Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "literature – culture – media" gav 62503 sökträffar

Thursday Talks: Akademiska kapellet – En lundensisk musikhistoria

26 mars 2026 19:00 | Föreläsning Under 2026 kommer Akademiska kapellets långa historia att på olika sätt ta sig uttryck inom universitetets verksamhet. Förutom konserter ur kapellets notsamling, som numera finns inom Universitetsbiblioteket, samt riklig skildring i Universitetshistoriska sällskapets årsbok 2026, ställs orkesterns instrumentrariteter från 1600- och 1700-talet ut på Historiska musee

https://www.lu.se/evenemang/thursday-talks-akademiska-kapellet-en-lundensisk-musikhistoria - 2025-12-17

LUM – Lunds universitets magasin

LUM har bytt webbplats och artiklar från och med nummer 1/2024 hittas på medarbetarwebben.lu.se/lum Visa fler nyheter Om LUM Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. Kontakta LUM:s redaktionLUM in English

https://www.lu.se/kategori/lum - 2025-12-17

The Interpretative Moment of European Journalism. The Impact of Newspaper Opinion Making in the Ratification Process.

This study investigates the role of political journalism in EU constitution-making. More specifically, we ask whether political journalists take an active role in shaping public preferences and opinion on European integration. An analytical framework is developed distinguishing between the critical and the representative function of media opinion-making. Journalists are found to interfere with the

Utbildningsplan dm ht 15 beslut 2015-10-02

Dnr U 2015/372 A. Utbildningsplan för kandidatprogram i strategisk kommunikation och digitala medier (Bachelor of Science Programme in Strategic Communication and Digital Media) Omfattning: 180 högskolepoäng Nivå: Grundnivå Programkod: SGSDM Utbildningsplanen har fastställts av Samhällsvetenskapliga fakultetens styrelse 2012-05-03. Senast reviderad 2015-10-02 enligt samhällsvetenskapliga fakultete

https://www.isk.lu.se/en/sites/isk.lu.se.en/files/utbildningsplan_dm_ht_15_beslut_2015-10-02.docx - 2025-12-17

Utbildningsplan dm ht15 beslut 141218 2 0

Dnr U 2014/896 A. Utbildningsplan för kandidatprogram i strategisk kommunikation och digitala medier (Bachelor of Science Programme in Strategic Communication and Digital Media) Omfattning: 180 högskolepoäng Nivå: Grundnivå Programkod: SGSDM Utbildningsplanen har fastställts av Samhällsvetenskapliga fakultetens styrelse 2012-05-03. Revidering är fastställd av dekanus 2012-09-02 och 2013-05-15 enli

https://www.isk.lu.se/sites/isk.lu.se/files/utbildningsplan_dm_ht15_beslut_141218_2_0.pdf - 2025-12-17

Brevmall

Brevmall RHI B25 Litteraturlista Humaniora och teo log i Centrum fö r teo log i och re l ig ionsvetenskap Litteraturlista för RHI B25 Religionshistoria: Religionsantropologi, 7,5 hp, VT 2015 fastställd av institutionsstyrelsen 2011-10-19 och på prefektens uppdrag bekräftad av studierektor 2014-12-10 Monografier Bowie, Fiona (2006). The Anthropology of Religion. 2 uppl. Oxford: Blackwell. ISBN: 978

https://www.ctr.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/RHIB25/20151/RHI_B25_Litteratur.pdf - 2025-12-16

Viking Culture Then and Now

When did the Viking Age actually begin? Wood, turf, stone and daub – how did people live, and how were families organised? Power struggle, curiosity or greed? What were the incentives for Scandinavian expansion? What impact did the Scandinavians have on the Anglo-Saxon and Frankish kingdoms? These are some of the questions we will ask throughout the course, and you'll develop important skills in i

Ensam mot massmedia – en studie av brottsoffers möjlighet till upprättelse vid förtal i grundlagsskyddade medier

In recent years, criticisms have been directed at the inadequate possibility for defamation victims to receive satisfaction from the criminal justice system when defamation occurs in a medium protected by the Freedom of the Press Act or the Freedom of Expression Act. The purpose of this essay is therefore to investigate whether legislative measures should be taken to strengthen the possibility for

Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media

Title: The Generation Challenge – a Quantitative Study of Generational Market Segmentation within the Field of Digital Marketing Seminar Date: June 4th, 2015 Course: FEKH29 Business Administration: Degree Project in Marketing, Undergraduate Level, 15 ECTS Authors: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, and Julia Kulle Advisor: Clara Gustafsson Keywords: Generational Market Segmentation, Baby Bo

VarumärkesKOMMUNikationens nya utmaningar – en studie av Helsingborgs stads platsvarumärke i sociala medier

Flertalet forskare har konstaterat att en växande konkurrenssituation mellan kommuner leder till att det blir allt viktigare att skapa ett starkt platsvarumärke. Samtidigt blir det vanligare att svenska kommuner använder sociala medier som kommunikationskanal. Vår studie syftar till att undersöka och diskutera hur Helsingborgs stads arbete med platsvarumärket kommer till uttryck i deras användningAs many scientists have discovered, the growing competition between municipalities has increased the importance of creating a strong place brand. At the same time, more and more Swedish municipalities are beginning to use social media as a way to communicate. Our study aims to broaden the understanding of how Swedish municipalities use social media for place branding by studying the way place bran

I gränslandet – när lagen inte räcker till - En undersökning av straffbara kränkningar och ofredanden på sociala medier

Den tekniska utvecklingen innebär att det finns nya sätt att kränka en annan person som inte överensstämmer med de tillvägagångssätt som tidigare avsetts i svensk straffrätt. Förevarande uppsats är en undersökning av straffbara ofredanden på sociala medier. Utredningen görs med utgångspunkt i den kritik som riktats mot svensk lagstiftning. Två bestämmelser som kan aktualiseras när brott begås via Due to the technical development, new ways of violating another person has been created. These ways do not comply with the procedures previously set out in Swedish penal law. This essay is an investigation of criminal offenses carried out on social media. The research is based on the criticism raised towards Swedish legislation. Focus lies on two provisions, molestation and sexual molestation acco

Medias framställning av hemlöshet – En kritisk diskursanalys utifrån sociologisk teori

Hemlöshet har under de senaste 50 åren framställts på skilda sätt i svensk massmedia. Dessa framställningar har påverkat samhällsgruppers föreställningar och behandling av hemlösa. Massmedias framställningar har även bidragit till att hemlösa internaliserat och identifierat sig med dessa föreställningar. Det tycks även existera diskursiva maktförhållanden mellan normerande samhällsgrupper respekti

Den europeiska ombudsmannen i svensk media : En innehållsanalys i framställningen av den Europeiska ombudsmannen i svensk dagspress mellan 1994 – 2016

Syftet med denna uppsats var att analysera svensk medierapportering om den Europeiska ombudsmannen mellan åren 1994 och 2016. En kvantitativ datorbaserad samt en kvantitativ manuell innehållsanalys användes som metod. Tre frågeställningar ställdes till 463 artiklar i svensk tryckt press, nämligen: Vilken ombudsman har förekommit mest, finns det en koppling mellan den europeiska medborgaren och den

Från monolog till dialog – en fallstudie om vilken betydelse sociala medier kan ha för intern marknadsföring

Intern marknadsföring blir allt mer betydande i företag, inte minst på grund av allt mer komplexa företagsstrukturer. Trots det verkar det inte finnas ett effektivt verktyg som underlättar företags strategiska användning av intern marknadsföring. Syftet med fallstudien var att öka förståelsen för vad flervägskommunikation via sociala medier kan bidra med i den interna marknadsföringen. Författarna

The Attitude Towards Social IR – A Study of Factors Influencing Swedish Companies’ Attitudes Towards Using Social Media for Investor Relations

PURPOSE The purpose of this thesis is to investigate why companies currently are not using social media for IR in Sweden. More specific, we are studying driving and inhibiting factors that are influencing Swedish companies to use, or not to use, this communication technology for IR. METHOD Our thesis addresses the attitudes towards using social media for IR among Swedish companies listed on the OM