Boksläpp för Anders Erikssons nya bok ”Retorikens Grunder”!

Publicerad den 19 september 2017
Den här boken är ryggraden i våra retorikkurser. Den är sjukt bra! Säger Sara Santesson, studierektor på KOM
Den här boken är ryggraden i våra retorikkurser. Den är sjukt bra! Säger Sara Santesson, studierektor på KOM

Klockan 15-16 fredag 22 september ses vi på SOL-centrum, Lunds universitet, andra våningen (Absalon) i lunchrummet för Kommunikation och Medier.

Hur blir man en bra talare? Hur lär man sig retorik? Och varför ska man lära sig retorik?

Många studenter säger att de vill våga tala inför andra människor, kunna föra sin egen talan och bli bättre på att argumentera. När de har gått en kurs i retorik säger de att de har blivit mycket mera kritiska till all påverkan de utsätts för, att de har fått ett mycket större självförtroende och att de har haft väldigt roligt.

Retorikens grunder är en introduktion i retorik som bygger på att teori och praktik ska kombineras. I boken får du lära dig 14 klassiska övningar i retorik: Fabel, berättelse, kria, ordspråk, vederläggning, bekräftelse, allmänplats, lovtal, smädelse, jämförelse, karaktärisering, beskrivning, tes och lagförslag.  I övningarna introduceras den retoriska teorin i en progression från lätta övningar till mer avancerade. Övningarna bygger på retorikens tankeplatser, topiker, som ger förslag till innehåll och struktur för mindre kompositioner.

Boken vänder sig i första hand till retorikstudenter på universitetet, men övningarna kan lika gärna användas på gymnasiet eller på folkhögskolor och i bildningsverksamhet.
Vid Lunds universitet har vi länge använt de retoriska övningarna i retorikutbildningen.

Retorikens grunder är en redogörelse för den retorikens didaktik som återfinns i de klassiska retoriska övningarna i progymnasmata. I det tidigare Riksbanksprojektet Från antikens progymnasmata till den moderna skrivprocessen. I Grundläggande retorik som text- och tankeform har Eriksson översatt de klassiska övningarna från klassisk grekiska till svenska, med inledning och kommentarer, Nya Doxa 2002.  Därefter fortsatte han i projektet Retorikens didaktik: Retoriken och dess övningar som en väg till skolans och högskolans kommunikativa mål med stöd från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté 2002-2005. Dessa projekt lade grunden för den pedagogik som sedan vidareutvecklades i retorikundervisningen under närmare tiotal år.

Texten innehåller en introduktion till varje övning, som sedan följs av anvisningar för övningens topiker, dess disposition och stil. Redogörelsen ansluter till Bolognaprocessens anvisningar för kunskapsprocessen och den retoriska partesläran.

Under arbetets gång har författaren inhämtat studenternas kommentarer där de redovisat sin egen lärprocess. Under arbetet med denna retorikens didaktik har han även insamlat exempel på studenternas egna arbetsuppgifter. Dessa kommer tillsammans med teoretiska, historiska och pedagogiska fördjupningar att redovisas på en extern webbplats knuten till boken.

– I projektet Retorikens didaktik, Vetenskapsrådet 2002-2005, utlovade jag denna redovisning som inte förrän nu blivit verklighet tack vare mina fantastiska studenter, berättar Anders Eriksson.

Forskningsresultaten har redovisats på en lång rad vetenskapliga konferenser, såsom: International Society for the History of Rhetoric 2011 i Bologna, 2013 i Chicago, 2015 i Tübingen och 2017 i London.

I januari 2018 har Eriksson blivit inbjuden att lägga fram sina resultat vid en konferens i Paris.