Person

Universitetslektor
- Svenska som andraspråk
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post anna.flyman_mattssonnordlund.luse
Telefon 046–222 87 01
Rum SOL:L308a
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20
Jag är docent och lektor i svenska som andraspråk och undervisar på olika kurser inom detta ämne. Mitt intresse inom området täcker in det mesta – språkanalys, andraspråksinlärning, språkpolitik, språksociologi, flerspråkighet och språkdidaktik – men min egen forskning är framför allt inriktad på flerspråkighet, grammatisk utveckling och inlärning av svenska som andraspråk ur ett didaktiskt perspektiv.
Min forskning rör språkinlärning inom olika åldrar och från att under ett antal år undersökt förskolebarns flerspråkliga utveckling håller jag nu på att undersöka språkutveckling hos vuxna inlärare på Sfi, med fokus på grammatik. Grundidén bakom all min forskning är att alla har rätt till språk, både sitt modersmål och andra språk.
På SOL fungerar jag som huvudlärare för svenska som andraspråk.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Böcker (7 st)
- Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik. Studentlitteratur AB.
- Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik : Övningsbok. Studentlitteratur AB.
- Flyman Mattsson, A. (2021). Din grammatik. NA förlag.
- Håkansson, G. & Flyman Mattsson, A. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : En analysmodell baserad på utvecklingsstadier. Studentlitteratur AB.
- Flyman Mattsson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Studentlitteratur AB.
- Flyman Mattsson, A. & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Studentlitteratur AB.
- Flyman Mattsson, A. (2003). Teaching, Learning, and Student Output : A Study of French in the Classroom. Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 42. Linguistics and Phonetics. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (1 st)
Artiklar (1 st)
Bokkapitel (5 st)
- Flyman Mattsson, A. (2019). Morphosyntactic development in the input : A study of second language learning textbooks. I Arntzen, R., Håkansson, G., Hjelde, A. & Kessler, J.-U. (Red.) Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching, Teachability and learnability across languages (pp. 51-70), 6. John Benjamins Publishing Company.
- Flyman Mattsson, A. (2018). Andraspråket i utveckling. I Otterup, T. & Kästen-Ebeling, G. (Red.) En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle (pp. 141-163). Studentlitteratur AB.
- Anja, S., Ute, M., Schelletter, C., Thomas, S., Akerman, S., Burmeister, P., Buyl, A., Ewig, M., Flyman Mattsson, A., Gerlich, L., Håkansson, G., Housen, A., Kalbe, E., Kersten, H., Kersten, K., Neils, K., Pahl, S., Piske, T., Ramsey, R., Rodhe, A., Weitz, M. & Wipperman, I. (2010). Results of the ELIAS Research Studies: A Summary. I Kersten, K., Rodhe, A., Schelletter, C. & Steinlen, A. (Red.) Bilingual Preschools (pp. 35-76), 2. Wissenschaftlicher Verlag Trier.
- Kersten, K., Tiefentahl, C., Wipperman, I. & Flyman Mattsson, A. (2010). Guidelines for Language Use in Bilingual Preschools. I Kersten, K., Rohde, A., Schelletter, C. & Steinlen, A. (Red.) Bilingual Preschools. Volume II. Best Practices (pp. 103-116), II. Wissenschaftlicher Verlag Trier.
- Weitz, M., Pahl, S., Flyman Mattsson, A., Buyl, A. & Kalbe, E. (2010). The Input Quality Observation Scheme (IQOS): The Nature of L2 Input and its Influence on L2 Development in Bilingual Preschools. I Kersten, K., Rohde, A., Schelletter, C. & Steinlen, A. (Red.) Bilingual Preschools. Volume I.Learning and development. (pp. 5-44), 1. Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Konferensbidrag (3 st)
- Flyman Mattsson, A. (2017). Att lära ut vad inlärare kan lära in : om grammatisk utveckling hos andraspråksinlärare. I Kindenberg, B. (Red.) Flerspråkighet som resurs : symposium 2015 (pp. 67-79). Liber.
- Flyman Mattsson, A. (2013). Språklig progression i läromedel för Sfi. I Rosén, C., Simfors, P. & Sundberg, A.-K. (Red.) ASLA:s skriftserie 24 (pp. 151-160). ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Flyman Mattsson, A. (2007). Om flerspråkighet i skolan – vilken roll spelar kodväxlingen?. I Lainio, J. & Leppänen, A. (Red.) ASLA:s skriftserie, Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling. Rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006. (pp. 129-143), 20. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
Working papers (3 st)
- Flyman Mattsson, A. (1999). Students' communicative behaviour in a foreign language classroom. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 47.
- Flyman Mattsson, A. & Burenhult, N. (1999). Code-switching in second language teaching of French. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 47.
- Flyman Mattsson, A. (1997). Communication strategies in French as a foreign language. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 46.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Övriga uppdrag och meriter
Medlem i nätverket FLIS, som är ett nätverk bestående av SU, GU, Mah, LU samt Göteborg, Malmö och Stockholms stad, för spridning av kunskap om flerspråkigas språk- och kunskapsutveckling.
Representant i ledningsgruppen för det nationella magister/masterprogrammet i svenska som andraspråk vid Göteborgs universitet.
Huvudlärare i svenska som andraspråk, SOL-centrum

Universitetslektor
- Svenska som andraspråk
- Språk- och litteraturcentrum
Kontaktinformation
E-post anna.flyman_mattssonnordlund.luse
Telefon 046–222 87 01
Rum SOL:L308a
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 201, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20