Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 548210 sökträffar

Fysik Ämnesplaner Gy11vsGy25 0

NRCF – Nationellt resurscentrum för fysik Fysik: Gy11 och Gy25 Sammanställning: Ämnesplan för Fysik (Gy11) och ämnesplaner för Fysik och Fysik – fördjupning (Gy25) GY11 (reviderad 2022) GY25 Ämne - Fysik Fysik är ett naturvetenskapligt ämne som har sitt ursprung i människans behov av att förstå och förklara sin omvärld. Fysik behandlar allt från växelverkan mellan materiens minsta beståndsdelar ti

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-05/Fysik_A%CC%88mnesplaner_Gy11vsGy25_0.docx - 2025-10-29

Fysik Ämnesplaner Gy11vsGy25 0

NRCF – Nationellt resurscentrum för fysik Fysik: Gy11 och Gy25 1 Sammanställning: Ämnesplan för Fysik (Gy11) och ämnesplaner för Fysik och Fysik – fördjupning (Gy25) GY11 (reviderad 2022) GY25 Ämne - Fysik Fysik är ett naturvetenskapligt ämne som har sitt ursprung i människans behov av att förstå och förklara sin omvärld. Fysik behandlar allt från växelverkan mellan materiens minsta beståndsdelar

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-05/Fysik_A%CC%88mnesplaner_Gy11vsGy25_0.pdf - 2025-10-29

Kommentarmaterial Till Kursplanen I Fysik 2022

Kommentarmaterial till kursplanen i fysik Skolverket publikation Kommentarmaterial till kursplanen i fysik Grundskolan K O M M E N T A R M A T E R IA L Publikationen finns att ladda ner som kostnadsfri PDF från Skolverkets webbplats: www.skolverket.se/publikationer ISBN: 978-91-7559-386-9 Skolverket, Stockholm 2021 http://www.skolverket.se/publikationer 3 KOMMENTARMATERIAL TILL KURSPLANEN I FYSIK

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-09/Kommentarmaterial%20till%20kursplanen%20i%20fysik%202022.pdf - 2025-10-29

Matris Med Kommentarer Ur Kommentarmaterial

Matris med citat ur kommentarmaterialet. Siffrorna relaterar till grupper; grupp 1 får alla kort märkta ”1” etc. 1 … att beskriva och problematisera olika energislag utifrån såväl deras energikvalitet som deras påverkan på miljön. 2 … kunskaper om vatten. 3 … väderfenomen och deras orsaker. 4 … hur fysikkunskaper kan hjälpa människor att lösa vardagliga och samhälleliga problem genom tekniska till

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-10/Matris%20med%20kommentarer%20ur%20kommentarmaterial.docx - 2025-10-29

NRCF Workshop Om HU Lund 20241003

Lärande för hållbar utveckling Workshop med Nationellt resurscentrum för fysik, NRCF Nina Ahokas – Lena Claesson – Lukasz Michalak – Elisabeth Nilsson Varför gör vi detta? • Visa på allas roll i arbetet med hållbar utveckling • Visa på hur kopplingar mellan hållbar utveckling och fysikämnet kan göras genom kommentarmaterialet - inte bara genom fysikaliska begrepp • Vår övertygelse om vikten av att

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-10/NRCF%20Workshop%20om%20HU%20Lund%2020241003.pdf - 2025-10-29

Värderingar Mat Mobiltelefon

Mat på ett hållbart vis Pris Bästföredatum Smak Utseende Ekologisk Varumärke Närproducerad Förpackning Näringsinnehåll Rättvisemärkt/fair-trade  Mobiltelefonen på ett hållbart vis Senaste modell  Pris  Samma som min kompis  Design  Varumärke  Kamera  Rättvisemärkt/fair-trade  Storlek  Hållbara material  Vikt  Strålningsnivå image1.png

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2024-10/va%CC%88rderingar%20mat%20mobiltelefon.docx - 2025-10-29

Attosekundfysik Exercises2

Exercises 1. Attosecond pulse trains (a) We consider odd harmonics of a fundamental laser field at 800 nm between 21 and 37 and assume that they are in phase at , and that they have the same amplitude. Calculate the temporal intensity resulting from the superposition of the harmonic, and estimate the duration of the individual pulses. Note: The duration of a pulse with the form is given approximat

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-01/Attosekundfysik%20Exercises2.docx - 2025-10-29

Workshop NRCF 20250311 Final 0

Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Mätfel i gymnasiefysiken Workshop Elisabeth Nilsson, Lena Claesson & Lukasz Michalak Nationellt resurscentrum för fysik Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Stående uppvärmning Bilda par – finn en “främling” Svara, var och en, på 3 frågor (2 min): o “Varför har du valt att vara med här?” o “Vad förväntar du att

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20NRCF%2020250311%20final_0.pdf - 2025-10-29

Workshop NRCF 20250311 Final 0

Helping students learn uncertainty and significant figures Mätfel i gymnasiefysiken Workshop Elisabeth Nilsson, Lena Claesson & Lukasz Michalak Nationellt resurscentrum för fysik Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Stående uppvärmning Bilda par – finn en “främling” Svara, var och en, på 3 frågor (2 min): “Varför har du valt att vara med här?” “Vad förväntar du att lära di

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20NRCF%2020250311%20final_0.pptx - 2025-10-29

En FS07-1 doubleSlit

en_FS07-1_doubleSlit In  1923,  Louis  de  Broglie  came  up  with  the  idea  that  if  light  can  behave  both  as  a  par>cle  and  as  a  wave,  then  other  par>cles   might   behave   like  waves   too?   He   even   calculated   their  wavelength:   for   instance,   an   electron  would   have   a  wavelength   of   around  5  pm,  100  000  >mes  smaller  than  that  of  green  light.  T

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_FS07-1_doubleSlit.pdf - 2025-10-29

En I08-2 howScientistsSeeTheirJob

en_I08-2_howScientistsSeeTheirJob My Name: My job as a scientist or engineer We  asked  scien+sts  and  engineers  how  they  see  their  job.  Look  at  their  answers  below  and  compare  them  with  your   ideal  career.  What  do  you  think,  would  working  as  a  researcher  suit  you?   262  scien)st  and  engineers  par)cipated  in  the  survey,  62  of  them  being  women  and  200  men

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_I08-2_howScientistsSeeTheirJob.pdf - 2025-10-29

En TN06 makingLight

en_TN06_makingLight Teacher  notes  on  “Making  Light”  |  page  1  of  6     Notes for teachers on  module  06:     Making light     The  generation  of  a  photon  is  not  just  a  physical  effect.  Ever  since  the  first  beacon  fires  were  lit  in  caves,  the  making   of  light  has  been  important  for  our  quality  of  life.  Especially  today,  when  the  saving  of  energy  is  m

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_TN06_makingLight.pdf - 2025-10-29

En TN07 diffractionAndInterference

en_TN07_diffractionAndInterference Teacher  notes  on  “Diffraction  and  Interference”  |  page  1  of  14     Notes for teachers on  module  07:     Diffraction and Interference     Diffraction  offers  a  variety  of  visually  appealing  experiments  to  demonstrate  the  wave  character  of  light.  But   more  than  that,  it  gives  students  a  unique  opportunity  to  measure  on  a  nano

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_TN07_diffractionAndInterference.pdf - 2025-10-29

En TN08 aScientistsJob

en_TN08_aScientistsJob Teacher  notes  on  “A  scientist’s  job”  |  page  1  of  5       Notes for teachers on  module  8:     A scientist’s job     What  does  a  scientist  do  all-­‐day  long?  Stare  at  a  whiteboard  with  equations  or  mix  colourful,  wild  steaming   liquids  while  waiting  for  an  explosion?       School  children  as  well  as  adults  will  usually  recognize  that

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_TN08_aScientistsJob.pdf - 2025-10-29

Sv AB05-1 Polarisation

t Namn: polarisation|vrida ljus Photonics Explorer | AB 5.1 Polarisation 1/3 5.1 Vrida ljus Hur vrider man ljus? Varför skulle någon vilja vrida ljus? Vrida ljus. Det kanske låter som en konstig idé, men hade inte ingenjörer hittat en metod för att kontrollerat kunna vrida ljus skulle mobil- och datorskärmar, kanske t.o.m. din TV-apparat bara skulle visa en svart bild. I kommande experiment ska du

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_AB05-1_Polarisation.pdf - 2025-10-29

Sv LA05 polarisation

Lärarhandledning för ”Polarisation” | sida 1 av 5 Lärarhandledning Моdul 5: Polarisation Polarisering är en grundläggande egenskap hos ljus och att förstå hur den fungerar har hjälpt forskare dra nytta och kontrollera effekten för ett antal olika tillämpningar. Användningsområdena är väldigt varierande, från läkemedel till TV- och datorskärmar, även fiskeglasögon är baserade på den här egenskapen.

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_LA05_polarisation.pdf - 2025-10-29

Sv M02 AB02-1 regnbaagsfaerger

M02 Arbetsblad 2.1: Regnbågens färger Namn: färger | regnbågar Photonics Explorer | AB 2.1 Regnbågens färger 1/3 2.1 Hemligheten bakom regnbågens färger När du ser en regnbåge, vad tänker du på? Kanske … hopp, glädje, skönhet – eller bara regn? De flesta blir glada när de ser en regnbåge eller fascinerad av dess vackra färger, men varifrån kommer regnbågens färger? Legenden säger att i slutet på r

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_M02_AB02-1_regnbaagsfaerger.pdf - 2025-10-29