Person

Professor
- Svenska
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post katarina.lundinnordlund.luse
Telefon 046–222 87 02
Rum SOL:L318a
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20
Jag är docent i nordiska språk och lektor i svenska. Vanligtvis föreläser, undervisar och handleder jag inom våra professionsutbildning (Lärarutbildningen, Översättarutbildningen och Språkkonsultutbildningen).
Under året 2020 är jag tjänstledig på 50 % från LU för att forska och leda forskning vid Linnéuniversitetet, Institutionen för idrottsvetenskap. Ett av mina pågående projekt (finansierat av Centrum för idrottsforskning) handlar om ämnesspråk i skolämnet Idrott och hälsa.
Den forskning jag bedriver vid LU handlar i första hand om grammatik- och språkdidaktik.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- "Språk i idrottskontext - medel för makt, lärande, demokrati?" (forskningsledare)
- Kommunikation i språkligt heterogen idrottskontext - nyanlända ungdomars idrottsdeltagande i och utanför skolan (forskningsledare)
- Kommunkation i språkligt heterogen idrottskontext - nyanlända ungdomars idrottsdeltagande i och utanför skolan
- Språk i idrottskontext - medel för makt, lärande, demokrati? (forskningsledare)
- "Analytiskt tänkande och grammatikundervisningens utmaning" (forskningsledare)
- Medel för pedagogiskt utvecklingsprojekt: filmer om kärnbegrepp och tröskelbegrepp i grammatiken
- Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända den första tiden (forskningsledare)
- Ämnesundervisning för nyanlända elever (forskningsledare)
Böcker (11 st)
- Lundin, K. (2019). Språkets byggstenar : grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Studentlitteratur AB.
- Josefsson, G. & Lundin, K. (2018). Nycklar till grammatik. Studentlitteratur AB.
- Lundin, K. (2018). Att utbildas till svensklärare i teori och praktik. Lundastudier i nordisk språkvetenskap, 78. Lund University.
- Lundin, K. (2017). Tala om språk : Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur AB.
- Lundin, K. (2014). Tala mera om språk : textgenomlysning med grammatiska redskap. Studentlitteratur AB.
- Lundin, K. (2014). Tala om språk : Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur AB.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2011). Examensarbetet på lärarutbildningen : en kollektiv process. Studentlitteratur AB.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2011). Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk. Studentlitteratur AB.
- Delsing, L.-O. & Lundin, K. (2005). Håller språket ihop Norden? : en forskningsrapport om ungdomars förståelse av danska, svenska och norska. TemaNord. Nordiska ministerrådet.
- Lundin, K. (2003). Small Clauses in Swedish : Towards a Unified Account. Lundastudier i nordisk språkvetenskap. Serie A, 60. Scandinavian Languages. Doktorsavhandling.
- Zola Christensen, R. & Lundin, K. (2001). Grannspråksförståelse i Öresundsregionen år 2000 : gymnasisters läsförståelse. Nordlund, 22:1.
Redaktörskap (2 st)
- Gustafsson, A. W., Holm, L., Lundin, K., Rahm, H. & Tronnier, M. (2016). (Red.) Svenskans beskrivning 34 : Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten. Lund den 22-24 oktober 2014. Lundastudier i nordisk språkvetenskap. Serie A, 74. Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2006). (Red.) Tredje nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning. Växjö den 9 november 2005. Texter Om Svenska Med Didaktisk Inriktning.
Artiklar (21 st)
- Lundin, K. (2022). Nätverket Idrott och språk/Språk i idrott (ISSI) Rapport 1-2022. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. & Schenker, K. (2022). Ämnesspråk i skolämnet Idrott och hälsa : En analys av begrepp och begreppsrelationer. ASLA:s skriftserie, 28, 110-130.
- Lundin, K. & Schenker, K. (2022). Subject-specific literacy in Physical Education and Health : the case of Sweden. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 13, 62-82. Taylor & Francis.
- Lundin, K. (2021). Nätverket Idrott och språk/Språk i idrott (ISSI) : Feature Article. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. (2021). Using “good” as feedback : meaningless or meaningful in sports contexts? A comment on praise and feedback on the personal level. Scandinavian Sport Studies Forum, 11, 113-134. Malmö University; Idrottsforum.org.
- Lundin, K., Schenker, K. & Linnér, S. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. (2020). Återkoppling till tränande barn - hur och varför?. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. (2019). Språkbruk och idrott : En studie av språkhandlingar i fyra olika idrottskontexter. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. (2018). Att instruera i idrottskontext. Educare - Vetenskapliga Skrifter, 2018, 140-169. Lärarutbildningen, Malmö högskola.
- Lundin, K. (2018). Att tänka om kring den internordiska språkförståelsen : Den språkliga arenan i Norden och Skandinavien idag. Nordicom Information, 40, 10-14. Nordicom.
- Lundin, K. (2018). Några tankar om språkförståelsen i Norden och Skandinavien idag. Rethinking Scandinavia: CSS Publications Web Quaterly, 2.
- Lundin, K., Florgård, C. & Ignatieva, M. (2018). Lwans in Sweden : History and etymological roots, European parallels and future alternative pathways. Bebyggelsehistorisk tidskrift, 2018, 26-47.
- Josefsson, G. & Lundin, K. (2017). Tröskelbegrepp inom grammatiken. Högre utbildning, 7, 18-34. Swednet.
- Lundin, K. (2016). Är det bra när tränaren säger "bra"?. Svensk idrottsforskning: organ för centrum för idrottsforskning. Svensk idrottsforskning.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2013). Språkvård för språkutveckling : Språk, språknormer och elevspråkbruk ur ett utbildningsperspektiv. Språk och stil, 23, 31-58. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
- Bengt, L. & Lundin, K. (2008). Utbildningsforskning i förändring : om Nätverket för forskning och forskarutbildning i Svenska med didaktisk inriktning. Vetenskapsrådets Rapportserie.
- Zola Christensen, R. & Lundin, K. (2007). Kommunikationsstrategier i svensk-danska samtalerum – några indledande iakttagelser. Språk i Norden. Novus Forlag.
- Bengt, L. & Lundin, K. (2006). De föränderliga modersmålen. Vetenskapsrådets Rapportserie.
- Lundin, K. (2005). Hur väl förstår vi varandra i Norden idag?. Språk i Norden/Sprog i Norden 2005. Språknemndene i Norden.
- Lundin, K. (2005). Negationerna i Den poetiska Eddan. Arkiv för nordisk filologi. ANF.
- Victoria, D. & Lundin, K. (1999). Med ungdomligt språk i bagaget : kontinuiteten i språket avspeglad i tre kvinnors samtalsstil. Språk och stil. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
Bokkapitel (6 st)
- Collberg, P. & Lundin, K. (2022). Scene-setting i tränares instruktioner och återkoppling. I Sundqvist, P., Waldmann, C., Straszer, B. & Ljung Egeland, B. (Red.) ASLA:s skriftserie, Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap (pp. 167-185), 29. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Lundin, K. (2006). Funktionen i fokus : situationsanpassad kommunikation under träningspasset. I Gunilla, B. (Red.) Lekt och lärt : vänskrift till Jan Einarsson.
- Lundin, K. (2005). Grannspråksförståelsen i Norden idag. I Auður, H. (Red.) Ordenes slotte : om sprog og litteratur i Norden : hyldest til Vigdis Finnbógadottir. Nordisk Kulturfond.
- Lundin, K. (2004). Satsförkortningar i svenskan – ett försök till en gemensam beskrivning. I Molnár, V., Paulsson, G. & Andersson, G. (Red.) Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2004. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Lundin, K. (2003). Satsförkortningen i satsschemat. I Delsing ,..., L.-O. (Red.) Grammatik i fokus : festskrift till Christer Platzack den 18 november 2003 = Grammar in focus : festschrift for Christer Platzack 18 November 2003. Vol. 1. Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet.
- Lundin, K. (1999). Slumpen som motivering : om kaosteorin och "the actuation problem". I Inger, H. & Carin, S. (Red.) Alla tiders språk.
Konferensbidrag (4 st)
- Bandh, E. & Lundin, K. (2020). Läromedel och språkets hierarkiska struktur.
- Lundin, K. (2015). Att agera kritisk vän i ett arbetslag : jakten på den didaktiska dimensionen. Proceedings.
- Lundin, K. (2005). Grannspråk och grannspråksförståelse. I Bengt, L. & Katarina, L. (Red.) [Host publication title missing].
- Lundin, K. (2005). Svenska språkets historia ur ett översättningsperspektiv : latinöversättningar under 133 år. I Cecilia, F. & Lars-Olof, D. (Red.) Lundastudier i nordisk språkvetenskap.
Rapporter (1 st)
Working papers (3 st)
- Lundin, K. (2014). An unexpected gap with unexpected restrictions : subject deletion in a South West Swedish dialect. Working papers in Scandinavian Syntax, 92. Lund, Sweden : Centre for Languages and Literature, Lund University.
- Lundin, K. (2005). The multifunctional 'ba' : a finiteness marker in the guise of an adverbial. Working papers in Scandinavian Syntax.
- Lundin, K. (2003). Constructions with låta, LET, reflexives and passive-s – a comment on some differences, similarities and related phenomena. Working Papers in Scandinavian Syntax.
Recensioner (1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 st)
- Lundin, K. & Bandh, E. (2019). Grammatikläromedel innehåller många fel. Svenskläraren, 63, 8-11. Svensklärarföreningen, Svensklärarföreningen.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2018). Att arbeta som lärare i idrott och hälsa i en förberedelseklass. Idrott & hälsa – Idrottslärarnas tidning, 2018, 6-9.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2018). Flera olika språkliga uttryck hjälper idrottsläraren att nå nyanlända elever. Idrottsforskning.se..
- Lundin, K. & Linnér, B. (2015). Tränarens språkdilemma : hur får man barn att förstå?. Svensk idrottsforskning: organ för centrum för idrottsforskning, 38-43. Svensk idrottsforskning, Centrum för idrottsforskning.
- Lundin, K. (2012). Några ord om språkförståelsen i Skandinavien. Dansk 1 - 2012. Medlemsblad for dansklærerforeningens folkskolesektion.
Handledning vid Lunds universitet (1 st)
Undervisning

Professor
- Svenska
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post katarina.lundinnordlund.luse
Telefon 046–222 87 02
Rum SOL:L318a
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20