Person

Professor emerita
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post inger.enkvistrom.luse
Rum L608
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20
Jag är inriktad på spanskspråkig litteraturvetenskap och också mycket engagerad i utbildningsfrågor.
Mina senaste böcker på spanska är en antologi med texter, "Reflexiones heterodoxas", utgiven i Valencia 2015, "Aprender a escribir con Jane Austen y Maud Montgomery", utgiven i Madrid 2015 samt "Lección de pedagogía", utgiven i México 2015. På svenska är min senaste egna bok De svenska skolreformerna 1962 till 1985 och personerna bakom dem (2016). Jag är en av flera författare till Kunskapssynen och pedagogiken. Varför den svenska skolan har slutat leverera (2017).
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Böcker (42 st)
- Enkvist, I. (2019). Educação : Guia para Perplexos. Kirion.
- Enkvist, I. & Ribes-Iborra, V. (2019). Erövringen av Amerika : Spanien och Nya Världen 1492-1580. Natur och kultur.
- Enkvist, I. & Sanmartín, O. R. (2019). Controversias educativas : Una conversación con Olga R. Sanmartín. Ed. Encuentro, Madrid.
- Enkvist, I. (2016). De svenska skolreformerna 1962-1985 och personerna bakom dem. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2016). El complejo oficio del profesor. Fineo.
- Björnsson, A., Engellau, P., Enkvist, I., Henrekson, M., Nycander, J. & Wallin, G. (2015). Universitetsreform! Så kan vi rädda och lyfta den högre utbildningen. Samhällsförlaget.
- Enkvist, I. (2015). Aprender a escribir con Jane Austen y Maud Montgomery. Fragua, Madrid.
- Enkvist, I. (2015). Lección de pedagogía. Elogio de la educación. Mentes brillantes. Sindicato de los trabajadores de la educación México.
- Enkvist, I. (2015). Reflexiones heterodoxas. Institució Alfons el Magnánim, Valencia, Spanien.
- Enkvist, I. (2014). Att förstå Vargas Llosa : en studie av Keltens dröm. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2014). Educación : guía para perplejos. Encuentro (Madrid).
- Enkvist, I. (2014). El sueño del celta de Mario Vargas Llosa : Una investigación multidisciplinar. Huerga & Fierro, Madrid.
- Enkvist, I. (2013). El sueño del celta de Mario Vargas Llosa. Una investigación multidisciplinar. Promesa, Costa Rica.
- Enkvist, I. (2013). God utbildning och dålig: internationella exempel. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2011). La buena y la mala educación : Ejemplos internacionales. Ed. Encuentro, Madrid.
- Enkvist, I. (2011). Las contradicciones entre los estudios de género, la nueva pedagogía y la calidad de la educación. ed. Promesa, San José, Costa Rica.
- Enkvist, I. (2010). Latinamerikanska ikoner : nio populistiska 1900-talsmyter. Bokförlaget Atlantis.
- Enkvist, I. (2008). Iconos latinoamericanos. 9 mitos del populismo del siglo XX. Ciudadela.
- Enkvist, I. & Boland Osegueda, R. C. (2007). Una pasión por la literatura. Estudios críticos sobre Mario Vargas Llosa Volumen II. Antípodas.
- Enkvist, I. (2006). Educación, educación, educación. Aprender de las reformas escolares inglesas. Comunidad de Madrid.
- Enkvist, I. (2006). Repensar la educación. EUNSA, Madrid.
- Enkvist, I. (2006). Spanska tänkare under 1900-talet. En introduktion. Thales.
- Enkvist, I. (2005). Pensadores españoles del siglo XX. Una introducción. Ovejero-Martín, Rosario, Argentina.
- Enkvist, I. (2005). Trängd mellan politik och pedagogik. Svensk språkutbildning efter 1990. Trängd mellan politik och pedagogik. Svensk språkutbildning efter 1990. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2004). La educación en peligro. Ovejero-Martín, Rosario.
- Enkvist, I., Axelsson, I. & Larsson, G. (2004). Utbildning, utbildning och åter utbildning. Vad Sverige kan lära av engelska skolreformer. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2003). Skolan - ett svenskt högriskprojekt. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2002). Feltänkt. En kritisk granskning av idébakgrunden till svensk utbildningspolitik. SNS Förlag.
- Enkvist, I. (2000). Feltänkt. En kritisk granskning av idébakgrunden till svensk utbildningspolitik. SNS Förlag.
- Enkvist, I. (2000). La educación en peligro. Unisón, Madrid.
- Enkvist, I. & Sahuquillo, Á. (2000). Los múltiples yos de Juan Goytisolo. Estudio interdisciplinar. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I. & Sahuquillo, A. (2000). Los múltiples yos de Juan Goytisolo. Un estudio interdisciplinar. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I. & Sagarzazu, M. E. (1999). Cuando huye el siglo. Ovejero-Martín, Rosario, Argentina.
- Enkvist, I. & Sahuquillo, A. (1999). Arbeta tvärvetenskapligt. Dialog kring ett praktiskt exempel. Studentlitteratur AB.
- Enkvist, I. & Sahuquillo, A. (1999). El proyecto Goytisolo de Lund. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I. & González Ortega, N. (1997). Encuentros y choques culturales : Suecia, España, Latinoamérica. Natur och kultur.
- Enkvist, I. (1995). Theater and Television Techniques in Higher Language Education. Swedish Council for the Renewal of Undergraduate Teaching, Stockholm.
- Enkvist, I. (1993). Lärarskicklighet : teori och praktik med exempel från språkundervisning. Natur och kultur.
- Enkvist, I. (1993). On Translating Mario Vargas llosa. The Novels of Mario Vargas Llosa in English, French and Swedish Translations. Australasian Hispanic Studies Society.
- Enkvist, I. (1991). Kvalitet i språkundervisning vid universitet. UHÄ.
- Enkvist, I. (1991). Om litterär översättning från spanska. Exemplet Vargas Llosa. Almqvist & Wiksell.
- Enkvist, I. (1987). Las técnicas narrativas de Vargas Llosa. Acta Universitatis Gothoburgensis. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (10 st)
- Enkvist, I. & Maestro, J. G. (2010). (Red.) Contra los mitos y sofismas de las "teorías literarias" posmodernas. Ed. Academia del Hispanismo.
- Enkvist, I. & Izquierdo, J. M. (2006). (Red.) Aprender a pensar : simposio internacional en la Universidad de Lund, 2005. Études Romanes de Lund, 77. Romanska institutionen, Lunds universitet.
- Enkvist, I. & Izquierdo, J. M. (2005). (Red.) Simposio internacional sobre la obra de Tzvetan Todorov. Dpto Lenguas Románicas Universidad de Lund.
- Enkvist, I. & Wilhelmi, J. (2004). (Red.) Literatura y compromiso. Études Romanes de Lund, 70. Lunds universitet, Romanska institutionen.
- Wilhelmi, J. & Enkvist, I. (2003). (Red.) Literatura y compromiso. Études romanes de Lund ; 70, 70. Romanska institutionen, Lunds universitet.
- Enkvist, I. & Naranjo, E. (2001). (Red.) Pensadores y escritores hispánicos. Pensadores y escritores hispánicos. Heterogénesis.
- Enkvist, I. (1999). (Red.) Un círculo de relectores: Jornadas sobre Juan Goytisolo en Lund. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I. & Naranjo, E. (1999). (Red.) Entre dos lugares en del fin del mundo. Estudios comparativos. Encuentros. Heterogénesis förlag, Box 760, SE-220 07 LUND.
- Enkvist, I. & Sahuquillo, A. (1999). (Red.) Un círculo de lectores. Jornadas sobre Juan Goytisolo. Lund 1998. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I., González Ortega, N. & Sahuquillo, A. (1998). (Red.) Special Issue on Juan Goytisolo. Readerly/Writerly Texts, 1997-1998. Dept. of Languages and Literature, Eastern New Mexico University.
Artiklar (71 st)
- Enkvist, I. (accepted/in press). Verdad, totalitarismo y ocultación. La Unión Soviética, la Alemania nazi y los Estados Unidos. Debats (Valencia), 2013:1, 6-13. Diputacion Provincial de Valencia, Instituto Alfonso el Magnanimo.
- Enkvist, I. (2018). Técnicas de investigación, presentadas con ejemplos de la obra de Juan Goytisolo. Revista académica liLETRAd, 4, 73-80.
- Enkvist, I. (2017). Alice Munro hade inte klarat normen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). El lector que convirtió la lectura en un modo de vivir. Carnets de Formentor, 23-29.
- Enkvist, I. (2016). Amenazas simultáneas a la vida intelectual en la era de la masificación. Krinein. Revista de Educación, 79-94. La Facultad de humanidades de la Universidad Católica de Santa Fe, Argentina.
- Enkvist, I. (2016). La ética y la estética en conexión con "El sueño del celta" de Mario Vargas Llosa. Revista académica liLETRAd, 2, 75-84.
- Enkvist, I. (2014). Klasskamp i skolan. Neo, 65-71. Neo.
- Enkvist, I. (2014). La base de los métodos de enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. Revalúe, 3. Méxiko DF : Investigaciones y Estudios Superiores, A. C. Facultad de Educación.
- Enkvist, I. (2014). Una reflexión sobre el malestar de la profesión docente. Pensamiento y Acción, 50-61. Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia.
- Enkvist, I. (2013). El "boom" o el éxito de lo romántico y lo irracional. Debats, 121. Diputacion Provincial de Valencia, Instituto Alfonso el Magnanimo.
- Enkvist, I. (2013). La tecnología y la calidad de la educación. Una reflexión. Revalúe, 2. Méxiko DF : Investigaciones y Estudios Superiores, A. C. Facultad de Educación.
- Enkvist, I. (2012). "El sueño del celta" de Mario Vargas Llosa y su trasfondo biográfico. Contexto, 16, 65-83. Universidad de los Andes, Venezuela.
- Enkvist, I. (2012). Casement, Orwell, Koestler y "El sueño del celta". La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 53, 35-49. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2012). La filosofía de la educación de Ortega y Gasset. Una crítica indirecta a las modas pedagógicas de hoy. Revista de tecnología, conocimiento y sociedad, 1. University of Illinois.
- Enkvist, I. (2012). Vargas Llosa, "El sueño del celta" y el debate político de los años 60 y 70. Revista Hispano-Cubana, Madrid, 43. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2011). Igualdad o elitismo? Nuevo enfoque en el debate sobre la educación suprerior estadounidense. Krinein. Revista de Educación, n. 8, 133-137. La Facultad de humanidades de la Universidad Católica de Santa Fe, Argentina.
- Enkvist, I. (2011). La educación exitosa de estudiantes afroamericanos en los EE.UU. - una revisión crítica. Bordón. Revista de pedagogía, 63, 9-28. Sociedad Espanola de Pedagogia.
- Enkvist, I. (2011). Tres gigantes intelectuales latinoamericanos hablan de su continente. The Americano.
- Enkvist, I. (2010). Dos maneras de ser universitaria: Pauline Gibbons y Hannah Arednt ante la Filosofía de la Educación. Revista Psicopedagógica, 11, 25-35. Centro de investigaciones Cuyo, CONICET (Argentina).
- Enkvist, I. (2010). Nuevos ricos, nuevos libres, nuevos europeos. Análisis de un artículo de Juan Goytisolo. Especulo, 2010 mars-juni.
- Enkvist, I. (2009). El enfoque está en el aprendizaje. La Tercera, 2009-08-25.
- Enkvist, I. (2008). "La nueva pedagogía y el aprender a ser ciudadano". Educación y educadores, 11, 243-252. Universidad de la Sabana, Bogotá.
- Enkvist, I. (2007). Amenazas a la calidad de la educación femenina al comienzo del siglo XXI. Educación y educadores, 10, 11-25. Universidad de la Sabana, Bogotá.
- Enkvist, I. (2007). Bryt med flumpedagogiken. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2007). De escuelas comprensivas a escuelas especializadas. Nueva revista de política, cultura y arte, 47-56. Madrid: DIPROEDISA.
- Enkvist, I. (2007). Eduación y ciudadanía en la Europa del siglo XXI. Debate actual, 17-28. Universidad CEU San Pablo.
- Enkvist, I. (2007). Educación y ciudadanía en la Europa del siglo XXI. Debate actual, 3, 17-28. Universidad CEU San Pablo.
- Enkvist, I. (2007). The myth of "Che". Axess. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2006). Boomens underbarn har vuxit upp till tänkare. Axess, juni. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2006). Dags för "time out" i familjepolitiken?. Rådslag. Centerpartiets Högskoleförbund.
- Enkvist, I. (2006). El castrismo. La piedra de toque de los intelectuales. Revista Hispano Cubana, 25-38. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2006). El Che y el Sub o el arte de seducir a estudiantes. Revista Hispano Cubana, 26, 109-132. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2006). Fundamentalismens nyttiga idioter. Axess, oktober 2006. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2006). La crisis de las humanidades: una reflexión basada en una investigación sobre la crítica de Juan Goytisolo. Mil seiscientos dieciséis, XI, 261-268. Sociedad Española de Literatura general y comparada.
- Enkvist, I. (2006). Personligt, estetiskt och politiskt. Spanskt tänkande under 1900-talet. Tvärsnitt - om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet.
- Enkvist, I. (2006). Sobre la estupidez y los estúpidos. Nueva revista de política, cultura y arte, mayo-junio. Madrid: DIPROEDISA.
- Enkvist, I. (2005). Are Unamuno and Zola Valid as Models for Today's Intellectuals: Two Early Intellectuals under Scrutiny. Readerly/Writerly Texts, 133-144. Dept. of Languages and Literature, Eastern New Mexico University.
- Enkvist, I. (2005). Dåligt förberedda studenter. Lundagård, september. Lundagård.
- Enkvist, I. (2005). Intellectual power. Axess, 3. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2005). Los campos de concentración, núcleo del pensamiento actual de Tzvetan Todorov. Revista Hispano Cubana, 22, 133-152. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2005). Nya villkor för språkundervisningen i Sverige sedan 1990. LMS - Lingua. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (2005). Skola för nyanlända - erfarenheter från Sverige, Frankrike och England. Rådslag. Centerpartiets Högskoleförbund.
- Enkvist, I. (2005). Tzvetan Todorov, un intelectual europeo nuevo. Nueva revista de política, cultura y arte, 98, 90-98. Madrid: DIPROEDISA.
- Enkvist, I. (2004). Savater y la democracia. El nido del escorpión, novembre 2004. Escuela contemporánea de humanidades.
- Enkvist, I. (2004). Similitudes inquietantes. La novela de la distopía y la novela española postmoderna. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, noviembre. Universidad Complutense de Madrid.
- Enkvist, I. (2003). Ética y estética en la investigación literaria. Espéculo: Revista de Estudios Literarios. Universidad Complutense de Madrid.
- Enkvist, I. (2003). Anarchy in French Schools. Axess, november. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2003). Cuba y Castro fueron decisivos en el desarrollo del pensamiento de Vargs Llosa. Revista Hispano Cubana. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2003). Cuba y Fidel Castro fueron decisivos en el desarrollo del pensamiento de Vargas Llosa. Revista Hispano Cubana HC. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2003). Education as a battlefield of regional nationalisms in Spain. Moderna Språk, 97, 90-96. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (2003). La educación como campo de batalla de los nacionalismos en España. Moderna Språk. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (2003). Poder, querer y osar en la investigación literaria. Contexto, 6, 129-138. Universidad de los Andes, Venezuela.
- Enkvist, I. (2002). Juan Goytisolo, Cuba y el mundo conceptual del 68. Revista Hispano Cubana, 65-76. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2002). Languages as weapons against a democratic state, or the case of Catalan and Basque. Moderna Språk, 96, 100-107. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (2002). Poder, querer y osar en la investigación literaria. Ética y estética en la investigación literaria. Contexto, 6, 129-138. Universidad de los Andes, Venezuela.
- Enkvist, I. & Wilhelmi, J. (2002). El mal pedagógico. Riff-Raff. Revista de arte y pensamiento, otoño. Zaragoza: Grupo de Estudios Históricos y Sociales Riff-Raff..
- Enkvist, I. (2000). El norte y el sur de Europa, ?hablan de los mismos temas? Una comparación de la página de debate en El País y en el Dagens Nyheter. Moderna Språk. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (2000). La homosexualidad como religión o Carajicomedia de Juan Goytisolo. Riff-Raff. Revista de arte y pensamiento. Zaragoza: Grupo de Estudios Históricos y Sociales Riff-Raff..
- Enkvist, I. (2000). Se upp med Castells-hypen. Moderna Tider, maj. Stockholm : Moderna tider förlags AB, 1990-2002.
- Enkvist, I. (2000). Tidningarna, debattsidorna och den europeiska offentligheten. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (1999). Estudiar el hispanismo a través de un banco de datos. El ejemplo de Juan Goytisolo. Moderna Språk. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (1998). Juan Goytisolo - a Special Kind of Orientalism. Readerly/Writerly Texts, 1997-1998. Dept. of Languages and Literature, Eastern New Mexico University.
- Enkvist, I. (1998). Juan Goytisolo and Mario Vargas Llosa - Two Hispanic Intellectuals. Readerly/Writerly Texts, 1997-1998. Dept. of Languages and Literature, Eastern New Mexico University.
- Enkvist, I. (1997). Perspektiv på skolverksrapport. LMS - Lingua. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (1996). Videokonferensundervisning - pedagogik eller teknik?. REK Direkt. Riksföreningen för elektronisk kunskapsöverföring.
- Enkvist, I. (1995). Réflexion sur l´utilisation de la visioconférence dans un cours universitaire de langue étrangère. BULAG, Bulletin de linguistique générale et appliquée, 1995. Université de Franche-Comté.
- Enkvist, I. & Danin, F. (1995). L´enseignement des langues par visioconférence. Les échanges européennes de Besanc,on. (Se) Former à distance à l'apprentissage et à l'enseignement des langues. Université de Franche-Comté.
- Enkvist, I. (1993). Experimentkurs i franska 20 poäng med videokonferens. ASLA information. Institutionen för lingvistik, Göteborgs universitet.
- Enkvist, I. (1991). Gymnasieelever dåligt förberedda för högskolestudier i språk. Skolledaren. Skolledarförbundet.
- Enkvist, I. (1991). Språkpedagogik på universitetsnivå. LMS - Lingua. Lärarna i moderna språk.
- Enkvist, I. (1989). Videoprogram i spanskämnet. LMS - Lingua. Lärarna i moderna språk.
Bokkapitel (28 st)
- Enkvist, I. (2019). Leer es un acto creativo : Por qué devolver a la lectura su lugar central en la educación. I García Sempere, P. (Red.) Investigación y docencia de la creatividad : Procesos narrativos (pp. 17-17). Editorial Universidad de Granada.
- Enkvist, I. (2019). Por qué se necesita transparencia en educación? : El relativismo y el postmodernismo en la educación. La transparencia en educación, 181-218. Consejo escolar de Murcia.
- Enkvist, I. (2019). Porqué se necesita transparencia : El relativismo y el posmodernismo en la educación. La transparencia en educación, 181-216. Consejo escolar de Murcia.
- Enkvist, I. (2018). Dagens svenska gymnasieskola som förberedelse för universitetsutbildning. I Rauhut, D. & Adamson, G. (Red.) Kejsarens nya kläder. Om new public management och de svenska universitetens sönderfall (pp. 119-142). Academic Rights Watch.
- Enkvist, I. (2018). Ethics in Literary Criticism Studied in Connection with the Work of Jane Austen. I Kaźmierczak, P. & Rzegocka, J. (Red.) Moral Upbringing through the Arts and Literature (pp. 95-110). Cambridge Scholars Publishing.
- Enkvist, I. (2017). Postmodernism och subjektivism i Läroplan för grundskolan, Lgr11. I Henrekson, M. (Red.) Kunskapssynen och pedagogiken : Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas (pp. 94-114). Dialogos Förlag.
- Enkvist, I. (2016). Tabun i skolpolitiken. I Swedberg, A. (Red.) Haveriet : den humanitära stormaktens fall (pp. 241-248). Realia Förlag.
- Enkvist, I. (2016). Vem hade trott att läsning och speciellt litteraturläsning måste försvaras i utbildningsvärlden. I Blomqvist, K. (Red.) Studia paedagogica Graeca et Latina Lundensia, "Gracerna talte som du" : Om Esaias Tegnér och bildningens betydelse för undervisningen (pp. 77-87), 4. Lund University.
- Enkvist, I. (2015). Släpp inte upp elever som missat målen i sin årskurs. I Bergstrand, M. (Red.) Vägen ut ur skolkrisen : nio experter om framtiden för svensk utbildning (pp. 133-148). eddy.se ab.
- Enkvist, I. (2014). El boom o el éxito de lo romántico y de lo irracional. I Söhrman, I. & Vajta, K. (Red.) La langue dans la littérature, la littérature dans la langue (pp. 101-110). Göteborgs universitet.
- Enkvist, I. (2013). Utmaningar för svensk utbildning ur ett internationellt perspektiv. Vad vi kan lära av jämförelser med östasiatisk och amerikansk utbildning". I Almqvist, K. & Gröning, L. (Red.) Krävs en elitsatsning på utbildning för att klara världskonkurrens? (pp. 41-52). Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
- Enkvist, I., Frank, N. & Porath Sjöö, E. (2012). Sweden. I Glenn, C. L. & De Groof, J. (Red.) Balancing Freedom, autonomy, and Accountability in Education (pp. 503-514), vol.2. Wolf Publishers, Amsterdam.
- Enkvist, I. (2011). Vad händer när den underförstådda pakten mellan författare och läsare sätts åt sidan? Diskussion med utgångspunkt från den spanske författaren Juan Goytisolo. I Ahlstedt, E. (Red.) Den tvetydiga pakten. Skönlitterära texter i gränslandet mellan självbiografi och fiktion. (pp. 231-242). Göteborgs universitet.
- Enkvist, I. (2010). El pensamiento posmoderno en Juan Goytisolo estudiado a través de Todorov y otros críticos. I Maestro, J. G. & Enkvist, I. (Red.) Contra los mitos y sofismas de las "teorías literarias" posmodernas (pp. 299-322). Ed. Academia del Hispanismo.
- Enkvist, I. (2010). Estetik men också reflektion. I Almqvist, K. & Luthersson, P. (Red.) En vänbok till Johan Lundberg (pp. 45-47). Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2009). Educational theorists have destroyed the school. I Lundberg, J. (Red.) From "The Return of Religion" to "The New Narrow-Mindedness" (pp. 190-200). Axel and Margaret Ax:son Johnson Foundation.
- Enkvist, I. (2009). Los estudios de género en el campo de la educación. Una denuncia. I Lacalle, M. (Red.) La ideología de género. Reflexiones críticas. (pp. 233-261). Ciudadela, Madrid.
- Enkvist, I., El-Madkouri, M. & Soto, B. (2009). Lengua y razón en las producciones lingüísticas de estudiantes de la ESO españoles y suecos. I Bernardini, P. (Red.) Mélanges plurilingues offerts à Suzanne Schlyter à l'occasion de son 65ème anniversaire (pp. 81-98). Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Enkvist, I. (2008). Spanskt tänkande under 1900-talet. I Per, B. (Red.) Förbistringar och förklaringar (pp. 229-236). Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Enkvist, I. (2007). Rozmowa w "Katedrze" w swietle teoretycznych koncepcji narracyjnych Maria Vargasa Llosy. I Ziarkowskiej, J. (Red.) W poszukiwaniu Alefa. Proza hispanoamerykanska w swietle najnowszych badan (pp. 227-246). University of Wroclaw, Poland.
- Enkvist, I. (2005). El aprendizaje del idioma y el éxito escolar de los hijos de los inmigrantes. La calidad de la enseñanza en la Comunidad de Madrid. Jornadas de reflexión y debate. Comunidad de Madrid.
- Enkvist, I. (2004). Dagens skolexperiment är inte till hjälp för elever från hem utan studievana. Skolan - ett svenskt högriskprojekt. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2004). Varför har skolan blivit ett krisområde i Sverige?. Text i arbete : festskrift till Britt-Louise Gunnarsson den 12 januari 2005 / Text at work. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
- Enkvist, I. (2003). ¿Cómo asegurar el éxito escolar de los hijos de los inmigrantes?. I Reyzábal Rodríguez, M. V. (Red.) Perspectivas teóricas y metodológicas : lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos. Comunidad de Madrid, Consejería de Educación, Dirección General de Promoción Educativa.
- Enkvist, I. (2003). Bristande effektivitet i utbildningssystemet. Skolan- ett svenskt högriskprojekt. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2003). Kvalitet och likvärdighet i gymnasieskolan. En skola för framtiden - olika perspektiv från Utbildningsakademin. Lärarnas Riksförbund.
- Enkvist, I. (2003). Lärarutbildningsreformen är inte en kvalitetshöjning. Skolan- ett svenskt högriskprojekt. Gidlunds förlag.
- Enkvist, I. (2003). Skolans problem är ledarskap och styrdokument snarare än pengar. Skolan - ett svenskt högriskprojekt.
Förord (1 st)
Konferensbidrag (34 st)
- Enkvist, I. (2014). Cómo iniciarse en la investigación literaria : Ejemplos en conexión con el sueño del celta. I Kazmierczak, M. (Red.) Aportaciones sobre teoria y didactica de la lengua y la literatura : educando a traves de la palabra hoy (pp. 75-98). Ed. Academia del Hispanismo.
- Enkvist, I. (2014). La buena y la mala educación. Ejemplos internacionales : El éxito finlandés. I Ospina, H. (Red.) Nueva literatura para un siglo nuevo. El Popul Wuuj, el libro del amanecer. Encuentros mesoamericanos 7, 2013 (pp. 651-665). Promesa.
- Enkvist, I. (2013). Familia y educación. I Ortega, R. (Red.) Un nuevo compromiso social y político (pp. 92-97). Universidad CEU San Pablo.
- Enkvist, I. (2011). La ética y la estética en la investigación literaria: Experiencias personales y conclusiones. I Ospina, H. (Red.) V Encuentro mesoamericano "Escritura-cultura" III Coloquio "Escritoras y escritores latinoamericanos" (pp. 42-70).
- Enkvist, I. (2010). Hannah Arendt och utbildningsfilosofin. [Host publication title missing], årsberättelse 2009-2010, 17-28. Kungliga Humanistiska vetenskapssamfundet i Lund.
- Enkvist, I. (2009). La historia de Rigoberta Menchú Tum, el mundo universitario y el concepto de la verdad. Románica Stockholmiensia - Acta Universitatis Stockholmiensis, 26, 352-364. Instituto Cervantes - Universidad de Estocolmo.
- Enkvist, I. (2007). "Mario Vargas Llosa y Octavio Paz: Ensayistas rebeldes que eligen caminos diferentes para legar al lector". Una pasión por la literatura. Estudios críticos sobre Mario Vargas Llosa. Volumen II, 75-95. Antípodas, Australien.
- Enkvist, I. (2007). Aprender a ser ciudadano en la Europa del siglo XXI. I Lacalle Noriega, M. (Red.) ?Educación para la ciudadanía o ingeniería social? (pp. 17-28). Universidad Francisco de Vitoria.
- Enkvist, I. (2007). El discurso europeo actual sobre la educación. Ejemplos de Suecia, Inglaterra y Francia. I Linares Alés, F. (Red.) Desde el sur: el discurso sobre Europa. Actas del X simposio internacional (pp. 35-47), X. Asociación andaluza de semiótica.
- Enkvist, I. (2007). Igualdad y diversidad en el proceso educativo. El tratamiento del Género en la escuela, 87-116. EASSE, European Association of Single-Sex Education.
- Enkvist, I. (2007). Las tendencias pedagógicas actuales y la calidad de la enseñanza: un problema no sólo sueco. Libertad, calidad y equidad en los sistemas educativos, 167-178. Comunidad de Madrid.
- Enkvist, I. (2005). El Qujote, la idea del héroe y la reflexión ética de nuestros días. I González Quirós, J. (Red.) [Host publication title missing] (pp. 351-368), I. Sociedad española de conmemoraciones culturales.
- Enkvist, I. (2005). Las huellas del Siglo de las Luces en cinco pensadores españoles del siglo XX. XVI Skandinaviske Romanistkongres, Roskilde, 2005.. Romanska institutionen, Köpenhamns universitet.
- Enkvist, I. (2005). Los campos de concentración - núcleo del pensamiento actual de TzvetanTodorov. Simposio internacional sobre la obra de Tzvetan Todorov Lund 23-25 Septiembre de 2004.
- Enkvist, I. (2005). Un nuevo tipo de intelectual europeo. Simposio internacional sobre la obra de Tzvetan Todorov. Lund 23-25 septiembre de 2004, 7-16. Dpto Lenguas Románicas, Universidad de Lund.
- Enkvist, I. (2004). Juan Goytisolo y el debate multicultural. I León Gómez, M. (Red.) La literatura en la literatura. Actas del XIV simposio de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada. Centro de estudios cervantinos, Universidad de Alcalá de Henares.
- Enkvist, I. (2003). Ética, estética y política en la obra de Fernando Savater. I Wilhelmi, J. (Red.) Ética y literatura en el ámbito histpánico (pp. 39-57). Heterogénesis.
- Enkvist, I. (2003). Un panorama de los grandes pensadores españoles del siglo XX. I Wilhelmi, J. & Enkvist, I. (Red.) Literatura y compromiso (Études romanes de Lund ; 70), 70. Romanska institutionen, Lunds universitet.
- Enkvist, I. (2002). María Zambrano entre la poesía, la filosofía y la religión. I Löfqvist, E. (Red.) Más allá de la sentimentalidad: mirada lúcida y visión imparcial. Literatura escrita por mujeres en el ámbito hispánico. Narrativa y poesía.. Aspasia, Stockholm.
- Enkvist, I. (2002). Miguel de Unamuno entre la literatura, la filosofía y la religión. I Enkvist, I. (Red.) XV Skandinaviske romanistkongres Oslo 12-17 august 2002.
- Enkvist, I. (2002). Miguel de Unamuno, una biografía intelectual. I Dorum, H. (Red.) Romansk Forum (pp. 63-74), 16. Universitetet i Oslo, Klassisk og romansk institutt..
- Enkvist, I. (2001). El pensamiento de José Ortega y Gasset. I Enkvist, I. & Naranjo, E. (Red.) Pensadores y escritores hispánicos. Heterogénesis.
- Enkvist, I. (2001). Juan Goytisolo colaborador de la página de opinión de El País. I Bussière, A. (Red.) Rencontre avec /Encuentro con Juan Goytisolo. Ed. du Gers.
- Enkvist, I. (2000). Textanalys på dokument förknippade med Skolverket och Utbildningsdepartementet. Språkpolitik. Rapport från ASLA:s höstsymposium. Göteborg, 9-10 november 2000. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Enkvist, I. (1999). Etica, estética y política en Paisajes después de la batallas y El sitio de los sitios. Un círculo de relectores: Jornadas sobre Juan Goytisolo en Lund. Instituto de estudios almerienses.
- Enkvist, I. (1999). Problemas actuales de la educación en Suecia y en Argentina. I Enkvist, I. & Narajo, E. (Red.) Entre dos lugares del finl del el mundo. Estudios comparativos. Heterogénesis.
- Enkvist, I. (1999). Un análisis de argumentacón en un texto de Juan Goytisolo. I Nystedt, J. (Red.) XIV Skandinaviska romanistkongressen Stockholm 10-15 augusti 1999.
- Enkvist, I. (1998). Estudio metacrítico de Juan Goytisolo. Actes du XIII congrès des romanistes scandinaves.
- Enkvist, I. (1997). El autobiógrafo Juan Goytisolo leído con la lupa de Lejeune. I Pakkasvirta, J. & Pirttijärvi, J. (Red.) Identidades filosóficas y filológicas. Opuscula instituti ibero-americani universitatis helsingiensis.
- Enkvist, I. (1996). Los conceptos relacionados con el aprendizaje de los estudiantes de español. I Rueda, M., Prado, E., Le Men, J. & Grande, F. (Red.) Actuales tendencias en la enseñanza del español como lengua extranjera II (pp. 133-140). Universidad de León: Servicio de Publicaciones.
- Enkvist, I. (1995). Experimentkurs i franska 20 poäng med videokonferens. I Andersson, L. G. & Börjeson, F. (Red.) Språkundervisning på universitet : rapport från ASLA:s höstsymposium Göteborg, 11-13 november 1993. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Enkvist, I. (1995). Longitudinell studie över utvecklingen av kongruensböjning hos spanskstudenter på 20- och 40-poängsnivån. I Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (Red.) Språkförståelse : rapport från ASLA:s höstsymposium, Lund, 9-11 november 1995. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Enkvist, I. (1994). ?Qué rasgos caracterizan una buena traducción literaria? Reflexiones basadas en traduccciones de Vargas Llosa al inglés, al francés y al sueco. Actas del segundo congreso nacional de ASELE.
- Enkvist, I. (1994). Videoconference: an excellent means to teach languages. 16th ICDE Conference Papers. Queensland University of Technology.
Rapporter (10 st)
- Enkvist, I. (2000). Do Northern and Southern Europe Discuss the Same Issues?. Centre for European Studies. Lund University. Working paper.
- Enkvist, I. (1995). !Cuánto les cuesta traducir! Investigación sobre las dificultades de dos grupos universitarios suecos y los comentarios de informates hispanohablantes. Petites études romanes de Lund.
- Enkvist, I. (1995). Intellectual and Linguistic Progress in Foreign Language Students. Students' Development During Their Frist Year of Spanish at a Swedish University. Studies of Higher Education and Research.
- Enkvist, I. (1994). Hur gör universitetsstuderande när de översätter? En studie i hur svenska studenter översätter till spanska. Språk - utvärdering - test : rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 10-12 november 1994. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Enkvist, I. (1994). Ny syn på universitetsutbildning. Experimentell kurs i franska med videokonferensteknik. Institutionen för kultur och humaniora, Härnösand.
- Enkvist, I. (1994). Report on an Experimental University Course in French Making Use of the Video Conference Härnösand-Orléans. Université d´Orléans.
- Enkvist, I. (1993). Lärarskicklighet : teori och praktik med exempel från språkundervisning. Studiehandledning. Natur och kultur.
- Enkvist, I. (1992). Conceptions of Learning and Study Goals: First-semester Students of Spanish at a Swedish University. Studies of Higher Education and Research.
- Enkvist, I. (1991). Sambandet mellan gymnasieskolan och högskolan när det gäller språkstudier. UHÄ FOU.
- Enkvist, I. (1991). Vad är kvalitet i språkundervisning på universitet?. UHÄ FOU.
Working papers (2 st)
- Enkvist, I. (2002). José Ortega y Gasset - The Spanish philosopher who saw life as an intellectual adventure. CFE Working Paper Series ; 18.
- Enkvist, I. (2000). Do Northern and Southern Europe Discuss the Same Issues? A Comparison between the Opinion-Editorial Pages in the Spanish daily El Pais and the Swedish Dagens Nyheter. CFE Working Paper Series ; 8.
Recensioner (19 st)
- Enkvist, I. (2017). Korruptionen kommer nära med Vargas Llosa. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2017). Kriget som aldrig tog slut. Signum: Katolsk orientering om kyrka, kultur, samhälle, 60-62. Newmaninstitutet.
- Enkvist, I. (2016). Från bildning till kontrollkultur. Axess, 77-78. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2015). Verklighetens dröm som febrig fiktion. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Vargas Llosas nostalgiska återbesök. Göteborgsposten, 49-53. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2013). Tyst i klassen. Axess, 77-78. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2013). Viktiga läxor. Axess, 2013:8, 84-85. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2012). Ett angrepp på västpedagogiken. Axess, oktober 2012, 86-87. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2012). Missat tillfälle att kasta ljus över en diktator. Respons, 50-51. Tidskriften Respons.
- Enkvist, I. (2011). Dos libros sobre las presidenciales chilenas. La Ilustracion Liberal: revista española y americana, n. 45-46, 172-178. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2011). Educación y nacionalismo lingistico: la experiencia irlandesa. El confidencial.
- Enkvist, I. (2011). En mästerlig moralist. Axess, nr 5, 60-60. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2011). Juan Goytisolo. Le soi, le monde et la création littéraire. Critica bibliogrpahica. Revista crítica de reseñas de libros científicos y académicos, 2-4.
- Enkvist, I. (2010). Cuba libre: vivir y escribir en La Habana. Revista Hispano Cubana, 38, 163-166. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2010). Stanley Black: Juan Goytisolo: Territories of Life and Writing. Romanische Forschungen, n 122 2010, 266-267. Vittorio Klostermann Verlag.
- Enkvist, I. (2009). "Hagiografía de Gabo". La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 42, 120-122. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2009). A Companion to Latin American Literature and Culture. English Studies, 90, 628-629. Taylor & Francis.
- Enkvist, I. (2009). Chávez makt byggd på olja, våld och retorik. Svenska Dagbladet, - Under strecket, 27 januari 2009, 11-11. Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2007). Ett arv av sin egen miljö. Annex, 43-44.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (71 st)
- Enkvist, I. (2019). Forskning i politikens tjänst. Smedjan. Timbro, Timbro.
- Enkvist, I. (2019). Inför en studentexamen. Lundagård. Lundagård.
- Enkvist, I. & Henrekson, M. (2019). En bättre skola kräver ny kunskapssyn. SANS, 1/2019, 80-86. Fri tankesmedja.
- Enkvist, I. (2018). Los papeles de los diferentes agentes presentes en la educación: el Estado, los profesores, los padres y los alumnos. Supervisión 21, 47.
- Enkvist, I. (2018). Professorn som försvann. Axess, 30-31. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2018). Studiemotiverade. Axess magasin, 16-17.
- Enkvist, I., Henrekson, M. & Ingvar, M. (2018). Skolan behöver ett nytt paradigm. SANS, 2018, 32-37. Fri tankesmedja.
- Enkvist, I. (2017). Akademisk frihet under ansvar. Signum: Katolsk orientering om kyrka, kultur, samhälle, 21-26. Newmaninstitutet.
- Enkvist, I. (2017). Pedagogen som misstror kunskap. Axess magasin.
- Enkvist, I. (2017). PISA y los sistemas educativos : Del igualitarismo a la desideologicazión de la educación. Cuadernos de pensamiento político, 17-26.
- Enkvist, I. (2016). Ju fler forskare, desto sämre resultat. Pedagogiska Magasinet, 2016, 16-19. Lärarförbundet.
- Enkvist, I. (2016). Svenskt skolsystem kan lära av Singapore. Poletik, 18-19. Samhällsgemenskaps Förlags AB, Samhällsgemenskaps Förlags AB.
- Enkvist, I. (2015). La escuela postmoderna vista desde la perspectiva del trabajo social. Revista de estudios de juventud, 107, 205-218. Instituto de la juventud, Madrid, Instituto de la juventud, Madrid.
- Enkvist, I. (2014). Bourdieu y Revel : biografías inelectuales entrecruzadas. Debats, 6-12. Diputacion Provincial de Valencia, Instituto Alfonso el Magnanimo, Inst. Alfons el Magnánim.
- Enkvist, I. (2014). Katalanskan är kidnappad!. Språktidningen, 58-63. Språktidningen i Sverige.
- Enkvist, I. (2014). Olika falla de intellektuellas lotter. Neo, 2014, 66-71. Neo, Goldcup.
- Enkvist, I. (2013). Ett Mexiko som kommit halvvägs. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2013). Ideales de educación en El club del emperador y El club de los poetas muertos. Krinein. Revista de Educación, 10, 99-106. La Facultad de humanidades de la Universidad Católica de Santa Fe, Argentina, La Facultad de humanidades de la Universidad Católica de Santa Fe, Argentina.
- Enkvist, I. (2013). Un balance del 'boom'. Mercurio, Madrid, 147.
- Enkvist, I. (2012). El escritor chileno Roberto Ampuero entre la política y la novela negra. Revista Hispano Cubana, 42, 95-99. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2012). Höga krav ger höga betyg. Axess, 2012:1, 32-33. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2012). Komplicerad bild efter valet i Katalonien. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2012). La nueva educación contra la educatión exitosa?. Debats (Valencia), 2012-01, 46-49. Diputacion Provincial de Valencia, Instituto Alfonso el Magnanimo.
- Enkvist, I. (2012). Pedagogik som politik. Axess, nov 2012, 44-47. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2012). Suecia deja atrás los experimentos pedagógicos progresistas. Cuadernos de pensamiento político, juli-september, 63-74.
- Enkvist, I. & Zacarés, A. (2012). La nueva pedagogía y Hannah Arendt. Debats (Valencia), 2012:1, 50-58. Diputacion Provincial de Valencia, Instituto Alfonso el Magnanimo.
- Enkvist, I. (2011). Betydelsen av språk och läsning för utbildning. Lektorbladet, 10-11.
- Enkvist, I. (2011). Hong Kong, utbildning och nationalism. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2011). La calidad universitaria en peligro. Nueva revista de política, cultura y arte, 135, 111-125. Madrid: DIPROEDISA.
- Enkvist, I. (2011). Labours skolreformer utvärderade av de egna. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2011). Las claves del éxito educativo: El caso finlandés. Estudios públicos, 123, 289-334. Centro de estudios públicos, Santiago de Chile, Centro de estudios públicos, Santiago de Chile.
- Enkvist, I. (2011). Le collapsus éductatif. Catholica, 113, 46-52.
- Enkvist, I. (2011). Los 'testimonios' colombianos y las FARC. La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 47, 37-47. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2011). Missbruk av ordet "fred". Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2010). ?Por qué gusta tanto la novela negra sueca?. Libertad Digital.
- Enkvist, I. (2010). "Un informe desmonta ocho afirmaciones comúnmente aceptadas como verdades". Magisterio español, 2010-01-10.
- Enkvist, I. (2010). Brist på pengar är inte skolans största problem. Skolvärlden, 13-13.
- Enkvist, I. (2010). Curiosa investigación marroquí inspirada por Juan Goytisolo. La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 44, 93-101. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2010). Den störste i sitt slag. Axess, 2010, 55-55. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2010). El error de los gobiernos en materia educativa. The Americano, revista bilingüe.
- Enkvist, I. (2010). Han tror inte längre på kommunismen. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2010). Kuba som installation. Axess, 2010, 69-70. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2010). Los intelectuales inmigrantes y la situación de las humanidades: Hannah Arendt y Edward Said. Semanario Atlántico, 2010-01-20.
- Enkvist, I. (2010). Según Volpi, ya no existe la literatura latinoamericana como campo diferenciado. Semanario Atlántico.
- Enkvist, I. (2009). ?Qué sabe usted de Íngrid Betancourt?. Libertad Digital.
- Enkvist, I. (2009). "La influencia de la nueva pedagogía en la educación: El ejemplo de Suecia". Papeles de la economía española, 119, 2-18. Fundación de las cajas de ahorro, FUNCAS, Fundación de las cajas de ahorro, FUNCAS.
- Enkvist, I. (2009). "Maradona vs. Pelé, o la importancia de la educación". La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 42, 69-78. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2009). "Qué aprender del caso californiano". Libertad Digital.
- Enkvist, I. (2009). "Saga Harry Potter: un análisis". Libertad Digital, 2009-07-16.
- Enkvist, I. (2009). Arendt, Hitler...Chávez. Libertad Digital.
- Enkvist, I. (2009). Därför lyckas asiatiska elever. Axess, 20-23. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2009). Högstadie- och gymnasielärare behöver mer ämnesfördjupning. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift, Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2009). Hannah Arendt y la filosofía de la educación. La Ilustracion Liberal: revista española y americana, 51-60. Fundacion Isidoro de Antillon de Estudios Liberales.
- Enkvist, I. (2009). Hugo Chávez - diktatur på export. Axess, 6, 10-12. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2009). Lärarutbildningen - bra men kunde vara bättre. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2009). La influencia de la nueva pedagogía enla educación: El ejemplo de Suecia. Estudios públicos. Revista de humanidades y ciencias sociales, 115, 75-174. Centro de estudios públicos, Santiago de Chile, Centro de estudios públicos, Santiago de Chile.
- Enkvist, I. (2009). Para entender los informes PISA. Libertad Digital (Spanien).
- Enkvist, I. (2009). PISA är inte det man tror. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift, Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2009). Sugerencias radicales para una reforma universitaria española. Libertad Digital, 2009-09-01.
- Enkvist, I. (2008). "Orientalismo romántico". La visión del mundo árabe y musulmán de Goytisolo no se corresponde con las prácticas sociales del Islam". Mercurio, nov., 15-17.
- Enkvist, I. (2008). Dårskapens lov. Axess, 38-40. Axess Publishing AB, Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2008). El discurso de García Márquez al recibir el premio Nobel. Revista Hispano Cubana, 30, 100-110. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2008). Lärare bör vara välutbildade. Universitetsläraren, 8, 16-16. Stockholm : Sveriges universitetslärarförbund (SULF), SULF.
- Enkvist, I. (2008). Pedagoger har raserat skolan. Axess, 5, 24-27. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2008). Vänstern har gett sig själv amnesti. Intervju med Elizabeth Burgos. Axess, 40-43. Axess Publishing AB, Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
- Enkvist, I. (2007). Che - från mördare till myt. Axess, 30-32. Axess Publishing AB, Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2007). Postmodernismen leder fel. Axess, 26-27. Axess Publishing AB, Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2007). Rigoberta Menchú Tum. Un premio Nobel de la Paz que genera polémica. Revista Hispano Cubana, 29, 108-124. Fundación Hispano Cubana.
- Enkvist, I. (2006). Spanskt tänkande under 1900-talet. Tvärsnitt - om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, 2006:6, 12-16. Vetenskapsrådet, VR.
- Enkvist, I. (2005). Mänskliga rättigheter kräver makt för att kunna upprätthållas. Axess. Axess Publishing AB, Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2002). Ett intellektuellt samtal mellan författare och läsare. Axess. Axess Publishing AB, Axess Publishing AB.
Tidningsartiklar (211 st)
- Enkvist, I. (2020). Propaganda och tystnad. Axess, 78-80. Axess Publishing AB.
- Enkvist, I. (2019). Även jag ägnar mig åt självcensur. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Byråkratisering av förskolepersonalen. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Delar av Sverige är i förnekelse. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Doktorandutbildning med oavsedda följder. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Ett resultat som alla kan göra till sitt. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Forskningens frihet, genusfrågan och Chalmers. Kvartal.
- Enkvist, I. (2019). Inget land för barn och ungdomar. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2019). Intellektuella samtal sökes. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Konstlad bildning i Storbritannien. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2019). Mer än plugg bakom Asiens skolresultat. Nya Wermlandstidningen. Nya Wermlands-tidningen AB.
- Enkvist, I. (2019). När historien används för att skyla nuet. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Politiska mål före vetenskapen. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Portugal visar vägen till lärande. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Reformera doktorandtjänsterna. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Ska makten gå före allt?. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2019). Ska vi tala om vad som finns där ute?. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Skolverkets kursplaner bör inte släppas fram. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Släpp inte fram de nya kursplanerna. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2019). Svenska studenter halkar efter. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2019). Sverige är inte världens bästa land för barn och unga. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2019). Sverige börjar likna utvecklingsländerna. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Sverige borde lära av Singapore. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Tystnaden efter Pisa är oroväckande. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Utan identitet blir det svårt med integration. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Vad gjorde du när Skolverket skövlade?. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Vi blir omsprungna av andra länder. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2019). Viljan att göra Sverige till moralisk stormakt. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). ¿Cayó en una trampa la Universidad de Copenhague aceptando el mitin de Puigdemont?. elCatalán.es.
- Enkvist, I. (2018). Blandningens evangelium. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). De bakom förstörelsen har inga svar. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). De små barnens hälsa behöver stå i centrum. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). De som är skyddslösa mot tankepoliserna. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Den infantiliserade högre utbildningen. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2018). Elevernas vilja att lära sig är viktigast av allt. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2018). En skola med ansvar åt alla. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2018). Ett smart sätt att slippa diskutera det svåra. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Föräldrarna spelar roll för skolresultatet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Förstår politikerna vad som måste göras?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Forskning utan svar om skolan. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2018). Kan Spanien andas ut?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Klarspråk och hårda slutsatser i sommarläsning. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Läraryrkets onda cirkel. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2018). Landet med OECD:s sämsta läroplaner. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Människans identitet sitter inte i hudfärgen. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Mario Vargas Llosa dekonstruerad. Kvartal.
- Enkvist, I. (2018). Politiska agendor hindrar högskolans verkliga uppdrag. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2018). Skolledaren måste vara en förebild. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Som om svenskar kom från en annan planet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Spansk litteratur i uppror. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2018). Staten, monopolet och maktutövningen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Utflyttning i det tysta vittnar om en akut situation. Svenska Dagbladet (E-SvD). Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Vårt skolsystem måste bytas ut mot ett bättre. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2018). Vad hände Mauricio Rojas?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Varför inte ta efter dem med hög kvalitet?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Vem vann egentligen i Katalonien?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2018). Yrkesutbildning med många brister. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I., Haverling, G., Olsson, E. J., Rodén, M.-L. & Zetterholm, M. (2018). Falsk bild att könsmaktsordning råder på högskolan. Svenska Dagbladet, Brännpunkt. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I., Haverling, G., Olsson, E. J., Rodén, M.-L. & Zetterholm, M. (2018). Falsk bild av en högskola med könsmaktsordning. Svenska Dagbladet, Brännpunkt. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I., Haverling, G., Olsson, E. J., Rodén, M.-L. & Zetterholm, M. (2018). Politisk aktivism är skadlig för högskolan. Svenska Dagbladet, Brännpunkt. Svenska Dagbladet.
- Skogstad, I., Henrekson, M., Kornhall, P., Ingvar, M., Wikfors, Å. & Enkvist, I. (2018). Ny kunskapssyn avgörande för Sveriges framtid. Svenska Dagbladet, Stockholm. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Akademin ska inte styras av ideologi. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Akademiska friheten snart utan innehåll. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Alla signaler blinkar rött i svenska skolan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Bilderna och orden berättar inte allt. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). De unga har fostrats i natonalism. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). En annan värld, blott en flygbiljett bort. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). En Singapore sling för skolan. Östgöta Correspondenten.
- Enkvist, I. (2017). Ersätt högskoleprovet med examen eller inträdesprov. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Förstår de allvaret i det som händer?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Forskningen som är en del av problemet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Google är inte Galilei. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Hur ska vi få världens bästa skola?. ETC.
- Enkvist, I. (2017). Ihärdigheten kring Pokémon säger något. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Jämlikhet tillåts trumfa kunskap i läroplaner. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Kan svensk skola lära något av andra?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Klart är att torsdagens attentat får konsekvenser, men situationen är komplex. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Kompetensen ska sättas främst. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2017). Kunskap finns- och det är skolan som ska lära ut den. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2017). Läge för ett namnbyte på gymnasieskolan?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Märker vi när vi blir manipulerade?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Nu är det dessvärre universitetens tur. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Partier utan makeover löper risk för takeover. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Reform på reform - utan förbättringar. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Samhällsprogrammet bör granskas. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2017). Schweizisk flexibilitet är bättre än arbetslöshet. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2017). Svenska universitet försvarar inte genuin forskning. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Sverige har gjorts arvlöst på sin historia. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2017). Tillbaka till Lars Gustafssons skola. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I., Henrekson, M., Ingvar, M. & Wållgren, I. (2017). Synen på kunskap är svenska skolans största problem. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Överlever den svenska tilliten?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Alva Myrdal - ingen skolexpert. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Brittisk politik av den gamla skolan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Den dummaste generationen. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Det polska skolundret. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Det som hände i Köln saknar vi språk för. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Det som hände i Mexiko kan hända här. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Ett system utan insikt om sin uppgift. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Föräldrars ansvar för skolresultaten. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Flyr de intellektuella svenska universitet?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Framgångskoncept lyfter elever. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Grundskolans läroplan otydlig och del i Pisa-raset. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2016). Hur tänker de i Finland?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). I landet där utbildning ges absolut prioritet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Intellektuell kvalitet avgörs inte av ägarformen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Jane Austen - en modern motståndsikon?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Kunskapsnationen Sverige är en falsk självbild. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Kunskapsunderskott är problemet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Lärarauktoritet är nödvändig i skolan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Lyft upp kunskap i läroplanen. Dagens Industri.
- Enkvist, I. (2016). Minoriteter kan också förtrycka. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). När universitetsläraren påminner om en guide. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Pension på nya villkor. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Skolhaveriet började 1962. Dagens Industri.
- Enkvist, I. (2016). Skottlands väg är inte självklar. Norrbottens Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Spets ska inte ställas mot bredd. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Stort att ta bladet från munnen. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2016). Sveriges outnyttjade begåvningsreserv. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Vad hade Churchill sagt om Sverige?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2016). Varför pratar vi inte mer om Tyskland?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). "Curling" på universitetet till hög kostnad. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Är universiteten nästa krisområde?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Ansvaret ligger inte enbart på skolan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Avskaffa lärarlegitimationen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Betygsdebatten har hamnat fel. Borås Tidning. Borås tidning.
- Enkvist, I. (2015). Debatt eller fakta?. Norrbottens Kuriren.
- Enkvist, I. (2015). Forskningskvantitet viktigare än kvalitetet?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Gymnasifiering av universiteten pågår. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Inför inträdesprov till universitet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Lär skolan ut anarki?. Nya Wermlandstidningen. Nya Wermlands-tidningen AB.
- Enkvist, I. (2015). Meningslös forskning. Neo, 62-69. Neo.
- Enkvist, I. (2015). Mer pengar räcker inte, ställ krav. Norrbottens Kuriren.
- Enkvist, I. (2015). När administrationen leder forskningen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Nytänkande behövs om klassindelning. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2015). Reformerna som lade grunden för dagens skolresultat. Svenska Dagbladet (E-SvD). Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Som krigshandling från främmande makt. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Språkinlärning måste få högsta prio i skolan. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2015). Svensk betygsdebatt har hamnat fel. Norbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2015). Sverige har förstört sitt skolsystem. Göteborgsposten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2015). Sverige måste sluta leka skola. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2015). Väldiga framsteg men något gick snett. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2015). Vetskap om historien ger förståelse framåt. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I., Henrekson, M., Wallin, G. & Nycander, J. (2015). Universitetsreform behövs för att höja kunskapsnivån. Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.
- Enkvist, I. (2014). Åtgärder som inte löser problemen. Svenska Dagbladet, 5-5. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). 1960-talet fortsätter skada svenska skolan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Avhandlingen som personligt projekt. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Dags för rättighetsbaserad utbildning?. Svenska Dagbladet, 5-5. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). En skolklass där ingen kommer för sent. Svenska Dagbladet, 5-5. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Fåfänga eller kunskap. Gotlands Allehanda.
- Enkvist, I. (2014). Fåfänga eller kunskap?. Norrbottens Kuriren.
- Enkvist, I. (2014). För många lager i beslutshierarkin. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Fler lärare är inte lösningen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Grundskolan syftade inte till hög kunskapsnivå. Svenska Dagbladet, 7-7. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Höstens läxhjälpsdebatt avklädd. Norrbottens-Kuriren, 2-2.
- Enkvist, I. (2014). Läsprojekt botar inte inlärd ansvarslöshet. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Palmes skolpolitik lever kvar. Svensk Tidskrift. Förlags AB Svensk Tidskrift.
- Enkvist, I. (2014). Pedagogisk vetenskap?. Norrbottens-Kuriren.
- Enkvist, I. (2014). Samhällsfrågan som blev valtaktik. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Se över kraven som ställs på skolan. Norrbottens Kuriren.
- Enkvist, I. (2014). Skolan sitter fast i 1970-talets politik. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Tro inte på dem som bara kräver pengar. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Universiteten behöver tunga akademiska auktoriteter. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2014). Vilseledande debatt om skolans problem. Göteborgs-Posten, 22-23. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2013). Ansträngning viktigare än socioekonomisk situation. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2013). Moralisk förvirring vid universiteten. Svenska Dagbladet, 27 augusti. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2013). När formen styr innehållet. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2013). Nyckeln till en bra skola går via bättre villkor för lärarna. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2013). Skolutbildning kräver respekt. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2013). Splittring bidrar till Spaniens kris. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2013). Varför så dåliga Pisa-resultat?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2012). "Dolda faktorer" i skoldebatten. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2012). Betyg och framgång i universitetsstudier. Smålands-Posten, 2-2. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2012). Francia también va mal. Libertad Digital.
- Enkvist, I. (2012). Käck jargong när lärare söks. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2012). Lärarna tillbringar numera bara en tredjedel av sin arbetstid med eleverna. Övrig tid går åt till att skriva rapporter och sitta i sammanträde. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2012). Nation i skolans våld. Göteborgs-Posten, 100-101. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2012). Själva skolan ett problem. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2012). Skolan utvärderas - men inte av lärarna. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2012). Språkdöden i Göteborg är en kris för humaniora. Dagens Nyheter, 11-11. Dagens Nyheter.
- Enkvist, I. (2012). Väl godkänt för Löfven. Smålands-Posten, 2-2. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2011). Därför är finska skolan så framgångsrik. Dagens Nyheter, 8-8. Dagens Nyheter.
- Enkvist, I. (2011). Den svenska kulturrevolutionen. Smålands-Posten, 2-2. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2011). Rättsstaten och demokratin. Smålands-Posten, 2-2. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2011). Skolskjuts. Expressen. AB Kvällstidningen Expressen.
- Enkvist, I. (2011). Tabubelagd spansk historia i ny belysning. Svenska Dagbladet, 12-12. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2010). Berättaren som visar oss världen. Göteborgs-Posten, 70-71. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (2010). Ge universiteten makt över antagningen. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2010). Kulturyrkena förlorar sitt innehåll. Smålands-Posten, 2-2. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2010). Litteraturpristagare bedöms politiskt. Smålands-Posten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2010). Så hjälpte översättarna Vargas Llosa till Nobelpris. Dagens Nyheter, 6-6. Dagens Nyheter.
- Enkvist, I. (2010). Utbildning som urholkar kunskaper. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2009). Få ändringar med ny skollag. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2009). Framgångsrika elever har familjens stöd. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2009). På Berkeley finns ingen graffiti. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2009). Postmodernt tänkande. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2009). Potters poler. Expressen, 4-5. AB Kvällstidningen Expressen.
- Enkvist, I. (2009). Punktvisa kunskaper istället för helhet. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2009). Ställ krav på studenterna. Jönköpingsposten. Jönköpings-Posten.
- Enkvist, I. (2007). Che Guevara - ingen symbol för frihet. Smålandsposten. Smålandsposten.
- Enkvist, I. (2006). Hur påverkar förändringarna forskningens kvalitet?. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2006). Jämlikhet värderas högre än kunskap. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2006). Våldsromantik zapatisternas främsta vapen. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2005). Gymnasiet slösar bort elevernas tid. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2004). Terroristerna försöker kapa demokratin. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2003). Tvåspråkighet genomförs inte i handling. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Enkvist, I. (2002). Sverige har inte något skolsystem. Hufvudstadsbladet.
- Enkvist, I. (1999). Regionen behöver bättre universitet. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (1998). Skolans problem är inte bara resurser. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (1996). TV-spel slår ut pojkböckerna. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. (1994). Från Brasilien till Bohuslän. Göteborgsposten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Enkvist, I. & Landin, P. (1994). Vidsynta professorer efterlyses. Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.
Övrigt (1 st)
Handledning vid Lunds universitet (10 st)
- Wahlström, V. (2018). Los enigmas de Alejo Carpentier : La presencia oculta de un trauma familiar. MediaTryck Lund. Doktorsavhandling.
- de Felipe Jimenez, P. (2017). 40 años de investigación académica sobre las novelas de Vargas Llosa : Análisis meta-crítico y metodológico de tesis doctorales escritas en los Estados Unidos (1970-2010). Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Cea, M. (2014). Un modelo cognitivo para la enseñanza del subjuntivo. Licentiatavhandling.
- Godolakis Carolsson, H. (2014). Las tecnologías de información y comunicación en las clases de español como lengua extranjera : Un estudio comparativo del efecto de un uso limitado o frecuente del ordenador en las competencias lingüísticas de estudiantes suecos de español de nivel B1. Licentiatavhandling.
- Håkansson, S. (2014). La lectura extensiva en la enseñanza de español como lengua extranjera. Licentiatavhandling.
- Lopez, F. (2014). La enseñanza del pretérito indefinido y el imperfecto españoles en ELE : Un modelo didáctico para el bachillerato Sueco. Licentiatavhandling.
- Ponnert, A. (2014). La enseñanza del español en Suecia. Enfoques y métodos empleados por cinco profesores. Licentiatavhandling.
- Johansson, I. (2008). El personaje femenino de la novela indigenista. Études Romanes de Lund, 80. Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. Doktorsavhandling.
- Zetterlund, P. (2008). Voces ajenas en la poesía tardía de Octavio Paz: un estudio estilístico de Árbol adentro. Centre de langues et de littérature, Lund. Licentiatavhandling.
- Claesson, C. (2002). Narrar la percepción : Un estudio de Nadie nada nunca de Juan José Saer. PERLES (Petits Études Romanes de Lund, Extra Seriem). Licentiatavhandling.
Övriga uppdrag och meriter
Medlem av argentinska Academia de las ciencias políticas y morales
Spanska statens medalj för värdefulla civila insatser

Professor emerita
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post inger.enkvistrom.luse
Rum L608
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20