Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 130022 sökträffar

Dimma i en burk

Årskurs: 4-6, 7-9. Gymnasiet Ämnesområde: Energi, Klimat och väder Moln bildas när den osynliga vattenångan i luften kyls tillräckligt för att bilda små vattendroppar. I atmosfären händer detta när fuktig luft stiger uppåt. Högre upp är trycket lägre och därför utvidgas luften, förlorar energi och kyls. Du kan åstadkomma samma avkylning genom att snabbt få luften i en burk att expandera. Material

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/dimma-i-en-burk - 2025-11-21

Såpbubblor – skapa jättesåpbubblor

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Såpbubblor är fascinerande. Vad ger dem deras form? Vad får dem att finnas och försvinna? Vad beror mönster och färger i såpbubblorna på, och varför varierar de? Experimentet ger dig svar på dessa frågor. Material  1 deciliter diskmedel. 10 milliliter glycerin (finns till exempel på apoteket). 2,5 liter vatten. En galje av ståltråd. En grund balja

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/sapbubblor-skapa-jattesapbubblor - 2025-11-21

Tromben i vattenflaskan

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse När man låter vatten rinna mellan två ihopkopplade petflaskor, bildas en trattformad virvel i vattnet. Material Två stora petflaskor. En koppling att sätta ihop flaskorna med. Färdiga kopplingar finns att köpa hos exempelvis museishoppar eller återförsäljare av lärmaterial. Man kan också göra sin egen koppling med hjälp av en gummipackning och

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/tromben-i-vattenflaskan - 2025-11-21

Klimattoppmöte i skolan - rollspel

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Rollspelet "Klimattoppmöte i skolan" är resultatet av ett gemensamt nordiskt projekt som NRCF bidragit till. Bjud in kollegor från kemi, samhällskunskap, språk, geografi med flera till ett ämnesövergripande samarbete. Rollspelet kan genomföras på cirka sex lektionstimmar. Materialet skapades 2011 och den senaste uppdateringen är från 2021. Besök hemsidan för rollspelet Klim

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/klimattoppmote-i-skolan-rollspel - 2025-11-21

Slutförvar av kärnavfall

Årskurs: 7-9, GymnasietUndervisningsplanering nedan är författad av Karolina Larsson, grundskollärare och pedagogisk utvecklare vid Vetenskapens hus i Stockholm. Temat är "Slutförvar av använt kärnbränsle" och uppgiften är tänkt som en introduktion och avslut till kärnfysiken för årskurs 9.Lektionsupplägget  innefattar planering - inklusive länkar till de aktuella resurserna - för två

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/slutforvar-av-karnavfall - 2025-11-21

Alternativa energikällor

Årskurs: 7-9 Under NRCF:s fortbildningsdagar 2013 stod samhällsfrågor i fysikundervisningen på agendan. Här presenteras ett förslag som en av arbetsgrupperna tog fram för hur man lägger upp lektioner kring alternativa energikällor. Fråga Är det möjligt att klara energiförsörjningen i Malmö med exempelvis enbart vindkraft? Upplägg Dela in klassen i grupper som undersöker olika aspekter för olika en

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/alternativa-energikallor - 2025-11-21

Hastighetsbegränsningar i trafiken

Årskurs: 4-6, 7-9 Under NRCF:s fortbildningsdagar 2013 stod samhällsfrågor i fysikundervisningen på agendan. Här presenteras ett förslag som en av arbetsgrupperna tog fram för hur man lägger upp lektioner kring hastighetsbegränsningar i trafiken. Fråga Ska vi ändra hastighetsbegränsningarna på svenska vägar? Hur tar man i så fall hänsyn till naturvetenskapliga, ekonomiska, sociala och etiska aspek

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/hastighetsbegransningar-i-trafiken - 2025-11-21

Radioaktivitet – digital lärresurs

Årskurs: Gymnasiet Hösten 2006 blev den tidigare KGB-spionen Litvinenko förgiftad i London. Ta reda på vilket slags ämne som han blev förgiftad med och lär dig om hälsoeffekter av strålning. Denna digitala undervisningssekvens (på norska) har utvecklats av Naturfagsenteret ved UiO i Norge. Gå till den digitala lärarresursen på Naturfagsenteret hemsida (ny flik)

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/radioaktivitet-digital-larresurs - 2025-11-21

Covid-19: Att bemöta en pandemi

Årskurs: Gymnasiet På EPIC Learnings hemsida finns flera bra läraktiviteter om covid-19. Man kan till exempel arbeta med matematisk modellering av virusspridning, simulering av smittkurvan och analys av data om munskyddets skyddseffekt. En utmärkt resurs för elever som har läst lite mer matematik, typiskt mot slutet av gymnasiet. Man kan använda resurserna som exempelvis inspiration för gymnasiear

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/covid-19-att-bemota-en-pandemi - 2025-11-21

Klimatfrågan - FN-rollspel

Årskurs: Gymnasiet Materialet är skapat av Svenska FN-förbundet i samarbete med Svante Bodin och med stöd av Plan Sverige. Materialet uppdaterades sommaren 2021 av Julia Göransson Lund.  Ta del av instruktionerna till FN-rollspelet om klimatet (ny flik) Ur introduktionen till materialet: Med hjälp av detta material kan en lärare enkelt arrangera ett FN-rollspel i klassrummet eller på sin skola. De

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/klimatfragan-fn-rollspel - 2025-11-21

Klimatförändringar – digital lärresurs

Årskurs: 7-9, Gymnasiet En digital undervisningssekvens (på norska) för att lära sig om klimatets fysik och träna på att delta i samtal om klimatförändringar samt bidra till att hitta lösningar. Materialet har utvecklats av Naturfagsenteret, CICERO Senter for klimaforsking, NAROM og Utdanningsetaten i Oslo.  Ta del av lärresursen om klimatförändringar på Naturfagsenterets hemsida (ny flik)  

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/klimatforandringar-digital-larresurs - 2025-11-21

Expedition till Mars

Årskurs: 4-6, 7-9, Gymnasiet Undervisningsmaterialet om en rymdexpedition till Mars har översatts och bearbetats av NRCF utifrån det brittiska originalet ”Mars Mission Debate Kit”. Detta debattunderlag har framgångsrikt använts av elever i åldrarna 11-18 år. Materialet innehåller åtta rollkort, detaljerad lektionsplanering med mera. Fråga Borde vi skicka en mänsklig rymdexpedition till Mars? Intro

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/att-arbeta-med-samhallsfragor/expedition-till-mars - 2025-11-21

Rotera mera

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Om hur konståkare, simhoppare och gymnaster sätter snurr på tillvaron. Du har säkert sett en konståkare göra piruetter på isen. Genom att dra in armar och ben mot kroppen kan hen snabbt öka sin rotationshastighet. Du kan själv experimentera kring detta med hjälp av en vanlig kontorsstol och något tungt i händerna som till exempel tegelstenar.

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/rotera-mera - 2025-11-21

LjUVa sol!

Årskurs: F-3, 4-6 Ämnesområde: Ljus och ljud Med hjälp av så kallade UV-pärlor kan man testa hur effektiva olika solskydd är. Vi kan inte se solens ultravioletta strålar (UV-strålar) men vi märker att de finns där eftersom vi blir solbrända. Med UV-pärlor kan man direkt avgöra var UV-strålarna finns, och hur man skyddar sig mot dem på bästa sätt. Material Två eller flera olika sorters solkräm. En

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/ljuva-sol - 2025-11-21

Blinda fläcken

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud   Ögats näthinna reagerar på det ljus som kommer in i ögat. Näthinnan skickar signaler till hjärnan, detta är att se. Det finns emellertid delar av näthinnan som inte ger dig någon syninformation. Detta är ögats blinda fläck. Med hjälp av nedanstående experiment kan du räkna ut storleken på den blinda fläcken, visa att den finns och hur hjärnan kompense

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/blinda-flacken - 2025-11-21

Ljusets inverkan på pupillen

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Din pupill ändrar storlek för att reglera hur mycket ljus som kommer in i ögat. I det här experimentet kan du se hur pupillen ändrar storlek när belysningen ändras. Du kan också se hur ljus som lyser in i det ena ögat påverkar det andra ögats pupillstorlek. Material Ett förstoringsglas (minst 2,5 centimeter i diameter). En spegel (minst 10x10 centimeter

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/ljusets-inverkan-pa-pupillen - 2025-11-21

Research

- Facilitation: Stimulating cutting-edge cancer research LUCC strives to support excellent cutting-edge cancer research by creating optimal conditions to perform world-leading basic, translational and clinical studies. LUCC furthermore strives to include researchers from related research areas, to enhance interdisciplinary collaborations and viewpoints.Firstly, LUCC will be a driving force in the

https://www.lucc.lu.se/internal/research - 2025-11-21

Organisation & Governance

LUCC is governed by the regulation "Dnr STYR 2024/2957" as decided by the Board of Faculty of Medicine at Lund University on 4 December, 2024. LUCC is managed by a board, internal reference group (network group leaders, scientific advisory board and supporting personnel. The term of office is usually 3 years (2 years for PhD student representatives and 1 year for Future Faculty representative) wit

https://www.lucc.lu.se/internal/organisation-governance - 2025-11-21

Strategic Plan

Summary statement: LUCC will act at the front-line to implement cutting-edge knowledge from basic and clinical research by addressing unmet clinical needs in close collaboration with the health care sector, industry and society-at-large.  VISIONLund University Cancer Centre is a leading actor in understanding malignant diseases, explaining their implications, and improving knowledge-based cancer p

https://www.lucc.lu.se/internal/strategic-plan - 2025-11-21