Person

Universitetslektor
- Franska
- Språk- och litteraturcentrum
Skyddsombud
- Sektion 3
- Språk- och litteraturcentrum
Studierektor
- Franska
- Italienska
- Rumänska
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post malin.agrenrom.luse
Telefon 046–222 48 79
Rum SOL:L513A
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20
Jag är forskare och lärare i franska på Språk- och litteraturcentrum. I min tjänst ingår forskning om språkinlärning och undervisning i franska.
Min forskning handlar om inlärningen av franska som ett främmande språk med särskillt fokus på morfologi och syntax. Jag disputerade i december 2008 med avhandlingen "A la recherche de la morphologie silencieuse: sur le développement du pluriel en francais L2 écrit" där jag studerade hur svenska gymnasieelever lär sig uttrycka den tysta morfologin i fransk skrift. Sedan dess har jag arbetat i flera forskningsprojekt med fokus på inlärning av franska i olika åldrar, både hos barn, ungdomar och vuxna. Just nu är jag involverad i TAL-projektet (www.tal.lu.se) där vi studerar muntliga färdigheter i moderna språk (franska, spanska, tyska) hos svenska skolungdomar.
Jag undervisar för närvarande på franskans alla nivåer och är även involverad i lärarutbildningen.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- Corpus Écrit de Français Langue Étrangère (forskningsledare)
- Direkt Profil: Ett program för utvecklingsgångar och utvecklingsstadier i skriven inlärarfranska
- Muntlig språkfärdighet i främmande språk - en studie av samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning i svensk skolkontext
- Startålder och språklig utveckling i franska
Böcker (2 st)
- Ågren, M. (2008). À la recherche de la morphologie silencieuse : sur le développement du pluriel en francais L2 écrit. Études Romanes de Lund, 84. Lund University. Doktorsavhandling.
- Ågren, M. (2005). Développement de la morphologie du nombre en français langue étrangère à l'écrit: Étude transversale. Lund University. Licentiatavhandling.
Redaktörskap (3 st)
- Ågren, M. & Howard, M. (submitted). (Red.) Second language acquisition of French liaison: current issues, methods and perspectives. LIA Language, Interaction and Acquisition. John Benjamins Publishing Company.
- (accepted/in press). (Red.) French liaison in second language acquisition. Language, Interaction and Acquisition, 10. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J., Bardel, C., Erickson, G., Sayehli, S., Ågren, M. & Österberg, R. (2019). (Red.) Special issue on Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13, 1-174. University of Jyväskylä.
Artiklar (22 st)
- Granget, C., Michot, M.-E. & Ågren, M. (submitted). Acquisition des formes verbales irrégulières en français L2 : la L1 fait-elle la différence ?. Gramm-R: Études de linguistique francaise. Peter Lang Publishing Group.
- Ågren, M., Michot, M. E., Granget, C., Gerolimich, S., Hadermann, P. & Stabarin, I. (2021). “Les copains *Dit au revoir” : On Subject–Verb Agreement in L2 French and Cross-Linguistic Influence. Languages, 6. MDPI AG.
- Granfelt, J., Sayehli, S. & Ågren, M. (2021). Trends in the Study of Modern languages in Swedish Lower Secondary School (2000 – 2018) and the Impact of Grade Point Average Enhancement Credits. Education Inquiry, 12, 127-146. Umeå Universitet, School of Education.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2020). Évolution de l’étude de la langue française à l’école suédoise : les tendances de 2000 à 2018. Synergies Pays Scandinaves, 14, 47-59. GERFLINT, Aarhus, Denmark.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2019). The production of preverbal liaison in Swedish learners of L2 French. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 117-139. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J., Bardel, C., Erickson, G., Sayehli, S., Ågren, M. & Österberg, R. (2019). Editorial. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13, 1-5. University of Jyväskylä.
- Granfeldt, J., Sayehli, S. & Ågren, M. (2019). The context of second foreign languages in Swedish secondary schools : Results of a questionnaire to school leaders. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13, 27-48. University of Jyväskylä.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). French liaison in second language acquisition. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 1-10. John Benjamins Publishing Company.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). Introduction to the special issue : French liaison in second language acquisition. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 1-10. John Benjamins Publishing Company.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). La liaison en français langue étrangère. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 11-21. John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2017). Étude expérimentale sur le traitement de l'accord sujet-verbe en nombre en FLE. Bulletin suisse de linguistique appliquee, 105, 7-24. Institut de Linguistique de l'Universite.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2017). Une évaluation formative de FLE basée sur les itinéraires d'acquisition est-elle possible? : La perspective des enseignants. Le Francais dans le Monde. Recherches et Applications, 61.
- Ågren, M. (2016). Apprendre l'orthographe profonde du français langue étrangère. Revue Francaise de Linguistique Appliquee, 21, 95-108. Editions "De Werelt": Amsterdam.
- Ågren, M. (2014). Production et compréhension de la morphologie verbale en FLE : Les difficultés de l'accord sujet-verbe en nombre. Cahiers AFLS, 19, 1-22. Association for French Language Studies.
- Ågren, M., Granfeldt, J. & Thomas, A. (2014). Combined effects of age of onset and input on the development of different grammatical structures: A study of simultaneous and successive acquisition of French. Linguistic Approaches to Bilingualism, 4, 461-492. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2014). De l'acquisition des langues a l'évaluation en FLE – Direkt Profil en application. Mélanges Crapel, 35. Université de Neuchâtel.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2014). SLA developmental stages and teachers’ assessment of written French: Exploring Direkt Profil as a diagnostic assessment tool. Language Testing, 31, 285-305. SAGE Publications.
- Ågren, M. (2013). The impact of spoken French on the acquisition of written French in child L2 learners. Journal of Language Teaching and Learning, 3, 1-19.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2013). Input frequency and the acquisition of subject-verb agreement in numner in spoken and written French. Journal of French Language Studies, 23, 311-333. Cambridge University Press.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2013). Number problems in monolingual and bilingual French-speaking children: A production/comprehension divide?. Language, Interaction and Acquisition, 4, 25-50. John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2011). The impact of spoken French on the acquisition of written French in child learners. Historielärarnas Förenings Årsskrift. Historielärarnas förening.
- Ågren, M. & Hedbor, C. (2006). Acquisition et mise en oeuvre de la morphologie flexionnelle en francais langue étrangère. Rééducation Orthophonique, 159-189. Syndicat national des rééducateurs en orthophonie.
Bokkapitel (12 st)
- Ågren, M., Gerolimich, S. & Stabarin, I. (accepted/in press). Les problèmes d’accord sujet-verbe en français L2 des apprenants suédois - Une affaire d’influence translinguistique ?. L’acquisition de la grammaire française par les apprenants scandinaves. Presses universitaires de Caen.
- Granget, C., Mighot, M. E., Ågren, M., Gerolimigh, S., Hadermann, P. & Stabarin, I. (2021). Acquisition des formes verbales alternantes en français L2 : La L1 des apprenants fait-elle la différence?. Réflexions sur les usages et les utilisateurs du français : Aspects acquisitionnels et didactiques: Reflections on the uses and users of French: implications for acquisition and instruction, 27-62. Peter Lang Publishing Group.
- Thomas, A., Granfelt, J. & Ågren, M. (2021). Le rôle de l'input. I Leclerq, P., Edmonds, A. & Sneed German, E. (Red.) Introduction à l'acquisition des langues étrangères. De Boeck Supérieur.
- Granfelt, J., Bardel, C., Erickson, G., Sayehli, S., Ågren, M. & Österberg, R. (2019). Muntlig språkfärdighet i främmande språk : en studie av samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning. Resultatdialog 2019, 29-33. Vetenskapsrådet.
- Ågren, M. (2016). Second language teaching from the perspective of second language acquisition research. I Corti, A. & Wolf, J. (Red.) Romanistische Fachdidaktik : Grundlagen – Theorien – Methoden (pp. 89-102). Waxmann Verlag.
- Ågren, M. (2015). La liaison préverbale comme accord sujet-verbe en nombre en FLE. I Maria, P. & Eva, H. (Red.) L'acquisition de constructions verbales en langue étrangère (pp. 159-174), XCIX. Mémoires de la Société Néophilologique de Helsinki.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2013). Stages of Processability and Levels of Proficiency in the Common European Framework of Reference for Languages. The Case of L3 French. I Flyman-Mattsson, A. & Norrby, C. (Red.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts. Theory and Practice (pp. 28-38), Travaux de l'Institut de linguistique de Lund 52. Lund University.
- Ågren, M., Granfeldt, J. & Schlyter, S. (2012). The Growth of Complexity and Accuracy in L2 French: Past observations and recent applications of developmental stages. I Housen, A., Kuiken, F. & Wedder, I. (Red.) Dimensions of L2 Performance and Proficiency Investigating Complexity, Accuracy and Fluency in SLA (pp. 95-120). John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2009). Morphological development in Swedish learners of French: Discussing the processability perspective. I Kessler, J. & Keating, D. (Red.) Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence across Languages (pp. 121-151). Cambridge Scholars Publishing.
- Ågren, M. (2009). The Advanced L2 Writer of French: A Study of Number Agreement in Swedish Learners. I Labeau, E. & Myles, F. (Red.) The Advanced Learner Variety: The Case of French (pp. 149-172), Volume 12. Peter Lang Publishing Group.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2008). Grammatisk profilanalys och lärarbedömning: en korrelationsstudie. I Granfeldt, J., Håkansson, G., Källkvist, M. & Schlyter, S. (Red.) Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Lund, 8-9 november 2007 (pp. 79-100). ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Schlyter, S., Granfeldt, J. & Ågren, M. (2007). Stades de développement en francais - perspectives historiques et futures. I Van Daele, S., Housen, A., Kuiken, F., Pierrard, M. & Vedder, I. (Red.) Complexity, Fluency and Accuracy in Second Language Use, Learning and Teaching : 29 - 30 March 2007 (pp. 193-205). Koninklijke Vlaamse Academie van Belgie voor Wetenschappen en Kunsten.
Konferensbidrag (9 st)
- Granfeldt, J., Ågren, M. & Thomas, A. (2021). Le rôle de l’input pour le développement du vocabulaire et de la grammaire en acquisition du français par des enfants monolingues et bilingues. I Schøsler, L. & Härmä, J. (Red.) Bibliothèque de Linguistique Romane (BiLiRo), Actes du XXIXe Congrès international de linguistique et de philologie romanes : (Copenhague, 1-6 juillet 2019) (pp. 1477-1487), 17. Société de Linguistique Romane / Éditions de linguistique et de philologie.
- Granfeldt, J., Sayehli, S. & Ågren, M. (2019). Second Foreign Languages in the Swedish school context : The attitudes of school leaders. I Conti, V., Johnsen, L. A. & de Pietro, J.-F. (Red.) Des mots et des langues qui nous parlent... : Représentations langagières, enseignement et apprentissage (pp. 59-75). Institut de recherche et de documentation pédagogique.
- Granfeldt, J., Thomas, A. & Ågren, M. (2019). Le rôle de l’input pour le développement du vocabulaire et de la grammaire en acquisition du français par des enfants monolingues et bilingues.
- Granfeldt, J., Ågren, M. & Sayehli, S. (2017). Second foreign languages in the Swedish school context - The views of school leaders.
- Ågren, M. (2010). La fréquence dans l'input et l'acquisition de l'accord en nombre en francais L2.
- Ågren, M. (2010). Plural morphology in written child L2 French : like child L1 or adult L2?.
- Schlyter, S., Granfeldt, J. & Ågren, M. (2007). Stades de développement en français - perspectives historiques et futures.
- Ågren, M. (2006). Acquisition de la morphologie silencieuse en français langue étrangère à l'écrit: le cas de l'accord en nombre.
- Granfeldt, J., Nugues, P., Persson, E., Thulin, J., Ågren, M. & Schlyter, S. (2006). CEFLE and Direkt Profil: a new computer learner corpus in French L2 and a system for grammatical profiling. I Nugues, P., Ågren, M., Thulin, J., Persson, E. & Schlyter, S. (Red.) Proceedings of the 5th International Conference on Language Resources and Evaluation (pp. 565-570). ELRA.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Tidningsartiklar (1 st)
Övrigt (1 st)
Administrativt
- Studierektor för Franska, Italienska och Rumänska
- Ledamot, Sektionsstyrelse 3, Språk- och litteraturcentrum
Undervisning

Universitetslektor
- Franska
- Språk- och litteraturcentrum
Skyddsombud
- Sektion 3
- Språk- och litteraturcentrum
Studierektor
- Franska
- Italienska
- Rumänska
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post malin.agrenrom.luse
Telefon 046–222 48 79
Rum SOL:L513A
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20