Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534230 sökträffar

Utveckling av grupp och ledare: en utvärdering av läroprocess, resultat och effekter av en UGL-utbildning

Bakgrund: Många företag erbjuder idag sina chefer att delta i UGL-utbildningar som en form av kompetensutveckling. Vi ansåg det vara relevant att ur ett pedagogiskt perspektiv utvärdera och analysera denna kompetensutvecklingsinsats. Syfte: Syftet med uppsatsen var att utvärdera och analysera lärprocess, resultat och effekter av en UGL-utbildning för ledares lärande och agerande. Metod: För att up

Coaching via e-mail : en möjlighet för ett ökat lärande i arbetslivet?

Bakgrund: Tillvaratagande av kompetens på en arbetsplats, ökat fokus på individer och ett större krav från medarbetare på individuell utveckling och medbestämmande är idag mycket aktuellt. Ibility är ett företag som utvecklat ett program, som skall underlätta för medarbetaren att kunna påverka sin personliga utveckling på jobbet. Coaching via e-mail är ett hjälpmedel som finns i programmet. Coachi

Utbildningsverksamhet i maktens tjänst : en kritisk analys av utbildningens betydelse i vårt samtida samhälle

Bakgrund: Inom socialtjänsten används yrkesinriktad utbildning för långtidsarbetslösa människor, trots att de inte är efterfrågade på arbetsmarknaden. De erhåller försörjningsstöd och får ofta detta villkorat med en motprestation, t ex deltagande i en yrkesutbildning. Samtidigt finns det ett stort antal människor som har både gymnasieutbildning och yrkeserfarenhet, och får sägas stå närmare arbets

Kvinnor och ledarskap: sex kvinnliga chefer berättar om sina strategier för att utvecklas i sina respektive ledarroller

Bakgrund: Kvinnor och ledarskap ur ett pedagogiskt perspektiv. Syfte: att via en teoretisk och empirisk studie analysera de kompetenser och strategier som kvinnliga chefer använder i sitt arbete för att utvecklas i sina respektive ledarroller. Metod: Empirisk undersökning genom en kvalitativa intervjuer av kvinnor inom chefsposter. Resultat: Jag fann att värderingar präglar det subjektiva uppfat

Försäkrings- och finansanställdas erfarenheter av individuellt kompetenssparande : intervjuer med anställda inom SkandiaBanken

Bakgrund: Individuellt kompetenssparande (IKS) är ett förslag från regeringen som enligt planerna ska införas sommaren 2003, men vilket i skrivande stund ser ut att flyttas fram. IKS syftar till att ge den enskilde individen ökade möjligheter att ansvara för sin egen kompetensutveckling. Individen kan genom ett delvis subventionerat sparande regelbundet vika en del av sin lön till ett eget kompete

Fritiden som en arena för lärande bland vuxna människor med psykiskt funktionshinder : intervjuundersökning av en varakultur

Fritidens betydelse för oss människor har blivit uppenbar för mig, dels genom min praktiska erfarenhet dels genom programmet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att beskriva, tolka och analysera hur människor med psykiskt funktionshinder själva upplever sin fritid. Upplever de att fritiden är en källa till kraft för dem? Jag har valt den kvalitativa metoden och har genomfört åtta djupinterv

Lärande i ridskolan : reflektion och kritiskt tänkande i samband med ridlektioner

Bakgrund: Bakgrunden till uppsatsen var att jag utifrån min verksamhet som ridinstruktör ansåg att den pedagogik som används i samband med ridlektioner på ridskolan skulle ses över i syfte att utvecklas. Syfte: Uppsatsen syftade till att undersöka hur ridläraren gav utrymme för eleverna att reflektera och tänka kritiskt i samband med ridlektioner. Metod: Uppsatsens empiriska del var en fallstudie

Introduktionsutbildning för nyanställda : om individers lärande och socialisationsprocess på SkandiaBanken

Bakgrund: Det blir allt vanligare att företag erbjuder sina nyanställda en introduktionsutbildning för att underlätta vägen i de nya arbetsuppgifterna. Det krävs också av företagen att kontinuerligt utveckla personalens kompetens för att bli konkurrenskraftiga. Då kan en grundlig introduktionsutbildning vara en mycket god investering. Syfte: Syftet med denna uppsats var att analysera den påverkan

Webbaserad personalutbildning: en fallstudie av deltagare i en demonstration av en e-learningbaserad försöksutbildningsinsats

Bakgrund: Kompetensutveckling är en viktig drivkraft för produktivitet och välstånd. En relativt ny åtgärd för kompetensutveckling är webbaserad personalutbildning. Sycon Energikonsult, ett företag i Sydkraftkoncernen, har valt att pröva denna nya utbildningsmetod i en försöksutbildning. Syfte: Uppsatsen syftar till att beskriva och analysera relationerna mellan (1) enskilda deltagares inställning

Etikpolicyn i organisationen -En empirisk studie av policyns funktion i praktisk verksamhet

En av anledningarna till att man vill arbeta med en etisk policy i dagens organisationer är en förhoppning om att kunna påverka de anställda att handla på ett mer etiskt sätt. Etikpolicyn kan även fungera som en attraktiv image för att locka till sig nya kunder och duktiga medarbetare. Huruvida en etikpolicy eller värdegrund kommer att få någon effekt och praktisk funktion för medarbetare och leda

Läsebokens kön Diskursanalys av boken Nya Pojken och Tigern ur ett feministiskt perspektiv

Denna uppsats strävar efter att undersöka det budskap som en vald läsebok, Nya Pojken och Tigern av Lars Westman (2002) förmedlar. Målet är att studera och identifiera de diskursiva praktiker som i boken konstruerar kategorierna kvinna och man. Teori delen förklarar med stöd i Judith Butlers och Julia Kristevas teorier att genus är en fortgående process som måste iscensättas gång på gång för att h

Organisationsutveckling och planerad kommunikation : en teoretisk studie

Organisationer idag lever med och i ständiga förändringar. Detta medför att det finns ett stort behov av att finna effektiva pedagogiska påverkansmedel att utnyttja i samband med förändringsarbete. Ett sådant påverkansverktyg kan vara planerad kommunikation, som i denna studie granskas i förhållande till en speciell sorts förändring, organisationsutveckling (OU). Syftet med studien är att analyser

Fostran ur ett ledarperspektiv: en studie av sex ledare och deras upplevelser av ledarskapet

Bakgrund: Många undersökningar på området ledarskap, som vi har tagit del av, är gjorda ur ett medarbetarperspektiv, men vi är intresserade av att undersöka hur ledarna själva ser på sin situation och vilka värderingar de vill förmedla och hur de gör detta. Ledarskap handlar delvis om att implementera normer och värderingar, d v s fostra medarbetarna Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera le

Praktik: vägen till lärande och anställning

Bakgrund: Denna uppsats tillkom på grund av att författarna upplever att det finns ett behov av praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper och kontakt med arbetslivet inom p-programmet. Syfte: Intentionen med uppsatsen är att undersöka hur ett antal arbetsgivare resonerar kring p-programmet, nyutexaminerade personalvetare, erfarenhet och praktik. Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes i f

Vidareutveckling i organisationer: en studie av två arbetsplatser

Bakgrund: Vi tyckte det vore intressant att göra en undersökning om vidareutveckling på arbetsplatser och varifrån man hämtar motivation till en sådan. Detta med tanke på att man i dagens hårda arbetsklimat, där fler och fler högutbildade människor hela tiden släpps ut, ständigt måste utveckla sig för att hänga med, och fortsätta att vara kompetenta. De två organisationer vi valde var en bank och

Utvecklingsprocess hos hörande föräldrar till döva barn : en pedagogisk studie

Bakgrund: Att bli förälder är ett stort steg i ens liv och utveckling. Medvetet eller omedvetet förbereder man sig inför den nya livssituationen med hjälp av sin livserfarenhet och kunskap. Utifrån sin egen uppväxt har den blivande föräldern upplevt olika utvecklingsfaser och fått stöd av sina föräldrar vilket blir till grund för fostran av det nya barnet. Men vad händer hos hörande föräldrar om d

Mentorskap : dialogen mellan mentor och adept som forum för lärande

Det talas ofta om mentorprogram som en framgångsrik metod för att utveckla chefer. Däremot nämns inte lika ofta det ömsesidiga utbytet i relationen mentor - adept. Vi fann det därför intressant att undersöka hur båda parterna i ett mentorskap kan använda dialogen som ett forum för lärande. Uppsatsen syftar således till att analysera hur dialogen mellan mentor och adept fungerar som forum för läran