Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534225 sökträffar

Education of immigrant children at the pre-school level in Sweden: an empirical study of how the education of immigrant children is conducted in practice

The Background: Immigrant children's education is a very complex phenomenon that requires a special approach from pedagogues and country authorities. It cannot be neglected, otherwise the future consequences can be frustrating. According to the Swedish governmental policy, immigrant children should have the same rights for education as Swedish pupils. They should also have the right to preserv

Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

Mitt arbete ske ses som ett tankeexperiment där jag försöker omtänka bildningsbegreppet genom att sätta det i relation till massutbildning och "det nya arbetslivet" och på så sätt understryka dess potential inom det samtida högre utbildningen. Syftet är att forma och föra in ett omtänkt bildningsbegrepp i debatten om den samtida högre utbildningen. Den högre utbildningen har under i stor

Föräldrastödsmodeller: en granskning av innehåll och metodik

Syfte: Syftet var att tolka och analysera fyra föräldrastödsmodeller som riktar sig till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år och som drevs i olika sammanhang och av olika arrangörer. Föräldrastöd anordnades av enskilda företagare, arbetsgivare, skola/studieförbund och Svenska Kyrkan tillsammans med Sveriges Kyrkliga Studieförbund. De utvalda modellerna var Active Parenting, Föräldrar Emellan, Vu

Lärande inom ramen för en förberedande arbetsmarknadsutbildning: en fallstudie

Bakgrund: I Sverige läggs stora resurser på olika typer av arbetsmarknadsutbildningar, men trots detta har mycket få kvalitativa studier av lärandet inom ramen för dessa genomförts. Syfte: Att analysera en förberedande arbetsmarknadsutbildning med fokus på vilket lärande som ägt rum hos deltagarna, samt hur detta lärande kan förklaras utifrån hur utbildningen är planerad och genomförd Metod: Under

En pedagogisk strategi på det samhällsvetenskapliga programmet : en fallstudie av en enhets arbete för att successivt nå ett lärande på en högre nivå

Syftet med arbetet är att göra en fallstudie, för att undersöka om en enhets arbete på det samhällsvetenskapliga programmet, successivt kan leda till ett lärande på en högre nivå. Enheten har valt en pedagogisk strategi för att nå dit. I denna ingår introduktionsperiod, tvärvetenskapliga studier, handledningstid och mentorskap med portfolio. Till grund för enhetens val av strategi ligger den tolkn

Informellt elevinflytande på högstadiet: Ökar inflytandet om högstadieeleven undervisas av lärare som arbetar på både högstadiet och mellanstadiet

Background: The curriculum of 1994 and the school law prescribe that the pupils have a right to exert an influence upon their education. According to the curriculum and the school law, this influence shall be enhanced with increasing age and maturity. In reality the circumstances are quite the contrary, which means that the pupil’s informal influence is actually decreasing simultaneous with increa

"Vara vägen ut och den som låser in": om tvång och motivation i mötet med missbrukande kvinnor

Bakgrun d: Hur kan människor i en krissituation stärkas i sin inre motivation att förändra sina liv? Finns det en pedagogik för förändring och hur påverkas människors motivation till förändring av tvångsinslag? Det är utgångspunkten för denna studie som genomförts på ett LVM-hem för kvinnor. LVM betyder Lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Vården syftar till att motivera missbrukaren till fr

Vad lär lärare - genom utvecklingssamtal med sin chef?

Bakgrund: Utvecklingssamtal mellan lärare och chef anses viktigt i "folkmun". Jag vet att utvecklingssamtal genomförs med stängd dörr i ett slutet rum, det väcker min nyfikenhet. Min egen erfarenhet av lärande genom dessa samtal i kombination med kommunikationsteori som belyser lärandet kan ses som bakgrund till uppsatsen. Syfte: är att söka svar på frågan vad lär lärare genom utveckling

Kunskapsöverföring för kompetensutveckling: en analys av strategier för kunskapsöverföring på Sigma Exallon Information AB

Bakgrund: Då företag i allt högre grad konkurrerar med sin kunskap och innovations-förmåga krävs det ett effektivt utnyttjande av den kompetens som individerna i företaget besitter. Genom företagets strategier kan kunskap ledas och fördelas på ett sådant sätt att det stimulerar till kunskapsuppbyggnad i organisationen. Syfte: Att analysera de strategier som används för kunskapsöverföring i en orga

Intressentutvärdering av högskoleutbildningen Fritidsarbete och Fritidskultur

Uppsatsen är en intressentutvärdering av utbildningsprogrammet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att undersöka utbildningen i förhållande till arbetslivets krav och de krav som ställs på en akademisk utbildning. Vi kommer även att undersöka vad som ligger till grund för att studenterna känner en osäkerhet inför framtida arbetsuppgifter. De teoretiska perspektiv som vi har använt oss av di

Mentorprogram för ömsesidig utveckling - En studie av dubbelriktatlärande inom Stockholms stadsbibliotek

Bakgrund: Ständig utveckling och nytänkande blir allt viktigare för alla organisationer bland annat till följd av den snabba teknikutvecklingen i världen, ökad konkurrens och en större medvetenhet och högre krav hos konsumenter. Samtidigt står många verksamheter inför stora pensionsavgångar de närmaste åren vilket gör att de äldre medarbetarnas kunskap riskerar att gå förlorad. Mentorprogram har t

Ledarutveckling : en analys av ett program för mellanchefer

Bakgrund: Varje år genomförs en mängd ledarutbildningar och utvecklingsprogram där företag, organisationer och kommuner satsar en ansenlig mängd pengar på att få bättre chefer, utan att veta vad det egentligen leder till. För att kunna använda det man lärt sig eller för att överhuvudtaget kunna lära sig något krävs att olika förutsättningar är uppfyllda, såväl före, under som efter en utbildning.

Forumteater är något mer - En interaktiv teaterform som pedagogisk metod

Inledningsvis ges en bakgrund till teaterformen med dess historiska och pedagogiska förankring. Begrepp som behandlas är förändring och reflektion samt hur dessa kan ses i relation till dramapedagogik. Forskning inom dramapedagogik i Sverige visar att Forumteatern kan placeras inom ett kritiskt frigörandeperspektiv. Fokus i detta perspektiv är kopplingen till samhällengagemang samt att reflektione

Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

Livslångt lärande är ett begrepp som används i många sammanhang. Den enkla vardagsförståelsen av livslångt lärande som lärande under hela livet låter sig utvecklas till ett mer nyanserat och komplext begrepp som används med olika syften i olika sammanhang beroende på den underliggande synen på individen i samhället. I syfte att undersöka hur synen på individens lärande kommer till uttryck i ett ut

Kunskapsförmedling och maktdistribution i arbetslivet

Knowledge mediation and power distribution are common subjects in everyday life. In school knowledge and learning are keywords for the activity, while on the other hand industries have production and benefits as major subjects. Despite these differences between school and industry they both can be discribed as learning organizations. This could be made to facilitate a gaining of knowledge in effor

Rekryterares yrkeskunnande: en intervjustudie

Bakgrund: Bemanningsföretag är en ganska ny företeelse på den svenska arbetsmarknaden och alltfler företag väljer att använda sig av deras tjänster, vilket har bidragit till att det råder hård konkurrens inom branschen. Det främsta konkurrensmedlet för ett bemanningsföretag är att snabbt och effektivt kunna förse företag i behov av personal med kompetent arbetskraft. Rekryterare jobbar just med at

Att vara lärare i ett multietniskt klassrum En studie om lärarnas upplevelse av sitt yrke i det högmoderna samhället

Denna uppsats riktar sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor i det högmoderna samhället vi lever i. Mitt syfte är att genom kvalitativa intervjuer fånga upp de insikter hos lärarna som uppstår i kontexten multietnisk klassrum. Teoretiker Bourdieu, Giddens och Abdeljlil dominerar teori avsnitt med sina begrepp. Begreppen används som verktyg i analysen. Där belyser jag med hjälp av de

Kulturturism och bildning : en studie av resandets innebördför fem kulturturisters lärande och utveckling

Kunskap har fått en ökad betydelse för människans fritid. Trenden har därför gått från en utpräglad rekreationsturism till en så kallad kulturturism där fler och fler turister söker något som uppfyller deras önskan om att lära sig något. Kulturturism har av många forskare förknippats med kunskap, lärande och bildning. Trots denna koppling mellan kulturturism och lärande har det dock inte kommit nå

Meningsskapande vid en omorganisation i hemvården: regression, stagnation och utveckling

Bakgrund: Under våren 2001 genomförde Hemvården Väster i Lund en omorganisation, som innebar att all personal flyttade från separata mindre grupplokaler till en stor, gemensam lokal. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur personalen i en hemtjänstgrupp skapar mening kring en organisationsförändring, samt ta reda på hur ledningens officiella mål återspeglas i gruppens meningsskapande.