Person
Jag disputerade 2004 på en filmvetenskaplig avhandling om svensk populärfilm, och har sedan dess undervisat och forskat inom filmvetenskap vid universiteten i Göteborg, Lund och Växjö, samt högskolorna i Halmstad och Malmö.
Mina forskningsintressen ligger i hög grad inom Svensk och Europeisk film, med särskild tonvikt på populärfilm och nutida film.
Min undervisning täcker in många områden. Bland dem jag återkommande undervisar i märks svensk filmhistoria, film och moderna medier, samt filmundervisning för lärare.
Jag är redaktör för tidskriften Journal of Scandinavian Cinema (Intellect).
Forskning
Publikationer
Böcker (1 st)
Redaktörskap (4 st)
- Marklund, A. (2015). (Red.) Journal of Scandinavian Cinema. Journal of Scandinavian Cinema, 5(1). Intellect Ltd..
- Marklund, A. (2015). (Red.) Journal of Scandinavian Cinema. Journal of Scandinavian Cinema, 5. Intellect Ltd..
- Marklund, A. & Larsson, M. (2010). (Red.) Swedish Film : An Introduction and Reader. Nordic Academic Press.
- Marklund, A. & Tybjerg, C. (2010). (Red.) Journal of Scandinavian Cinema. Journal of Scandinavian Cinema, 1. Intellect Ltd..
Artiklar (8 st)
- Marklund, A. (2019). Foreign Influences on Nordic (Noir) Borderlands. European Journal of Scandinavian Studies, 49, 178-196. De Gruyter.
- Marklund, A. (2018). No country for old men : utopian stories of welfare society’s shortcomings in A Man Called Ove and The 100-Year-Old Man. Journal of Aesthetics and Culture, 10, 48-55. Co-action Publishing.
- Marklund, A. (2016). On paratexts : An unsettling but important film about ... Short Film Studies, 6, 113-117. Intellect Ltd..
- Marklund, A. (2013). Dark memories in the provincial worlds of Ingmar Bergman’s Fanny and Alexander and Federico Fellini’s Amarcord. IMAGES: The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication. Collegium Europaeum Gnesnense.
- Marklund, A. (2012). Fetch! Go away! Sit! – Feeling at home in contemporary Sweden. Short Film Studies, 3, 53-56. Intellect Ltd..
- Marklund, A. (2012). Skandinaviska filmer i världen. Om utlandssekvensers betydelse i Niels Arden Oplevs "Män som hatar kvinnor" (2009), Susanne Biers "Hævnen" (2010) och Sara Johnsens "Upperdog" (2009). Folia Scandinavica Posnaniensia, 77-94. Versita.
- Marklund, A. (2010). Old fangs into new viewers: the American poster to Let the Right One In. Journal of Scandinavian Cinema, 1, 51-54. Intellect Ltd..
- Marklund, A. (2008). Can Anyone Help These Men? A Portrait of Men in Successful Contemporary Scandinavian Cinema. Film International, 6, 50-58. Intellect Ltd..
Bokkapitel (12 st)
- Marklund, A. (2018). Stories with Queer Identities. I Molloy, M., Nielsen, M. & Shriver-Rice, M. (Red.) ReFocus: The International Directors Series, ReFocus: The Films of Susanne Bier (pp. 97-112). Edinburgh University Press.
- Marklund, A. (2017). Josef Fares and the lack of usable verbs. I Laine, K., Nyyssönen, P., Salmi, H. & Seppälä, J. (Red.) Noin seitsemännen taiteen poika : Kirjoituksia elokuvasta ja muista taiteista: onnittelukirje Henry Baconille (pp. 82-87). Faros.
- Marklund, A. (2016). It Started with a Kiss : Sexuality and Swedish Film in 1951. I Björklund, E. & Larsson, M. (Red.) Swedish Cinema and the Sexual Revolution : Critical Essays (pp. 21-34). McFarland.
- Marklund, A. (2014). Arthousefilm på mainstreambiografen? SF Bios Smultronstället. I Wallengren, A.-K. & Hedling, E. (Red.) Den nya svenska filmen : kultur, kriminalitet & kakofoni (pp. 55-73). Bokförlaget Atlantis.
- Marklund, A. (2013). Zwischen Himmel und Hölle: Ein Bündel Skandinavischer Filme in der Arthaus-Collection – von Antichrist bis Wie im Himmel. I Krysztofiak, M. (Red.) Transkulturelle Identität undûbersetzungsmodelle skandinavischer Literatur (pp. 183-196). Peter Lang Publishing Group.
- Marklund, A. (2011). The Shining in Jotunheimen Der Norwegische Berg-Slasher Fritt vilt (2006) und die Voraussetzungen für einen lokalen Horrorfilm-Zyklus. I van Bebber, J. (Red.) Dawn of an Evil Millennium Horror/Kultur im neuen Jahrtausend (pp. 335-344). Büchner-Verlag.
- Marklund, A. (2010). Beyond Swedish Borders: On Foreign Places in Swedish Films. I Hedling, E., Hedling, O. & Jönsson, M. (Red.) Regional Aesthetics : Locating Swedish Media (pp. 81-104). National Library of Sweden.
- Marklund, A. (2010). Distinctive Films in Mainstream Cinema: Suzanne Osten's Bröderna Mozart. I Marklund, A. & Larsson, M. (Red.) Swedish Film: An Introduction and Reader (pp. 279-283). Nordic Academic Press.
- Marklund, A. (2010). Distinctive films in mainstream cinema: Yrrol & Tic Tac. I Marklund, A. & Larsson, M. (Red.) Swedish Film: An introduction and Reader (pp. 287-291). Nordic Academic Press.
- Marklund, A. (2009). Stirb langsam! Död, sönderfall och kulturellt minne i ny tysk populärfilm. I Askander, M. (Red.) Förgängligheter. Sekel Bokförlag.
- Marklund, A. (2008). John Nilsson visar film. I Hedling, E. & Jönsson, M. (Red.) Välfärdsbilder : Svensk film utanför biografen (pp. 334-349). Statens ljud- och bildarkiv.
- Marklund, A. (2006). Fönster för svensk film. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Solskenslandet: Svensk film på 2000-talet (pp. 157-170). Bokförlaget Atlantis.
Encyklopediartiklar (1 st)
Rapporter (1 st)
Recensioner (1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Forskningsportalen (Lunds universitet)
Undervisning
Utskrift 2019-12-05 av https://www.sol.lu.se/sol/personal/person/