Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 6237 sökträffar

Kurskod/Course code

Kurskod/Course code 1. Course Details 1. Course code SVE M22 2. Course title Grammar. Level 4 3. Cycle (1st, 2nd or 3rd) 2nd [Graduate] 4. Higher education credits 7.5 5. Details of approval of course Syllabus approved by the Syllabus Committee of the Faculty of the Humanities and Theology 13th March 2007. 6. Details of changes approved 2. General Information 1. Field(s) (if applicable) 2. Subject

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/SVEM22_eng.pdf - 2025-07-06

A

A 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod SVE M23 2. Kursens namn Grammatikaliseringsteori 3. Nivå A 4. Högskolepoäng 7,5 5. Beslutsuppgifter Fastställd av kursplanegruppen för Området för humaniora och teologi 2007-03-13 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt 2. Ämne, om tillämpligt 3. Typ av kurs och dess placering i utbildningssystemet Kurse

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/SVEM23.doc - 2025-07-06

SVE M27

SVE M27 1. Identifikation och grundläggande uppgifter 1. Kurskod SVE M27 2. Kursens namn: Språkförändringsteori 3. Nivå: A 4. Högskolepoäng: 7,5 5. Beslutsuppgifter Fastställd av prodekanen med ansvar för grundutbildningen vid området för humaniora och teologi 2009-04-28 6. Ändringsuppgifter 2. Allmänna uppgifter 1. Huvudområde/n, om tillämpligt: Språk och språkvetenskap 2. Ämne, om tillämpligt: S

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kursplaner/SVEM27.pdf - 2025-07-06

ENGK01_Studiebeskrivning

ENGK01_Studiebeskrivning ENGK01: Engelska kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser vilka beskrivs nedan: • Engelsk litteraturvetenskap, 6 högskolepoäng eller • Engelsk språkvetenskap, 6 högskolepoäng • Översättning, 2 högskolepoäng • Ordkunskap, 2 högskolepoäng • Valbar kurs, 5 högskolepoäng • Examensarbete språkvetenskaplig inriktning, 15 högskolepoäng

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/ENGK01.pdf - 2025-07-06

LIN A11 ht07

LIN A11 ht07 LIN A11, Lingvistik: Grundkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: Lingvistik: Talkommunikation - fonetikens grunder, 7,5 högskolepoäng Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Världens språk, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Språkinlärning hos barn och vuxna, 7,5 högskolepoäng Kurserna Talkommunikation -

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINA11.pdf - 2025-07-06

LIN B02 ht07

LIN B02 ht07 LIN B02: Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande: • kunna redogöra för olikheter och likheter mellan olika språk • kunna förklara hur språkstruktur varierar i olika sociala kontexter, hur språk kan ändras över tiden samt hur människor tillägnar sig språk • kunna redogöra några kognitiva processer associerade med

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB12.pdf - 2025-07-06

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAB02, spanska, nybörjarkurs II Studiebeskrivning Fastställd 2007-09-10 av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2007 Introduktion 1. Kursens mål Kursens mål är att den studerande ska kunna så mycket spansk och allmän grammatik som behövs för att vid universitet eller högskola följa en allmän kurs som bygge

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAB02.pdf - 2025-07-06

SVE B20sb0902

SVE B20sb0902 SVE B20: Tala, skriva, övertyga, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Vid delkursens slut ska den studerande: • kunna inta ett språkvetenskapligt förhållningssätt till språkvårdsfrågor • kunna skriva texter och framföra muntliga presentationer med medvetenhet om de genrekrav som finns inom några vanliga genrer inom yrkesliv och högre studier • förstå vad som krävs för att argument

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SVEB20.pdf - 2025-07-06

Efthymia Kapnoula on Individual differences in speech perception gradiency: Current insights and fut

Efthymia Kapnoula on Individual differences in speech perception gradiency: Current insights and future directions Efthymia Kapnoula on Individual differences in speech perception gradiency: Current insights and future directions Published 12 March 2024 Efthymia Kapnoula, The Basque Center on Cognition, Brain and Language Date: 12 March Time: 10.15-12.00 On site: SOL A158 Zoom:  https://lu-se.zoom

https://www.sol.lu.se/nls/article/efthymia-kapnoula-the-basque-center-on-cognition-brain-and-language/ - 2025-07-06

Hanna Lindfors on Similar ERP effects for verbal and pictorial sequences with hierarchical structure

Hanna Lindfors on Similar ERP effects for verbal and pictorial sequences with hierarchical structure Hanna Lindfors on Similar ERP effects for verbal and pictorial sequences with hierarchical structure Published 28 May 2024 Time: 13.15-15.00 On-site: SOL:A158 Zoom Link: https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 On 28 May, Hanna Lindfors, PhD candidate from Linnaeus University will talk about Similar ERP

https://www.sol.lu.se/nls/article/hanna-lindfors-on-similar-erp-effects-for-verbal-and-pictorial-sequences-with-hierarchical-structure/ - 2025-07-06

Lars Meyer, Max Plank Institute, Leipzig, on How brain electrophysiology shapes language

Lars Meyer, Max Plank Institute, Leipzig, on How brain electrophysiology shapes language Lars Meyer, Max Plank Institute, Leipzig, on How brain electrophysiology shapes language Published 13 February 2024 Date 13 February Time: 13.15-15.00 On site: SOL:H402 Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 On 13 March, Lars Meyer (Max Plank Institute, Leipzig) will talk about How brain electrophysiology s

https://www.sol.lu.se/nls/article/lars-meyer-max-plank-institute-leipzig/ - 2025-07-06

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Published 29 October 2024 On 8 October, Oleksandra Osypenko, visiting PhD student from Lan

https://www.sol.lu.se/nls/article/oleksandra-osypenko-on-measuring-brain-potentials-in-ukrainian-russian-bilinguals-investigating-the-effects-of-two-contrasting-grammatical-gender-systems/ - 2025-07-06

Victor Almeida, , LIM-27, Neuroscience lab, Institute of Psychiatry, Faculty of Medicine, University

Victor Almeida, , LIM-27, Neuroscience lab, Institute of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo (USP) Victor Almeida, , LIM-27, Neuroscience lab, Institute of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo (USP) Published 9 April 2024 Date: 9 April Time: 13.15-15 On site: SOL L303b Zoom:  https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 Victor Almeida  from LIM-27, Neuroscience lab,

https://www.sol.lu.se/nls/article/victor-almeida-universidade-federal-de-minas-gerais/ - 2025-07-06

Humaniora vid Lunds universitet rankas bland de bästa i världen

Humaniora vid Lunds universitet rankas bland de bästa i världen Humaniora vid Lunds universitet rankas bland de bästa i världen Publicerad den 3 november 2021 Humaniora vid Lunds universitet rankas på plats 99 i världen, enligt Times Higher Education (THE) World University Ranking. Lunds universitet hamnar på plats 99 i kategorin "Arts and Humanities".  Det finns cirka 17 000 lärosäten i världen.

https://www.sol.lu.se/article/humaniora-vid-lunds-universitet-rankas-som-99-i-vaerlden/ - 2025-07-06