Kognitiv semiotik

2023-01-03

Under december månad ägde tre disputationer rum vid Språk- och litteraturcentrum: Anna Hultman i litteraturvetenskap, Mikael Berger i nordiska språk och Juan Mendoza i kognitiv semiotik.

2021-05-26

How do Athenian street artists use creativity in activism or activism in their creative practices to construct forms of protest and resistance? What kinds of strategies do they employ? How are sociopolitical issues framed in the messages conveyed by street artworks? Georgios Stampoulidis explores such questions with the help of cognitive semiotics, approaching street art as an artistic practice that represents a compelling way to express sociopolitical criticism in times of crisis.

2019-12-12

Nu har fakulteten beslutat om vilka doktorandtjänster som kan utlysas i vår.

2019-05-22

I fredags den 17 maj försvarade Sandra Debreslioska sin doktorsavhandling i ämnet Allmän språkvetenskap "Representing discourse referents in speech and gesture". Fakultetens opponent var Henriette Hendriks, University of Cambridge.

2019-03-20

På fredag är det dags för Grammatikdagen. Det är en hel dag då vi fokuserar på grammatik i hela landet, både i skolorna och i arbetslivet. Syftet är att skapa intresse för grammatik och sprida insikten att grammatik är kul.

2019-03-01

Vad är bildligt språkbruk och bildliga betydelser egentligen, mer exakt? Det försöker Pär Nilsson svara på i sin licentiatavhandling i nordiska språk. Avhandlingen lades fram den 1 mars vid Språk- och litteraturcentrum och fakulteternas opponent var Lena Ekberg, professor i nordiska språk.

2019-01-17

Karoliina Louhema, student på masterprogrammet i språk och språkvetenskap har fått pris för sin uppsats från Johan Nordlander-sällskapets Tuuli Forsgren-fond.

Sidansvarig: gerd.carlingling.luse | 2021-02-25