Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "Canvas" gav 3487 sökträffar

Pedagogiska dilemman i ämneslärarutbildningen utifrån omställning till distansundervisning

Publicerad 10 juni 2020 Sinikka Neuhaus reflekterar nedan om sina erfarenheter kring kursen Läraren och skolan (7,5 hp), som är den första av åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurser inom det långa sammanhållna ämneslärarprogrammet vid Lunds universitet. Även om studenterna läst 45 hp i sina ämnen är det första gången alla programstudenter, 75 till antalet, samlas i en och samma kurs. När beskedet

https://www.education.lu.se/artikel/pedagogiska-dilemman-i-amneslararutbildningen-utifran-omstallning-till-distansundervisning - 2025-07-05

Using video in teaching

By maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - published 16 November 2021 Covid-19 and the subsequent closure of universities around the world have meant that we all quickly had to learn how to teach remotely. Educators all over the world have gathered experiences and evaluated them, and talk about the present as a "new normal" where both teachers and students ex

https://www.education.lu.se/en/article/using-video-teaching - 2025-07-05

Informatics teacher on digital education: ”Learning from each other is the key”

By louise [dot] larsson [at] ehl [dot] lu [dot] se (Louise Larsson) - published 7 March 2022 When the restrictions lifted, Blerim was eager to step back into the classroom and meet the students. Photo: Louise Larsson Two years have passed since Swedish universities, LUSEM included, almost overnight went from campus to remote teaching. How did it go? We met up with Blerim Emruli, senior lecturer in

https://www.lusem.lu.se/article/informatics-teacher-digital-education-learning-each-other-key - 2025-07-05

Campus Online våren 2021

Publicerad 20 januari 2021 Under vårterminen anordnas en mängd digitala aktiviteter för dig som är kandidat- och masterstudent genom Campus Online. Aktiviteterna vänder sig både till dig som studerar på kandidat och mastersnivå, och innefattar aktiviteter varje dag måndag till fredag. Exempelvis yoga, möjlighet att studera med andra, ta del av alumnporträtt och tekniska workshops. För att få tillg

https://www.ses.lu.se/artikel/campus-online-varen-2021 - 2025-07-05

Så skapar du interaktion i digitala möten

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 22 september 2022 I möten med fler än åtta deltagare tenderar många att hålla sig tysta och det kan vara svårt att få igång gruppen. Det finns dock en del knep att ta till. Lotta Åbjörnsson som är systemförvaltare för Zoom vid Lunds universitet och som även håller workshops om Zoom och Zoom Webinar ger sin

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktion-i-digitala-moten - 2025-07-05

Låsta dörrar – Utbildning och examination på distans

Publicerad 17 mars 2020 VIktig information gällande coronaviruset. Från och med den 18 mars kommer salsundervisningen vid Lunds Universitet att vara inställd på grund av rådande omständigheter kring coronaviruset.Byggnaderna  på Institutionen för psykologi är låsta, och studenter med LU-kort kommer att kunna komma in mellan klockan 09 och klockan 16 varje vardag. I hus O gäller 07:30-21.00. Studen

https://www.psy.lu.se/artikel/lasta-dorrar-utbildning-och-examination-pa-distans - 2025-07-05

Quiz in video

By maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - published 10 November 2021 Did you know about the possibility of creating quizzes in videos in your Studio library? By now, you almost certainly have experienced the advantages of using video in your teaching. Incorporating quizzes in your videos adds an extra pedagogical dimension. Photo: John Schnobrich on Unsplash

https://www.education.lu.se/en/article/quiz-video - 2025-07-05

Five tips on how to make the most of Linkedin

Published 17 November 2023 Photo: Ian Schneider/Unsplash Stina Vikingson is a career adviser at the Career Services at Lund University School of Economics and Management (LUSEM). Here are her five best pieces of advice on how to succeed as a student on the networking platform Linkedin. Make your headline unique and less genericBeing a ”Student at Lund University” doesn’t say very much; rather try

https://www.lusem.lu.se/article/five-tips-how-make-most-linkedin - 2025-07-05

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-07-05

Socionomexamen!

Av sandra [dot] jeppsson [at] soch [dot] lu [dot] se (Sandra Jeppsson) - publicerad 12 januari 2024 Igår, torsdag den 11 januari, firade cirka 120 socionomstudenter sin examen, och kan nu titulera sig socionomer. Grattis! Det var i Stora salen i AF-borgen som ceremonin ägde rum. Studentmusikanterna Lustspel underhöll, och tal hölls av prefekt Katarina Jacobsson, docent Arne Kristiansen och Sociono

https://www.soch.lu.se/artikel/socionomexamen - 2025-07-05

Att använda video i undervisningen

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Video kan användas på olika sätt i undervisningen. Belt och Lowenthal (2021) ger en översikt av litteraturen om hur video kan användas i undervisningen och vad vi vet om hur det påverkar inlärningen. Här sammanfattas denna artikel.  Foto: Nicole Geri via Unsplash.com De praktiska slutsatser

https://www.education.lu.se/artikel/att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-07-05

Det nya normala – en litteraturöversikt

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Corona och den följande nedstängingen av universitet över hela världen har betytt att vi alla behövt lära oss undervisa på distans i ett högt tempo. Pedagoger över hela världen har samlat erfarenheter och utvärderat hur det fungerat och talar ofta om samtiden som ”det nya normala” och avser

https://www.education.lu.se/artikel/det-nya-normala-en-litteraturoversikt - 2025-07-05

How to create interactive elements in your teaching videos using Studio

By maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - published 17 August 2022 Photo: Windows from Unsplash.com. Video streamlines teaching During the pandemic, we were largely forced to start using different tools in order to continue to provide our students with the teaching they needed. Video became one of the tools that facilitated this. Video streamlined teaching;

https://www.education.lu.se/en/article/how-create-interactive-elements-your-teaching-videos-using-studio - 2025-07-05