Kurs
Kurs 30 högskolepoäng • FLRA02
Kursen bygger på FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, 1-60 hp
Kursen ger fördjupad kunskap om aktuell forskning som berör elevers lärande inom ämnet modersmål i skolan, adekvat forskningsmetodik att tillämpa på modersmålselevers lärande, samt färdigheter för yrkespraxis i bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom modersmålsundervisning. Med utgångspunkt i forskning om flerspråkighet och språk- och kunskapsutveckling och språkbruk i skolan och samhället samt i beprövad yrkespraxis om bedömning och dokumentation av elevers språk- och kunskapsutveckling inom modersmålsämnet, syftar kursen till att ge den studerande verktyg för att tillämpa ett forskande arbetssätt inom ämnet modersmål i skolan.
Kursen består av följande delkurser:
Bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom ämnet modersmål, 7.5 hp
Teori och metod för forskning om modersmålsundervisning och studiehandledning, 7.5 hp
Inkluderande undervisning, 7,5 hp
Självständigt arbete, 7,5 hp.
Kurstillfälle:
höstterminen 2025
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2025-09-01 – 2026-06-07
Anmälningskod:
LU-31722
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, 60 hp.
Introduktionsmöte: Måndagen den 8 september kl. 17.15 – 17.30
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2025-06-19.
- Bibliotekets ämnesguide
Information om ingående delar
- Bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom ämnet modersmål , 7,5 hp
- Teori och metod för forskning om modersmålsundervisning och studiehandledning , 7,5 hp
- Inkluderande undervisning , 7,5 hp
- Självständigt arbete , 7,5 hp
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Höstterminen 2025
Sen anmälan
Öppnar 15 juli