Person
Jag är forskare och lärare i franska på Språk- och litteraturcentrum. I min tjänst ingår forskning om språkinlärning och undervisning i franska.
Min forskning handlar om inlärningen av franska som ett främmande språk med särskillt fokus på morfologi och syntax. Jag disputerade i december 2008 med avhandlingen "A la recherche de la morphologie silencieuse: sur le développement du pluriel en francais L2 écrit" där jag studerade hur svenska gymnasieelever lär sig uttrycka den tysta morfologin i fransk skrift. Sedan dess har jag arbetat i flera forskningsprojekt med fokus på inlärning av franska i olika åldrar, både hos barn, ungdomar och vuxna. Just nu är jag involverad i TAL-projektet (www.tal.lu.se) där vi studerar muntliga färdigheter i moderna språk (franska, spanska, tyska) hos svenska skolungdomar.
Jag undervisar för närvarande på franskans alla nivåer och är även involverad i lärarutbildningen.
Forskning
Forskargrupper
Avslutade projekt
- Corpus Écrit de Français Langue Étrangère (forskningsledare)
- Direkt Profil: Ett program för utvecklingsgångar och utvecklingsstadier i skriven inlärarfranska
- Muntlig språkfärdighet i främmande språk - en studie av samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning i svensk skolkontext
- Startålder och språklig utveckling i franska
Om forskningen
Min forskning handlar om inlärningen av franska som ett främmande språk hos svenska inlärare. Jag intresserar mig för hur utvecklingen av språksystemet ser ut och varför språket utvecklas på ett relativt systematiskt sätt hos olika inlärare. Min forskning behandlar framför allt inlärningen av morfologi och syntax i skriven och talad L2-franska.
I mitt avhandlingsprojekt studerade jag L2-inlärningen av den tysta morfologin i fransk skrift och fokuserade på hur pluralmorfologin i det skrivna språket utvecklades över tid hos svenska gymnasieelever. Jag visade att språkutvecklingen i skrift, precis som i tal, sker gradvis efter vissa speciella mönster och att flera lingvistiska och psykolingvistiska faktorer spelar in för att forma språkutvecklingen.
Som postdoc arbetade jag i STUF-projektet om inlärningen av talad och skriven franska hos svenska barn som börjar i fransk skola. Jag och mina kollegor följde barnens språkutveckling över tid och jämförde hur tidig språkinlärning både skiljer sig från och liknar de vuxna inlärarnas utveckling. I projektet ingår också jämförelser med tvåspråkiga fransk/svenska barn och enspråkiga barn med franska som modersmål.
I mittt nuvarande arbete kombinerar jag forkning om inlärning av L2 franska i flera olika projekt. Inom ramen för ett internationellt forskningssamarbete studerar jag inlärningen av fransk verbmorfologi och jämför grupper av inlärare med olika modersmål (finska, svenska, flamländska, tyska, italienska och japanska). I ett annat projekt, där vi kopplar forskning om inlärning av franska till undervisningen av språket, samarbetar jag med professor Jonas Granfeldt. Vi har bland annat publicerat en studie om hur datorprogrammet Direkt Profil kan användas som ett verktyg för formativ bedömning i klassrummmet. Slutligen är jag en av sex forskare i TAL-projektet, finansierat av Vetenskapsrådet (2016-2018). Projektets syfte är att undersöka samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning av främmande språk i svensk skolkontext och därmed bidra till en bättre förståelse av förutsättningarna för att kunna lära sig de tre största främmande språken, vid sidan av engelska, i den svenska skolan: franska, spanska och tyska.
Publikationer
Böcker (2 st)
- Ågren, M. (2008). À la recherche de la morphologie silencieuse : sur le développement du pluriel en francais L2 écrit. Études Romanes de Lund, 84. Lund University. Doktorsavhandling.
- Ågren, M. (2005). Développement de la morphologie du nombre en français langue étrangère à l'écrit: Étude transversale. Lunds universitet. Licentiatavhandling.
Redaktörskap (3 st)
- Ågren, M. & Howard, M. (submitted). (Red.) Second language acquisition of French liaison: current issues, methods and perspectives. LIA Language, Interaction and Acquisition. John Benjamins Publishing Company.
- (accepted/in press). (Red.) French liaison in second language acquisition. Language, Interaction and Acquisition, 10. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J., Bardel, C., Erickson, G., Sayehli, S., Ågren, M. & Österberg, R. (accepted/in press). (Red.) Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13. University of Jyväskylä.
Artiklar (21 st)
- Granget, C., Michot, M.-E. & Ågren, M. (submitted). Acquisition des formes verbales irrégulières en français L2 : la L1 fait-elle la différence ?. Gramm-R: Études de linguistique francaise. Peter Lang Publishing Group.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (submitted). Une évaluation formative de FLE fondée sur les itinéraires d'acquisition est-elle possible?. Le Français dans le monde.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (accepted/in press). Évolution de l’étude de la langue française à l’école suédoise : les tendances de 2000 à 2018. Synergies Pays Scandinaves. GERFLINT, Aarhus, Denmark.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2019). The production of preverbal liaison in Swedish learners of L2 French. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 117-139. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J., Bardel, C., Erickson, G., Sayehli, S., Ågren, M. & Österberg, R. (2019). Special issue on - Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13, 1-5. University of Jyväskylä.
- Granfeldt, J., Sayehli, S. & Ågren, M. (2019). The context of second foreign languages in Swedish secondary schools : Results of a questionnaire to school leaders. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13, 27-48. University of Jyväskylä.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). French liaison in second language acquisition. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 1-10. John Benjamins Publishing Company.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). Introduction to the special issue : French liaison in second language acquisition. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 1-10. John Benjamins Publishing Company.
- Howard, M. & Ågren, M. (2019). La liaison en français langue étrangère. LIA Language, Interaction and Acquisition, 10, 11-21. John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2017). Étude expérimentale sur le traitement de l'accord sujet-verbe en nombre en FLE. Bulletin suisse de linguistique appliquee, 105, 7-24. Institut de Linguistique de l'Universite.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2017). Une évaluation formative de FLE basée sur les itinéraires d'acquisition est-elle possible? : La perspective des enseignants. Le Francais dans le Monde. Recherches et Applications, 61.
- Ågren, M. (2016). Apprendre l'orthographe profonde du français langue étrangère. Revue Francaise de Linguistique Appliquee, 21, 95-108. Editions "De Werelt": Amsterdam.
- Ågren, M. (2014). Production et compréhension de la morphologie verbale en FLE : Les difficultés de l'accord sujet-verbe en nombre. Cahiers AFLS, 19, 1-22. Association for French Language Studies.
- Ågren, M., Granfeldt, J. & Thomas, A. (2014). Combined effects of age of onset and input on the development of different grammatical structures: A study of simultaneous and successive acquisition of French. Linguistic Approaches to Bilingualism, 4, 461-492. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2014). De l'acquisition des langues a l'évaluation en FLE – Direkt Profil en application. Mélanges Crapel, 35. Université de Neuchâtel.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2014). SLA developmental stages and teachers’ assessment of written French: Exploring Direkt Profil as a diagnostic assessment tool. Language Testing, 31, 285-305. SAGE Publications Inc..
- Ågren, M. (2013). The impact of spoken French on the acquisition of written French in child L2 learners. Journal of Language Teaching and Learning, 3, 1-19.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2013). Input frequency and the acquisition of subject-verb agreement in numner in spoken and written French. Journal of French Language Studies, 23, 311-333. Cambridge University Press.
- Ågren, M. & van de Weijer, J. (2013). Number problems in monolingual and bilingual French-speaking children: A production/comprehension divide?. Language, Interaction and Acquisition, 4, 25-50. John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2011). The impact of spoken French on the acquisition of written French in child learners. Historielärarnas Förenings Årsskrift. Historielärarnas förening.
- Ågren, M. & Hedbor, C. (2006). Acquisition et mise en oeuvre de la morphologie flexionnelle en francais langue étrangère. Rééducation Orthophonique, 159-189. Syndicat national des rééducateurs en orthophonie.
Bokkapitel (8 st)
- Ågren, M. (2016). Second language teaching from the perspective of second language acquisition research. I Corti, A. & Wolf, J. (Red.) Romanistische Fachdidaktik : Grundlagen – Theorien – Methoden (pp. 89-102). Waxmann Verlag.
- Ågren, M. (2015). La liaison préverbale comme accord sujet-verbe en nombre en FLE. I Maria, P. & Eva, H. (Red.) L'acquisition de constructions verbales en langue étrangère (pp. 159-174), XCIX. Mémoires de la Société Néophilologique de Helsinki.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2013). Stages of Processability and Levels of Proficiency in the Common European Framework of Reference for Languages. The Case of L3 French. I Flyman-Mattsson, A. & Norrby, C. (Red.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts. Theory and Practice (pp. 28-38), Travaux de l'Institut de linguistique de Lund 52. Lund University.
- Ågren, M., Granfeldt, J. & Schlyter, S. (2012). The Growth of Complexity and Accuracy in L2 French: Past observations and recent applications of developmental stages. I Housen, A., Kuiken, F. & Wedder, I. (Red.) Dimensions of L2 Performance and Proficiency Investigating Complexity, Accuracy and Fluency in SLA (pp. 95-120). John Benjamins Publishing Company.
- Ågren, M. (2009). Morphological development in Swedish learners of French: Discussing the processability perspective. I Kessler, J. & Keating, D. (Red.) Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence across Languages (pp. 121-151). Cambridge Scholars Publishing.
- Ågren, M. (2009). The Advanced L2 Writer of French: A Study of Number Agreement in Swedish Learners. I Labeau, E. & Myles, F. (Red.) The Advanced Learner Variety: The Case of French (pp. 149-172), Volume 12. Peter Lang Publishing Group.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2008). Grammatisk profilanalys och lärarbedömning: en korrelationsstudie. I Granfeldt, J., Håkansson, G., Källkvist, M. & Schlyter, S. (Red.) Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Lund, 8-9 november 2007 (pp. 79-100). Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA).
- Schlyter, S., Granfeldt, J. & Ågren, M. (2007). Stades de développement en francais - perspectives historiques et futures. I Van Daele, S., Housen, A., Kuiken, F., Pierrard, M. & Vedder, I. (Red.) Complexity, Fluency and Accuracy in Second Language Use, Learning and Teaching : 29 - 30 March 2007 (pp. 193-205). KVAB (Koninklijke Vlaamse Academie van Belgie voor Wetenschappen en Kunsten).
Förord (1 st)
Konferensbidrag (7 st)
- Granfeldt, J., Thomas, A. & Ågren, M. (2019). Le rôle de l’input pour le développement du vocabulaire et de la grammaire en acquisition du français par des enfants monolingues et bilingues.
- Granfeldt, J., Ågren, M. & Sayehli, S. (2017). Second foreign languages in the Swedish school context - The views of school leaders.
- Ågren, M. (2010). La fréquence dans l'input et l'acquisition de l'accord en nombre en francais L2.
- Ågren, M. (2010). Plural morphology in written child L2 French : like child L1 or adult L2?.
- Schlyter, S., Granfeldt, J. & Ågren, M. (2007). Stades de développement en français - perspectives historiques et futures.
- Ågren, M. (2006). Acquisition de la morphologie silencieuse en français langue étrangère à l'écrit: le cas de l'accord en nombre.
- Granfeldt, J., Nugues, P., Persson, E., Thulin, J., Ågren, M. & Schlyter, S. (2006). CEFLE and Direkt Profil: a new computer learner corpus in French L2 and a system for grammatical profiling. I Nugues, P., Ågren, M., Thulin, J., Persson, E. & Schlyter, S. (Red.) Proceedings of the 5th International Conference on Language Resources and Evaluation (pp. 565-570). ELRA.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Tidningsartiklar (1 st)
Övrigt (1 st)
Forskningsportalen (Lunds universitet)