Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "spanska" gav 1503 sökträffar

Helene Castenbrandt

Researcher Contact details Email: helene [dot] castenbrandt [at] ekh [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 74 76Organisation Department of Economic History Visiting address: Scheelevägen 15 B, Lund Room number: Alfa 1:2038 Service point: 10 WebpageHelene Castenbrandts profile in Lund University research portalOther affiliations Associate professor Department of Economic History Employee representati

https://www.lusem.lu.se/helene-castenbrandt - 2025-07-05

Varje ord ett vägskäl: en komparativ studie av de styrdokument som reglerar utbildning för nyanlända elever i Sverige och i Andalusien

The aim of this study is to investigate what similarities and differences there are to be found in those policy documents that regulate the education for immigrant students in Sweden and in the autonomous region Andalucia in Spain. The Swedish document consists of “general advices” that are provided by the Department of Education of Sweden from 2016 and the Spanish document is a legal text that re

pesten – Vetenskap och Hälsa

pesten – Vetenskap och Hälsa Populärvetenskapligt om forskning inom medicin och hälsa. Läs mer. Meny Visa navigation Teman Podd Tidskrift Föreläsningar Prenumerera Forskningens dag Vad forskar du om? Unga intervjuar forskare Prenumerera Om webbplatsen Tillgänglighetsredogörelse Behandling av personuppgifter Mer Forskningens dag Vad forskar du om? Unga intervjuar forskare Om webbplatsen Tillgänglig

https://www.vetenskaphalsa.se/tag/pesten/ - 2025-06-08

Självständighet - Har Katalonien en folkrättslig möjlighet att bli självständigt från Spanien?

This bachelor thesis addresses the possibility Catalonia has to become an independent state. The Catalan declaration of Independence came shortly after the election of October 1, 2017, the reactions to the results differed in the world. The Spanish state declared the election illegal. The Spanish police tried to stop the election. The action was reprehensible, but not unexpected. Reactions awoke w

Ökad kontakttid med ämnet – exempel från språkutbildning

Under lång tid har såväl studenter som lärare inom humaniora önskat och krävt mer lärarledd undervisningstid. I väntan på det vill jag emellertid diskutera hur man som lärare kan hjälpa studenterna att utnyttja självstudietiden på ett så effektivt sätt som möjligt med ett minimum av lärarresurser, för att på så sätt öka kontakttiden med ämnet. Diskussionen tar sin utgångspunkt i pedagogisk forskni