Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 549340 sökträffar

LIN B02 ht07

LIN B02 ht07 LIN B02: Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande: • kunna redogöra för olikheter och likheter mellan olika språk • kunna förklara hur språkstruktur varierar i olika sociala kontexter, hur språk kan ändras över tiden samt hur människor tillägnar sig språk • kunna redogöra några kognitiva processer associerade med

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB12.pdf - 2025-12-14

LIN C02 1

LIN C02 1 LIN C02: Lingvistik: Grammatik, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva hur olika språk löser samma syntaktiska problem på olika sätt • känna till grunderna i olika grammatiska modeller (såväl generativa som funktionella) • kunna redogöra för hur olika delar av grammatiken interagerar • kunna se sitt modersmål i ett typologiskt p

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC02.pdf - 2025-12-14

LIN K11 3

LIN K11 3 LIN K11, Allmän språkvetenskap: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Datorn i språkforskningen och Allmän språk- vetenskap: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng Allmän språkvetenskap: examensarbete, kandidatkurs, 15 hög

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK11.pdf - 2025-12-14

Kursguide - Course Syllabus

Kursguide - Course Syllabus • • • • • Fastställande Kursplanen är en skiss men ännu ej fastställd. Allmänna uppgifter Kursen ges som fristående kurs. Den kan normalt ingå i en generell examen på såväl grundnivå som avancerad nivå. Undervisningsspråk: svenska Kursens mål Efter avslutad kurs ska den studerande Kunskap och förståelse kunna redogöra för centrala linjer och verk i västerländsk litterat

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIVA60.pdf - 2025-12-14

Studiebeskr SPAA01 HT13

Studiebeskr SPAA01 HT13 Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAA01, spanska, grundkurs, 1-30 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA01, 1-30 högskolepoäng, är en grundläggande kurs i spanska som ger dels färdighetsträning dels övergripande kunskaper om spanska språket, om det spanska och det spanskamerikanska samhället och om den spanskspråkiga litteraturen. Kursen kan läsas som en fris

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA01.pdf - 2025-12-14

Studiebeskr SPAA21 HT13

Studiebeskr SPAA21 HT13 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA21, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA21, 31-60 högskolepoäng, ger dels färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen ger också en fördjupad muntlig och skriftlig färdighetsträning. Kursen är indelad i

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA21.pdf - 2025-12-14

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAB02, spanska, nybörjarkurs II Studiebeskrivning Fastställd 2007-09-10 av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2007 Introduktion 1. Kursens mål Kursens mål är att den studerande ska kunna så mycket spansk och allmän grammatik som behövs för att vid universitet eller högskola följa en allmän kurs som bygge

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAB02.pdf - 2025-12-14

Studiebeskrivning SPDA02

Studiebeskrivning SPDA02 Språk- och litteraturcentrum Spanska SPDA02, praktisk spansk didaktik II, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPDA02, 7,5 högskolepoäng, är en andra kurs i praktisk didaktik för såväl yrkesaktiva som blivande högstadielärare och gymnasielärare i spanska. Behörig att söka är den som genomgått Spanska, grundkursen (SPAA01). Kursen är främst inriktad på spanskund

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPDA02.pdf - 2025-12-14

sbTYSE01

sbTYSE01 TYS E01: Tyska för ekonomer, 15 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med skriftlig språkfärdighet, 4,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSE01.pdf - 2025-12-14

sbTYSKO1

sbTYSKO1 TYS KO1: Tyska kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng - Tysk språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng - Tysk språkhistoria, 3 högskolepoäng - Examensarbete, 15 högskolepoäng Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna allsidigt anv

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSK01.pdf - 2025-12-14

Microsoft Word - YIDC02-VT2021

Microsoft Word - YIDC02-VT2021 1 YIDC02 - Jiddischfilmens guldålder: En introduktion till judisk kultur, 15 högskolepoäng The Golden Age of Yiddish Cinema: An Introduction to Jewish Culture, 15 credits
 VT 2021 - Thursday 15:00-18:00 Dr. Jan Schwarz, Associate Professor Centre for Languages and Literatures Helgonabacken 12 Lund University P.O. Box 201, SE-221 00, Lund, Sweden Jan.Schwarz@sol.lu.se

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/YIDC02_eng.pdf - 2025-12-14

Dr. Cassia Low Manting (Karolinska institutet): How musicality enhances top-down and bottom-up selec

Dr. Cassia Low Manting (Karolinska institutet): How musicality enhances top-down and bottom-up selective attention: Insights from MEG frequency-tagging Dr. Cassia Low Manting (Karolinska institutet): How musicality enhances top-down and bottom-up selective attention: Insights from MEG frequency-tagging Published 16 December 2025 On 16 December  Dr. Cassia Low Manting (Karolinska institutet) will g

https://www.sol.lu.se/nls/article/dr-cassia-low-manting-karolinska-institutet-how-musicality-enhances-top-down-and-bottom-up-selective-attention-insights-from-meg-frequency-tagging/ - 2025-12-14

News

News | Neurolinguistics in Sweden (NLS) All news 11 June 2026 NLS conference 2026 at Stockholm University The next NLS conference will be held at Stockholm University 11-12 June, 2026. 16 December 2025 Dr. Cassia Low Manting (Karolinska institutet): How musicality enhances top-down and bottom-up selective attention: Insights from MEG frequency-tagging 19 September 2025 Linnaeus University: Hanna L

https://www.sol.lu.se/nls/news/ - 2025-12-14