Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "swedish" gav 92322 sökträffar

Tagande och givande av muta - en tandlös eller verkningsfull lagstiftning?

2015 placerades Sverige som världens tredje minst korrupta land på Transparency International årliga lista över korrupta länder. Även om vi kanske inte förknippar Sverige med korruption rapporterar media återkommande om tveksamma ageranden från myndighetsutövande personer och privata tjänstemän. Vi saknar en renodlad korruptionslagstiftning i svensk rätt. Ett av rättsordningen främsta redskap mot

Något om rätten att överklaga beslut om tillstånd avseende vistelse i Sverige

Förvaltningsbeslut som gått den enskilde emot kan överklagas i enlighet med bestämmelserna i förvaltningslagen (1986:223). Denna ordning gäller för samtliga som befinner sig under svensk jurisdiktion oberoende av medborgarskap och oaktat huruvida personen i fråga har tillstånd att vistas i landet eller inte. Dock tillåts inte alla beslut fattade av svenska förvaltningsmyndigheter överklagas enligt

En upphovsrättslig chimär - När föreligger en överföring till allmänheten?

Vid Sveriges genomförande av direktiv 2001/29/EG av den 22 maj 2001 om harmonisering av vissa aspekter av upphovsrätt och närstående rättigheter i informationssamhället (Infosoc-direktivet) år 2005 infördes begreppet överföring till allmänheten i 2 § 3 st. 1 p. i lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). I denna uppsats utreds innebörden av detta begrepp. Under

Skatteavtal och skatteflykt, i ljuset av HFD 2012 ref.20

Frågan om nationella skatteflyktsbestämmelsers tillämplighet på förfaranden som företagits i enlighet med ett skatteavtal har varit omdebatterat både i Sverige och internationellt. Genom HFD:s avgörande i HFD 2012 ref.20 har vi fått ett uttalande som kan tillmätas statusen av gällande rätt i frågan om skatteflyktslagens principiella tillämplighet på skatteavtal. Av HFD 2012 ref.20 följer att skatt

Föreningsfrihet och rasism - en analys av argumenten för respektive emot ett förbud mot rasistiska organisationer i svensk rätt

Sammanfattning Föreliggande uppsats utreder möjligheterna att införa ett förbud mot rasistiska organisationer i svensk rätt, med särskilt fokus på föreningsfrihetens rättsliga ställning i den svenska grundlagen samt Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Föreningsfri-heten har visserligen en stark ställning i den svenska grundlagen, men den

174 MP307 Rewers Diabetes Care 2025

DC242886_proof.pdf Unfolding the Mystery of Autoimmunity: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) Study Marian Rewers, Daniel Agardh, Suzanne Bennett Johnson, Ezio Bonifacio, Helena Elding Larsson, Patricia Gesualdo, William Hagopian, Michael J. Haller, Heikki Hy€oty, Randi Johnson, Richard McIndoe, Eoin McKinney, Jessica Melin, Åke Lernmark, Richard E. Lloyd, Kristian F. L

https://www.teddy.lu.se/sites/teddy.lu.se/files/2025-06/174_MP307_Rewers_Diabetes%20Care_2025.pdf - 2025-07-14

Väsentlig anknytning - en studie av den utsträckta hemvistprincipen

Obegränsad skattskyldighet, vilket innebär att en person är skattskyldig för alla inkomster både från Sverige och utlandet, kan för en fysisk person föreligga enligt tre alternativa grunder. En av dessa grunder är väsentlig anknytning, som innebär att en från Sverige utflyttad person med vissa så kallade anknytningspunkter kan anses ha väsentlig anknytning och därmed bli obegränsat skattskyldig.

Den internationella skatterättens Robin Hood - En rättsvetenskaplig studie av OECD:s och EU-kommissionens förslag på beskattning av den digitala ekonomin

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad EU-kommissionens och OECD:s förslag på beskattning av den digitala ekonomin innebär för förändring jämfört med de nuvarande reglerna inom den internationella skatterätten. Vidare har syftet även varit att utreda huruvida förslagen på beskattning av den digitala ekonomin kan komma att påverka svenska företags konkurrenskraft på den internationell

Tvingande rapportering och informationsutbyte som verktyg mot aggressiv skatteplanering - Att hjälpa eller stjälpa legitimiteten i skattesystemet?

Den 25 maj 2018 antogs direktiv (EU) 2018/882 om ändring av direktiv 2011/16/EU vad gäller obligatoriskt automatiskt utbyte av upplysningar i fråga om beskattning (DAC 6). Direktivet är en del av EU:s administrativa samarbete på beskattningsområdet och är till stora delar inspirerat av OECD:s arbete mot skatteplanering, aggressiv skatteplanering och skatteflykt. Enligt direktivet ska medlemsstaterOn May 25, 2018, Council Directive (EU) 2018/882 amending Directive 2011/16 / EU as regards mandatory automatic exchange of information in the field of taxation in relation to reportable cross-border arrangements (DAC 6), was adopted. The directive is part of the EU's administrative cooperation in the field of taxation, and is largely inspired by the OECD's work against tax planning, aggre