Forskning
Engelska
Engelska är ett brett fält som undersöker litteraturen och kulturen i den engelskspråkiga världen. Vi fokuserar också på det engelska språkets specifika egenskaper och dess användning, såväl som på undervisning och lärande. Fokusområdena inkluderar också det engelska språkets historiska utveckling och dess nuvarande status som globalt lingua franca.
Vårt spektrum av forskningsämnen är brett.
De medarbetare vars huvudsakliga intresseområde är engelsk litteratur bedriver forskning om en rad olika perioder och genrer och använder en mängd olika teoretiska och metodologiska angreppssätt, inklusive perspektiv från digital och medicinsk humaniora och miljöhumaniora, jämte mer traditionell närläsning av texter. Områden där vi har särskild expertis inkluderar följande: Brittisk och europeisk romantik; modernism, kust- och queerekologier; life writing; kvinnors skrivande; nittonhundratalspoesi; artonhundratalslitteratur; nutida prosa och poesi; Shakespeare och det tidigmoderna dramat, inklusive dess framförande; vetenskap, litteratur och imperium; och reseskildringar. Vi har även doktorander som arbetar med en rad olika ämnen inom dessa fält.
Medarbetare som är intresserade av engelska språket och engelsk språkvetenskap bedriver forskning inom de centrala fälten, som engelsk språkhistoria, engelsk grammatik, morfologi och ordbildning, syntax, semantik, pragmatik, och därutöver studier av text och diskurs. Vi har stark representation inom både teoretisk (generativ) och kognitiv lingvistik i vår enhet, och mycket av vår forskning överlappar andra discipliner och kan kategoriseras som psykolingvistik, sociolingvistik och komparativ språkforskning. Våra särskilda styrkor inkluderar språkbearbetning, språkförkroppsligande och relativitet, betydelsevariation, semantiska relationer och flerspråkig kognition.
Forskning i tillämpad språkvetenskap, särskilt med fokus på språkundervisning och språkinlärning, har strak representation i vår enhet. Detta inkluderar forskning of det flerspråkiga mentala lexikonet, språktestning och språkbedömning, språkinlärares kommunikativa beteenden, lärares motiveringspraktiker och utvecklingen av en läraridentitet, undervisning på engelska, innehålls- och språkintegrerad inlärning och det internationella klassrummet.
Ett område där medarbetare från olika forskningsfält ofta samarbetar är forskning inom fältet scholarship of teaching and learning, särskilt akademiskt skrivande på både grundnivå och avancerad nivå/doktorandnivå.
Engelska vid LU har en lång tradition inom korpuslingvistik och korpusbaserad forskning – skapandet av the London-Lund Corpus of Spoken British English (LLC-1) för drygt 40 år sedan är bara ett exempel på detta – som har fortsätt ända in i våra dagar. Flera av våra nuvarande medarbetare är experter på korpusmetodologier och den nya London-Lund Corpus of Spoken British English (LLC-2) släpptes 2020. Användningen av såväl korpusar som experimentell metodologi stöds av Humanistlaboratoriet, en forskningsinfrastruktur för hela universitetet, som är placerad vid HT-fakulteterna.
För mer information om vår forskning och om de doktorandprojekt som vi för närvarande handleder, besök gärna de individuella forskarnas websidor på engelskas huvudsida eller universitetets forskningsportal LUCRIS.