Kina
Värdering till verkligt värde? - Redovisningsproblematiken efter införandet av IAS 39
Negativ publicitet - kundattityd och påverkan på ett flygbolags varumärke
Hemlighetsmakeri som strategi
Syfte: Vårt syfte är, att genom att studera Apples historia, omvärld, bransch och strategiska val, analysera om och hur Apple använder hemlighetsmakeriet som grund för skapande av långsiktiga och varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med primärdata bestående av intervjuer med personer insatta i Apple och dess omvärld. Sekundärdatan består mestadels av artikl
Kosovo och det imperiella kriget
NATOs bombningar av Serbien 1999 och den efterföljande post-konfliktuella situationen i Kosovo utgör denna uppsats huvudsakliga fokus. Syftet är att förstå konflikten och dess aktörer utifrån teorierna om Imperiet, som lagts fram av statsvetarna Michael Hardt och Antonio Negri i böckerna Imperiet(2003), Multituden(2007) och Commonwealth(2009). Författarnas idé om Imperiet är ett försök att begrepp
Åtta före detta missbrukares upplevelser av vägen ifrån missbruk till arbetsliv
Uppsatsen beskriver hur åtta före detta missbrukare har fått olika former av hjälp för att komma ut i arbetslivet. Uppsatsen utgår från vilken hjälp de intervjuade har fått på sin väg till arbetslivet, hur de har upplevt hjälpen och hur de har upplevt att gå från den gamla missbrukarrollen in i den nya rollen som f.d. missbrukare i samspel med att komma ut i arbetslivet. Uppsatsen utgår från två o
Marknadskommunikation i medieföretag - Hur kan företag anpassa sin marknadskommunikation i och med närvaron av sociala medier?
Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för hur företag kan anpassa sin marknadskommunikation i och med närvaron av sociala medier. Eftersom ämnet är relativt outforskat och det finns begränsad kunskap inom ämnet så vi vill med denna uppsats undersöka företagens utveckling från traditionell marknadskommunikation till en marknadskommunikation som lämpar sig bättre för en bransch i förändri
Rebranding - En narrativ process: En studie av den interna rebrandingprocessen i ett multinationellt IT-företag
Syfte: Syftet med vår uppsats är att studera en intern rebrandingprocess ur ett narrativt perspektiv. Genom att fokusera på internt identitetsskapande hoppas vi kunna bidra med en djupare förståelse för interna rebrandingprocesser. Metod: Vår studie är en kvalitativ fallstudie baserad på intervjuer och observationer. Vi har använt oss av storytelling som övergripande metodologiskt perspektiv vilke
BSC i offentlig sektor- EN fallstudie kring avtryck i användandet av BSC på Utvecklingsnämnden i Helsingborgs Stad
Hur påverkas konsumenter av precisionsmarknadsföring?
Syfte: Studien primära syfte är att undersöka ifall det finns något samband mellan användandet av precisionsmarknadsföring, som grundar sig i big data, och konsumentbeteende samt kundlojalitet. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ ansats bestående av en enkätundersökning. Undersökningen innefattar 117 respondenter vars uppgift var att svara på påståenden rörande deras uppfattning om precisionsm
Upplevelser av klimathotet - abstrakta perspektiv och konkret handling i en reflexiv vetenskap
Uppsatsen berör klimatforskningen och det upplevda klimathotet. Utgångspunkten är en rad svenska privatpersoners tankar och känslor kring detta område så som detta kommer till uttryck i svenska medier under de senaste åren. Syftet med studien är dels att identifiera och analysera dessa utsagor, och dels att sätta dem i relation till sociologiska och vetenskapsteoretiska perspektiv på vetenskap i s
Att aktivera konsulter - En fallstudie om målstyrning i ett större konsultföretag
Syfte: Att undersöka och beskriva målstyrningen inom fallföretaget i allmänhet och enheten Rådgivning i synnerhet. Metod: Arbetet har genomförts med utgångspunkt i den induktiva ansatsen. Fallstudien har gjorts på ett större konsultföretag i Sverige. Insamlingen av empiri har skett via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med personer från ett flertal hierarkiska nivåer i företaget. Teoretiska
Humankapital - en osynlig tillgång?
Examensarbetets titel: Humankapital – en osynlig tillgång? Seminariedatum: 2022–06–03 Ämne/kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Tim Karkkola Olsson, Max Nilsson och Ida Pettersson Handledare: Elin Funck Fem nyckelord: humankapital, HRA, humankapitalredovisning, innehållsanalys, legitimitet Forskningsfrågor: Hur skiljer sig rapporteringen aTitle: Human capital - an invisible asset? Seminar Date: 2022–06–03 Course: FEKH69, Degree Project Undergraduate level, Business Administration, Undergraduate level, 15 University Credits Points (UPC) or ECTS-cr) Authors: Tim Karkkola Olsson, Max Nilsson and Ida Pettersson Advisor: Elin Funck Keywords: human capital, HRA, human capital accounting, content analysis, legitimacy Research quest
Paradoxen i valet av handelsplats
Purpose: This study aims to examine what consumers value when purchasing online versus in physical stores. Methodology: The study method is based on a qualitative research strategy, where the empirical material consists of 15 semi-structured interviews. The approach is shaped by a combination of induction and abduction. Theoretical Perspective: The theoretical framework consists of the buying de