Person
Jag har undervisat vid universitetet sedan 1993. Sedan 2004 är jag tillsvidareanställd och 2010 blev jag oavlönad docent. Mina forskningsintressen rör film- och TV-industriernas historia, kritiska perspektiv på medieindustriforskning, filmpolitik samt de olika typer av regleringar som omger inte minst den europeiska, skandinaviska och svenska audiovisuella produktionen. För tillfället är jag sysselsatt med undervisning och handledning på samtliga nivåer inom ämnet.
Forskning
Pågående projekt
Avslutade projekt
Om forskningen
Min forskningsintressen rör de rörliga bildindustriernas historiografi, kritiska perspektiv på medieindustriforskning, modern film- och TV-produktion, filmpolitik och de olika typer av regleringar som omger inte minst den europeiska, skandinaviska och svenska audiovisuella produktionens existens. Jag har också ägnat mig åt filmkritik, TV-serier och något litet åt porr i förhållande till reguljär film.
Publikationer
Böcker (3 st)
- Andersson, L. G., Hedling, O., Sundholm, J., Iversen, G., Thorsen, I. & Møller, B. T. (2012). Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Historical Dictionaries of Literature and the Arts. Scarecrow Press.
- Hedling, O. (2001). Robin Wood - brittisk filmkritiker. Filmhäftet. Doktorsavhandling.
- Hedling, O. (2001). Robin Wood: brittisk filmkritiker. Filmhäftet. Filmhäftet.
Redaktörskap (3 st)
- Hedling, E., Hedling, O. & Jönsson, M. (2010). (Red.) Regional aesthetics : Locating Swedish media. Mediehistoriskt arkiv, 15. Kungliga biblioteket.
- Hedling, O. & Larsson, M. (2010). (Red.) Film International Issue 48 : Making Movies in Europe. Production, Industry, Policy. Film International, 8. Intellect Ltd..
- Hedling, O. & Larsson, M. (2008). (Red.) Film International Issue 36 : Sex in the Cinema. Film International, 6. Intellect Ltd..
Artiklar (19 st)
- Hedling, O. (2018). Moral crusades in the East : Swedish filmmakers ‘going abroad to do good’. Journal of Scandinavian Cinema, 8, 251-257. Intellect Ltd..
- Hedling, O. & Vesterlund, P. (2016). ‘Why not make films for New York?’ : The interaction between cultural, political and commercial perspectives in Swedish Film Policy 1963-2013. International Journal of Cultural Policy, 22, 743-757. Routledge.
- Hedling, O. (2015). "För två ostburgare och en Coca-Cola” : Anteckningar om den europeiska film- och TV-produktionens omflyttningar efter 1989. Statsvetenskaplig tidskrift, 117, 375-394. Fahlbeckska stiftelsen.
- Hedling, O. (2014). Notes on Nordic Noir as European Popular Culture. Frames Cinema Journal, 201-214. Film Studies Department at the University of St Andrews.
- Hedling, O. & Snickars, P. (2014). Film Studies anno 2013 : A Bird’s Eye View. Journal of Scandinavian Cinema, 4, 35-41. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2013). «An Unintended Effect of the Introduction of the Public Support Systems» – Film policy, film support and the contemporary Scandinavian production landscape. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 16, 90-104. Högskolan i Borås.
- Hedling, O. (2013). Screen industries in East-Central Europe: Cultural policies and political culture (22-25 November 2012, Masaryk University, Brno, Czech Republic). NECSUS-European Journal of Media Studies published by Amsterdam University Press, 1, 1-5. NECSUS-European Journal of Media Studies published by Amsterdam University Press.
- Hedling, O. (2012). A First of its Kind Production Studies Meeting at Brno : Screen Industries in East-Central Europe, Masaryk University, Brno, Czech Republic, 11–13 November 2011. Studies in Eastern European Cinema, 3, 119-124. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2011). Looking for Robin 2.0. Cineaction (Toronto, Canada), 8-12.
- Hedling, O. (2010). A Film-friendly Town? Assessing a Decade at a Small Swedish Production Centre. Film International, Volume 8 Number 6, 70-78. Intellect Ltd..
- Hedling, O. & Larsson, M. (2010). Making Movies in Europe: An Opening Note. Film International, Volume 8 Number 6, 3-7. Intellect Ltd..
- Hedling, O. & Larsson, M. (2009). Skandinavische Lust und europäisches Kino. Eine schwedische Filmografie. Montage/AV, 18, 137-148. Schüren Verlag Marburg.
- Hedling, O. (2008). A New Deal in European film? Notes on the Swedish Regional Production Turn. Film International, 6, 8-17. Intellect Ltd..
- Hedling, O. & Larsson, M. (2008). Editorial issue 36. Film International, 6, 4-6. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2007). Smilende gyldenbrune øjne - de politisk korrekte invandrarportrætters dominans i svensk film. Kosmorama, Nr. 240 - vinter 2007, 33-49. Det Danske Filminstitut.
- Hedling, O. (2002). Amerikanska mardrömmar. Filmhäftet, 30, 4-8. Filmhäftet.
- Hedling, O. (2002). Med volymen på elva: om några nyare rockfilmer. Filmhäftet, 30, 36-41. Filmhäftet.
- Hedling, O. (2001). Robin Wood mot strömmen. Filmhäftet, 29, 36-44. Filmhäftet.
- Hedling, O. (1993). Carlsson mot May : Om mottagandet av Jan Troells Sagolandet. Filmhäftet, 83/84, 83-94. Filmhäftet.
Bokkapitel (26 st)
- Hedling, O. (accepted/in press). Film i Väst/Trollywood. I Block, M. (Red.) Directory of World Cinema: Sweden. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2019). The Regional Film Fund as Co-production Crusader - The Case of Film i Väst. I Redvall, E. N., Hammet-Jamart, J. & Mitric, P. (Red.) European film and Media Studies, European Film and Television Co-production: Policy and Practice (pp. 175-190). Palgrave Macmillan.
- Hedling, O. & Vesterlund, P. (2018). ‘Why not make films for New York?’ : The interaction between cultural, political and commercial perspectives in Swedish film policy 1963–2013. I Hill, J. & Kawashima, N. (Red.) Film Policy in a Globalised Cultural Economy (pp. 55-68). Routledge.
- Hedling, O. (2017). Contemporary Scandinavian Cinema between Art and Commerce. I Stone, R., Cooke, P., Dennison, S. & Marlow-Mann, A. (Red.) Remapping World Cinema: Regional Tensions and Global Transformations,, The Routledge Companion to World Cinema (pp. 146-157), 1. Routledge.
- Hedling, O. (2016). Cinema in the Welfare State : Notes on Public Support, Regional Film Funds, and Film Policy in Swedish Film. I Hjort, M. & Lindqvist, U. (Red.) The Wiley-Blackwell Companions to National Cinemas Series, A Companion to Nordic Cinema (pp. 60-77), 9. John Wiley & Sons.
- Hedling, O. (2015). The Trouble with Stars : Vernacular versus Global Stardom in Two Forms of European Popular Culture. I Alissa, T., Mary, H. & Mariana, L. (Red.) The Europeanness of European cinema : identity, meaning, globalisation (pp. 116-129), Part of Series: International Library of the Moving Image. I.B. Tauris.
- Hedling, O. (2014). Storleken har betydelse: Om det svenska produktionslandskapet i Milenniums tidevarv. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Den nya svenska filmen : kultur, kriminalitet och kakafoni (pp. 93-110). Bokförlaget Atlantis.
- Hedling, O. (2012). Making Films in Scandinavia: On work and production infrastructure in the contemporary regional sector. I Dawson, A. & Holmes, S. P. (Red.) Working in the Global Film Industries: Creativity, Systems, Space, Patronage (pp. 57-74). Bloomsbury publishing.
- Hedling, O. (2012). Som att bestiga Mount Everest. Om filmutbildning och filmproduktionslandskapet. I Lundell, P. (Red.) Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2012 (pp. 68-81). Vetenskapssocieteten i Lund.
- Hedling, O. (2010). ”Historien om ett brott – Kriminalfilmsserier som regionalt och panskandinaviskt mediekoncept”,. I Agger, G. & Waade, A. M. (Red.) Den skandinaviske krimi: Bestseller og blockbuster (pp. 129-144). Nordicom.
- Hedling, O. (2010). Chapter 42 The Regional Turn. I Larsson, M. & Marklund, A. (Red.) Swedish Film: An Introduction and Reader (pp. 334-345). Nordic Academic Press.
- Hedling, O. (2010). Murder, Mystery and Megabucks? : Films and Filmmaking as Regional and Local Place Promotion in Southern Sweden. I Hedling, O., Hedling, E. & Jönsson, M. (Red.) Regional Aesthetics : Locating Swedish Media (pp. 263-290). Stockholm: Kungliga biblioteket (International distr. Wallflower Press).
- Hedling, O. (2010). Storstarken med folkviseögonen går på bio: Några anteckningar om Vilhelm Moberg och filmen. I Rydén, P. & Sjöberg, B. (Red.) Ferlin och alla de andra (pp. 97-108). Absalon.
- Hedling, O. (2010). Wallander, vin och varmkorv. I Sandberg, H. (Red.) Skåne, mat och medier (pp. 21-38). Skånes Livsmedelsakademi.
- Hedling, O., Hedling, E. & Jönsson, M. (2010). Mapping the Region : An Introductory Note. I Hedling, O., Hedling, E. & Jönsson, M. (Red.) Regional Aesthetics : Locating Swedish Media (pp. 9-9). Wallflower Press.
- Hedling, O. (2009). Possibilities of stardom in European cinema culture. I Soila, T. (Red.) Stellar Encounters: Stardom in Popular European Cinema (pp. 256-266). Imperial College Press.
- Hedling, O. & Larsson, M. (2009). National Boundaries? Notes on the Pornographic Film in Sweden in the 1970s. I Arslan, S., Karaosmanoğlu, D. & Schroeder, S. K. (Red.) Media, Culture and Identity in Europe (pp. 271-279). Istanbul: Bahçeşehir University Press, 2009.
- Hedling, O. & Larsson, M. (2009). Ulusal Sınırlar? 1970’lerin İsveç Porno Filmleri Üzerine Notlar. I Arslan, S., Karaosmanoğlu, D. & Schroeder, S. K. (Red.) Avrupa’da Medya, Kültür ve Kimlik (pp. 263-271). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayinlari, 2009.
- Hedling, O. (2008). ”Detta dåliga samvete”: om kortfilmen, regionerna och filmfestivalerna. I Jönsson, M. & Hedling, E. (Red.) Välfärdsbilder : svensk film utanför biografen (pp. 261-281), Mediehistoriskt arkiv 5. Statens ljud- och bildarkiv.
- Hedling, O. (2008). Train Kept a Rollin' - Antonioni, Blow Up och den briitiska bluesvågen. I Birger, H., Erik, H., Claes-Göran, H., Anders, M. & Helena, N. (Red.) Theorier om verklig diktning (pp. 349-358), 25. Absalon.
- Hedling, O. (2007). Vår tids stora berättelser: om tv-serier, deras stil och författare. I Nilsson, M., Rydén, P. & Sjöberg, B. (Red.) Då och där, här och nu (pp. 199-210). Absalon.
- Hedling, O. (2006). ”Sveriges mest kända korvkiosk”: Om regionaliseringen av svensk film. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Solskenslandet: svensk film på 2000-talet (pp. 19-50). Bokförlaget Atlantis.
- Hedling, O. (2004). Om Lilja 4-ever - en svensk film. I Jonsson, B., Nykvist, K. & Sjöberg, B. (Red.) Från Eden till damavdelningen (pp. 323-334). Absalon.
- Hedling, O. (1999). Den olyckliga modernismen?. I Andersson, L. G. & Hedling, E. (Red.) Mannen med filmkameran: Studier i modern film och filmisk modernism (pp. 68-76), 16. Absalon.
- (1995). Om att läsa den postmoderna bilden: ett försök till kognitiv kartläggning. Modern filmteori 2, 207-228. Studentlitteratur AB.
- (1995). Om filmkanonbildningens praxis. Modern filmteori 1, 202-227. Lars Gustaf Andersson & Erik Hedling.
Konferensbidrag (40 st)
- Hedling, O. (2018). “Co-opted” for national cultural prestige, economic growth, place promotion and structural economic change? : Notes on the increasing production of European films.
- Hedling, O. (2018). “One need never doubt one’s worth in the market” : Notes on the Production Contexts of Bergman's Film Career.
- Hedling, O. (2017). A Publicly Owned Media Company Co-Producing Audiovisual Content? : The case of Film Väst - Invited Keynote Talk.
- Hedling, O. (2017). Present European and Scandinavian Co-production Practices Through the Prism of The Girl with the Dragon Tattoo (2009).
- Hedling, O. (2017). The Entangled Media Geographies of the Nordics : Contemporary Scandinavian Production Practices through the Prism of Audio-visual Nordic Noir.
- Hedling, O. (2016). A Clash with the System : Experiences of teaching film and media production in the south of Sweden.
- Hedling, O. (2016). A Note on the Changing Geography of European Film and Television Production since 1989.
- Hedling, O. (2016). Some Notes on Present European and Scandinavian Co-production Practices Through the Prism of ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ (2009).
- Hedling, O. (2015). “For Two Cheeseburgers and a Coke” : Notes on the Changing Geography of European Film and Television Production since 1989.
- Hedling, O. (2015). A Relative Success? : Notes on the circulation and wider reception of Scandinavian Crime.
- Hedling, O. (2015). A Relative Success? Notes on the circulation and wider reception of Scandinavian Crime.
- Hedling, O. (2015). A Scandinavian International Success? A note on the circulation and wider reception of Scandinavian Crime/Nordic Noir (and Love is All You Need).
- Hedling, O. (2015). Between Art, Economics, Commerce, and Nationalism : Notes on the interaction between different perspectives in Swedish Film Policy 1963-2013.
- Hedling, O. (2014). Film Funding Developments in the EU: Effects of public film support on a small national cinema (invited paper presentation).
- Hedling, O. (2014). Murder in the Swedish South : Henning Mankell, Nordic Noir, and TV & Film Production.
- Hedling, O. (2014). Nordic Noir Adaptations as Reflections of Denationalization : The Effects of Public Film Support on a National Cinema (Paper presentation).
- Hedling, O. (2014). On the Comparative Merits of Nordic Noir as European Popular Culture.
- Hedling, O. (2014). The Trouble with Stars : Vernacular vs. Global Stardom in Two Forms of European Popular Culture.
- Hedling, O. (2013). An Authoring Discourse of Sorts: Effects of public film support on a national cinema (invited paper presentation).
- Hedling, O. (2013). Paradoxical Production Cultures A tale of two films based on Stieg Larsson’s The Girl with the Dragon Tattoo.
- Hedling, O. (2013). The Genius of the System? On the effects of public support, regional film funds and film policy on Swedish cinema.
- Hedling, O. (2013). The Genius of the System? On the effects of public support, regional film funds and film policy on Swedish cinema (paper presentation).
- Hedling, O. (2012). Making Blockbusters in Sweden: The Scandinavian vs. the Hollywood Approach.
- Hedling, O. (2012). Over grensen. Regionene som internasjonale aktører - invited speaker.
- Hedling, O. (2012). Too Many Doing Too Little: On Contemporary European Film Production Cultures.
- Hedling, O. (2011). “Crime fiction at the service of society – on some perils in the making of a Scandinavian film town”.
- Hedling, O. (2011). Invited Closing Remarks Speaker.
- Hedling, O. (2011). Some Perils in the Making of a Film Town: A Brief European Case Study.
- Hedling, O. (2010). New Creative Cities in Scandinavia.
- Hedling, O. (2010). New Creative Cities in Scandinavia? Or, is the European Creative Class too Underprivileged to Contribute to Regional Regeneration?.
- Hedling, O. (2010). Researching International Film Industries.
- Hedling, O. (2010). Response on Methods in Production Studies.
- Hedling, O. (2009). Regional Film Production in the North: A Panel Discussion.
- Hedling, O. (2009). Selling Crime: On the Contemporary Crime Film Serial in Scandinavia.
- Hedling, O. & Larsson, M. (2009). National Boundaries? Pornographic Films in Sweden in the 1970s.
- Hedling, O. (2008). Kan forskning og filmproduktion samarbejde - hvorfor, hvordan?.
- Hedling, O. (2008). Notes on Some Difficulties of a European Cinema Makeover.
- Hedling, O. (2008). The Chronicle – on Style, Design and Architecture in Contemporary TV-drama.
- Hedling, O. (2000). Art Cinema – a decisive impetus behind film studies?.
- Hedling, O. (1998). Marginal Player: The Hunters and Sweden in the Age of Modern Media Wars.
Rapporter (2 st)
- Hedling, O. (1993). En lägesrapport om film- och biografsituationen i Kristianstads län hösten 1992. Svenska Filminstitutet.
- Hedling, O. (1993). En lägesrapport om film- och biografsituationen i Kristianstads län hösten 1992. Stiftelsen Svenska Filminstitutet.
Working papers (1 st)
Recensioner (9 st)
- Hedling, O. (2016). Review of Andrew Higson, Eva Norup Redvall and Ib Bondebjerg (Eds.) European Cinema and Television: Cultural Policy and Everyday Life London: Palgrave Macmillan, 2015, 256 p. Nordicom Review, 37, 140-142. The Nordic Information Centre for Media and Communication Research.
- Hedling, O. (2015). Petr Szczepanik & Patrick Vonderau: Behind the Screen: Inside European Production Cultures. New York: Palgrave Macmillan, 2013. Mediekultur. Journal of Media and Communication Research, 169-172. Published by SMID Society of Media researchers In Denmark www.smid.dk.
- Hedling, O. (2012). Review: Peter Decherney, Hollywood and the Cultural Elite: How the Movies Became American (New York: Columbia University Press, 2005). Film International, 10, 73-74. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2011). Review: Shohini Chauduri, Contemporary World Cinema – Europe, Middle East, East Asia, South Asia (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006). Film International, 9, 85-86. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2004). Review of Ginette Vincendeau's Jean-Pierre Melville: An American in Paris (London:BFI, 2003). Film International, 2, 54-55. Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2002). Recension av fyra böcker om västernfilm. Filmhäftet, 30, 71-72. Filmhäftet.
- Hedling, O. (2002). Review of Alexander Graf, The Cinema of Wim Wenders. Filmhäftet, 30, 41-42. Filmhäftet.
- Hedling, O. (2001). Recension av Maaret Koskinens Ingmar Bergman: "Allting föreställer, ingenting är". Filmen och teatern - en tvärestetisk studie. Filmhäftet, 29, 60-61. Filmhäftet, Filmhäftet.
- Hedling, O. (2001). Review of Kjell Furberg, Svenska biografer. Kulturmiljövård, 72-72. Riksantikvarieämbetet.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (8 st)
- Hedling, O. (2005). “Natalie Wood: a life” (bokrec.). Film International, 13, 50-51. Film International, Intellect Ltd..
- Hedling, O. (2005). “Stop Whining and Get on with the Basic Business of Being British”: Notes on Robin Wood, Canada and the Concept of National Film Culture. Canadian Journal of Film Studies - Revue Canadienne d'Études Cinématographiques, 14, 84-93. the Film Studies Association of Canada / Association canadienne d’études cinématographiques, the Film Studies Association of Canada / Association canadienne d’études cinématographiques.
- Hedling, O. (2005). Who the Hell Is in It?. Filmrutan, 48, 11-14. Sveriges förenade filmstudios, Sveriges förenade filmstudios.
- Hedling, O. (2002). Ali. Filmhäftet, 48-48. Filmhäftet.
- (1999). Hitchcocks antinazistiska filmer. Filmhäftet, 107, 34-42. Filmhäftet, Filmhäftet.
- Hedling, O. (1995). En möjlig tendens i svensk film?. Filmrutan, 38, 20-23. Sveriges förenade filmstudios, Sveriges förenade filmstudios.
- Hedling, O. (1995). Quentin Tarantino - uppfinningsrik genrebearbetare. Filmrutan, 38, 14-17. Sveriges förenade filmstudios, Sveriges förenade filmstudios.
- (1988). Dokumentär i krig. Filmhäftet, 19-27. Filmhäftet, Filmhäftet.
Tidningsartiklar (8 st)
- Hedling, O. (2008). Mastersprogram film- och medieproduktion. Film i Skåne Nyhetsblad 03/2008, 3-3.
- Hedling, O. (2007). Ett filmfönster på väg att försvinna. Sydsvenskan, 5-5. Sydsvenska Dagbladet.
- Hedling, O. (2007). Hans filmer är eviga. Smålandsposten, 23-23. Smålandsposten.
- Hedling, O. (2007). Livet går vidare i laglöst land. Smålandsposten, 30-30. Smålandsposten.
- Hedling, O. (2007). Sagokungen. Smålandsposten, 22-23. Smålandsposten.
- Hedling, O. (2007). Självutlämnande av nykter Clapton. Smålandsposten, 40-40. Smålandsposten.
- Hedling, O. (2004). Italienska klichéer lukrativa på film. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Hedling, O. (2003). Attacken mot litteraturen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
Övrigt (4 st)
- Hedling, O. (2019). Vem vill att EU inkvoteras på Netflix?. Europakommentaren. Centre for European Studies, Lund university.
- Hedling, O. (2018). Överproduktion av europeisk film?. Centre for European Studies, Lund university.
- Hedling, O. (2015). The Bridge - Season 3 : A Swedish Perspective. Mecetes Research Project Blog, Mediating Cultural Encounters through European Screen (mecetes).
- Hedling, O. (2014). Member of the advisory board of Routledge's series Remapping World Cinema: Regional Transformations and Global Transformations. Peer reviewing for The International Journal of Cultural Policy (Taylor & Francis), the World Cinema series, Intellect (Bristol), Nordicom Review, Northern Lights (Intellect, Bristol), Kosmorama, (Copenhagen), Lychnos (Stockholm), Nordic Academic Press (Lund)etc. External reviewer Palgrave MacMillan, Berghahn etc.
Handledning vid Lunds universitet (2 st)
Forskningsportalen (Lunds universitet)
Administrativt
Uppdrag
- Ledamot, Sektionsstyrelse 2, Språk- och litteraturcentrum
Undervisning
Undervisning hösten 2019
Övriga uppdrag och meriter
Medlem av den rådgivande kommittén för Routledges bokserie Remapping World Cinema: Regional Transformations and Global Transformations 2014-
Medlem i Svenska Filminstitutets råd för spridning och visning 2016-
2009-2012, medlem i NECS konferenskommitté
En av sex koordinatorer för MINE - Media Industries Network Europe 2013-
Medgrundare Coproduction Research Network (CoRN) 2016-
Medlem European Network for Film and Media Studies (NECS) & Society for Film and Media Studies (SCMS).
Återkommande och frekventa uppdrag som sakkunnig och granskare åt Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO), Bryssel samt åt en rad internationella akademiska förlag som exempelvis Palgrave & Macmillan, Routledge, Berghahn, Edinburgh University Press med flera.
Founding member of Media Industries Special Interest Group, SCMS (2012-).
Mottagare av Fulbrightstipendium 2013, The Hildeman Award.
Inbjuden som föredragshållare på en rad internationella universitet samt som keynote speaker på internationella konferenser.
Handlett Atene Mendelyte (2017) och Lars Diurlin (2018) till disputation och doktorsexamen.
År 2013 var jag filmvetenskaplig ämnesexpert och bedömare i Universitetskanslersämbetets nationella kvalitetsutvärdering av utbildning i film, konst, mode, musik, och teatervetenskap.