TV-serier lyfter fram jiddisch

Publicerad den 29 juni 2020
Bild från tv-serien Unorthodox.
Foto: Netflix.

– Det två nya Netflixserierna Shtisel och Unorthodox har skapat ett förnyat intresse för det judiska språket, jiddisch. De två tv-serierna visar att jiddisch lever i högsta välmåga, i synnerhet bland religiösa judar i det 21:a århundradet, säger Jan Schwarz, docent i jiddisch.

Unorthodox och Shtisel skildrar nutida ortodoxa judar i New York och Jerusalem. I båda tv-serierna är jiddisch det dominerande språket. Shtisel skildrar vardagslivets glädjeämnen och problem i en ortodox judisk familj i Jerusalem. Unorthodox följer en ung kvinna som lämnar sitt hårt reglerade liv och olyckliga äktenskap i en ortodox judisk enklav i New York för ett nytt liv i Berlin. Serien fick ett stort genomslag i press och populärkultur.

Flera av skådespelarna har växt upp med språket, men huvudrollsinnehavaren Shira Haas lärde sig jiddisch inför inspelningen.
– Jag tränade också på att lära mig lyrik på jiddisch, bara för att det är ett så vackert språk. Det var otroligt viktigt för mig att klara det, för det var också en nyckel till att förstå [rollfiguren] Estys personlighet, säger Shira Haas i en intervju i DN.

Jiddischkurser vid Lunds universitet – det enda universitet i Skandinavien som har ett jiddischprogram – är en fantastisk möjlighet att lära sig mer om detta rika kulturspråk med rötter i Central- och Östeuropa.

Är du intresserad av att studera jiddisch eller judisk kultur och historia?  Här kan du läsa mer och se vilka kurser vi erbjuder.

Shtisel
Foto: Netflix