Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "SASH92 – Social AI through the Looking Glass" gav 49668 sökträffar

Judaistik: Efter Auschwitz - minnet av Förintelsen

På denna kurs kommer vi att ta vår utgångspunkt i ett urval överlevandeskildringar och Förintelserelaterade filmer, och utifrån olika perspektiv reflektera över hur Förintelsen gestaltats, tolkats och ihågkommits under de senaste femtio åren. Har det kollektiva minnet förändrats, och i så fall hur? Vilka teologiska och filosofiska frågeställningar diskuteras i dessa böcker och filmer, och vilka sv

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Systematisk teologi - examensarbete för magisterexamen

Kursens innehåll I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att kritiskt bedöma ditt eget och andras vetenskapliga arbete. Huvudvikten ligger på författande av eget arbete i form av en vetenskaplig uppsats. Ämnet för uppsatsen ringar du in i relation till den kunskap och färdighet du erövrat i tidigare kurser. Genom regelbundna träffar och uppsatsseminarier dis

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Systematisk teologi - examensarbete för masterexamen

Masteruppsatser är omfattande arbeten med krav på god vetenskaplig kvalitet, som ger dig möjlighet att på djupet utveckla vetenskapliga argument runt den problematik du vill undersöka. Masteruppsatser finns i två former, en 15 hp version för dig som redan har skrivit en magisteruppsats, och en 30 hp version. I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att krit

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Systematisk teologi - examensarbete för masterexamen

Masteruppsatser är omfattande arbeten med krav på god vetenskaplig kvalitet, som ger dig möjlighet att på djupet utveckla vetenskapliga argument runt den problematik du vill undersöka. Masteruppsatser finns i två former, en 15 hp version för dig som redan har skrivit en magisteruppsats, och en 30 hp version. I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att krit

(O)intelligent design? Världens bästa argument för och emot Guds existens

Dessa och många andra frågor diskuteras under kursens gång. Genom att analytiskt dissekera världens hittills bästa argument för och emot Guds existens övar du dig i argumentationsanalys, blir bättre på att genomskåda retoriska knep, lär dig uppskatta naturvetenskapens räckvidd, får en fördjupad förståelse för den komplicerade relationen mellan naturvetenskap och religion, och tränar dig på att blo

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Religionsfilosofi - examensarbete för magisterexamen

Kursens innehåll I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att kritiskt bedöma ditt eget och andras vetenskapliga arbete. Huvudvikten ligger på författande av eget arbete i form av en vetenskaplig uppsats. Ämnet för uppsatsen ringar du in i relation till den kunskap och färdighet du erövrat i tidigare kurser. Genom regelbundna träffar och uppsatsseminarier dis

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Religionsfilosofi - examensarbete för masterexamen

Masteruppsatser är omfattande arbeten med krav på god vetenskaplig kvalitet, som ger dig möjlighet att på djupet utveckla vetenskapliga argument runt den problematik du vill undersöka. Masteruppsatser finns i två former, en 15 hp version för dig som redan har skrivit en magisteruppsats, och en 30 hp version. I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att krit

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Religionsfilosofi - examensarbete för masterexamen

Masteruppsatser är omfattande arbeten med krav på god vetenskaplig kvalitet, som ger dig möjlighet att på djupet utveckla vetenskapliga argument runt den problematik du vill undersöka. Masteruppsatser finns i två former, en 15 hp version för dig som redan har skrivit en magisteruppsats, och en 30 hp version. I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att krit

AI Lund lunch seminar: Generative AI Impact on higher education – Lessons from information systems education

18 juni 2025 12:00 till 13:00 | Seminarium Topic: Generative AI Impact on higher education: Lessons from information systems educationWhen: 18 June at 12.00-13.00Where: Online. Link by registration.Speaker: Björn Svensson, Director of studies and Lecturer, Department of Informatics, Lund UniversitySpoken language: EnglishAbstractThis lunch lecture will focus on lessons learned from extensive exper

https://www.lu.se/evenemang/ai-lund-lunch-seminar-generative-ai-impact-higher-education-lessons-information-systems-education - 2025-07-06

Chat SDG – Forskning om och med AI: AI och demokratisk styrning

7 maj 2025 13:00 till 13:30 | Föreläsning Hur påverkar artificiell intelligens möjligheten att nå det globala målet om fredliga och inkluderande samhällen? Maria Hedlund, Statsvetenskapliga institutionen, presenterar hur användning av AI kan innebära problem för demokratin, men diskuterar också om AI skulle kunna vara gynnsamt för demokratisk styrning. Det globala hållbarhetsmålet om fredliga och

https://www.lu.se/evenemang/chat-sdg-forskning-om-och-med-ai-ai-och-demokratisk-styrning - 2025-07-06

Hållbara arbetsvillkor i tjänsteverksamheter

Denna kurs ger dig kunskap om aktuella teorier om servicearbete. Du får möjlighet att utforska både de teoretiska och praktiska aspekterna av tjänstearbetets ständigt föränderliga villkor. Ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv ger kursen en ökad förståelse för vem som utför servicearbete, hur det utförs och hur det värderas. Kursen problematiserar villkoren och förutsättningarna för ett hållbart

Handledarutbildning i Psykoterapi med Kognitiv Beteendeinriktning

Handledarutbildningen i psykoterapi är en fortbildningskurs för legitimerade psykoterapeuter som syftar till att ge behörighet att handleda i psykoterapi. Såväl inrikningsspecifika som inriktningsövergripande synsätt och metoder behandlas utifrån handledningens teori och metod. Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper om handledningsuppdraget och färdigheter att bedriva handledning. Vi

Judaistik: Från Jesus till rabbinerna

Kursen ger en översikt av Jesusrörelsens framväxt inom första århundradets judendom och av den rabbinska judendomen, de viktigaste rabbinska texterna, deras tillkomsthistoria, innehåll, karakteristika och sociala kontext. Den första delen av kursen har ett kronologiskt upplägg, medan den andra delen är tematisk. Genom studium av några centrala temata noteras både kontinuitet och förändring m

Genus och hållbarhet i teori och vardag

In the course we will discuss the broad field of gender studies and the central issues, key concepts and analytical tools in the current debates regarding inequalities, diversities and social change relevant for sustainability. The course draws on global, regional and local empirical examples to illustrate issues of how gender and sustainability interact. We will analyse similarities, differences

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan, Ingång matematik

Vår utbildning erbjuder en unik möjlighet att fördjupa dig i matematikens värld samtidigt som du utvecklar dina pedagogiska färdigheter. Genom vår utbildning får du en gedigen teoretisk grund i matematik, matematisk statistik och programmering. Du kommer även att fördjupa dig i ämnesdidaktik och metodik, vilket ger dig verktyg för att inspirera och undervisa framtidens generationer. Under utbildni

Handledarutbildning i Psykoterapi med Psykodynamisk Inriktning

Handledarutbildningen i psykoterapi är en fortbildningskurs för legitimerade psykoterapeuter som syftar till att ge behörighet att handleda i psykoterapi. Såväl inrikningsspecifika som inriktningsövergripande synsätt och metoder behandlas utifrån handledningens teori och metod. Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper om handledningsuppdraget och färdigheter att bedriva handledning. Vi

Miljövetenskap och hållbarhetsvetenskap: Examensarbete för masterexamen

The thesis should be a synthesis and further development of the knowledge and competences gained during the three terms of course work in LUMES on top of undergraduate studies. The thesis work should develop the student’s potential for professional sustainability work and/or for further research. The process puts great demands on the capacity to wThe thesis should be a synthesis and further development of the knowledge and competences gained during the three terms of course work in LUMES on top of undergraduate studies. The thesis work should develop the student’s potential for professional sustainability work and/or for further research. The process puts great demands on the capacity to w