Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 131465 sökträffar

Interaktivitet i Zoom

Som många andra har jag upplevt att Zoom-föreläsningar lätt känns ”platta” och att det är svårt att veta om man har studenterna med sig. För att göra något åt detta har jag testat olika sätt att aktivera studenterna under föreläsningarna i Zoom. Foto: Celpax via Unsplash Bi-kupor med hjälp av breakout-rum  På salsföreläsningar har jag ofta bett studenterna att diskutera något i smågrupper. För att

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-i-zoom - 2025-11-07

Digitala responsmöten – några råd om kamratrespons

I alla kurser där studenter arbetar en längre stund med en skriftlig eller muntlig uppgift tycker jag att det passar att låta studenterna ge varandra respons. Responsmöten går utmärkt att genomföra digitalt – det finns till och med många fördelar med det framför att träffas fysiskt eftersom det ofta är lättare att skapa struktur och effektivitet digitalt. Dessutom är break-out-rum i Zoom tystare,

https://www.education.lu.se/artikel/digitala-responsmoten-nagra-rad-om-kamratrespons - 2025-11-07

Håll en frågestund online!

När studenterna kommer till oss på Campus så är det inte bara för att gå på föreläsningar, de lär också känna miljön här, sina kursare och oss lärare. En del av att bli till det man studerar sker i detta utbyte mellan föreläsningar, övningar och tentor. Den delen är inte helt enkel att skapa om man istället undervisar på distans. Även när undervisningen sker live på Zoom så saknas det där sociala

https://www.education.lu.se/artikel/hall-en-fragestund-online - 2025-11-07

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din publik.  Bakgrunden får gä

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-11-07

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så viktig för inlärningen. Här

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-11-07

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika sätt men innehåller al

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-11-07

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya studieteknik-sida för s

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-11-07

Quizzar och förlängd skrivtid

Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsplash.com Tiden som trum

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-11-07

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students completed numerous exercises but rarely developed an intuitive understanding of the combined effects of ph

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-11-07

Gästföreläsare – en bra anledning till hybridundervisning

Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten.  Det kommer att se lite olika ut ifall det handlar om en gästförel

https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-11-07

Ny editor i Padlet

Bild:  Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg samtidigt, så länge man inte

https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-11-07

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi?

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson på Unsplash.com. Att ha dyslexi innebär att de flesta moment tar lite längre tid att genomföra. Mycket tid gå

https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-11-07

Läraren om Inspera: "Stor rikedom av frågeformat"

Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika frågeformat. Foto: Johan Persson och Unsplash.com – Det känns tryggt med Inspera eftersom det är ett beprövat sy

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-11-07

I oktober byter vi ut verktyget Ouriginal (gamla Urkund)

Under oktober månad byter vi ut verktyget för textjämförelse. Ouriginal (eller gamla Urkund) ersätts då av Inspera Originality. Funktionen är densamma: att hjälpa dig som lärare eller handledare att identifiera plagiat i studenters texter. Vad innebär det för dig?För det första kommer ditt material följa med till Inspera Originality, men det gör inte själva analyserna. Kolla därför om du behöver s

https://www.education.lu.se/artikel/i-oktober-byter-vi-ut-verktyget-ouriginal-gamla-urkund - 2025-11-07

Städa i ditt videobibliotek med Canvas Studios nya arkivfunktion

Canvas Studio har nu lanserat en ”arkiveringsfunktion”. Detta gör att du kan städa upp i ditt bibliotek genom att spara gamla videor i en separat samling eller ta bort dem helt. Vad händer när en video arkiveras?När en video arkiveras händer följande:Videon hamnar i en separat samling i ditt bibliotek.Om den finns uppladdad i en Canvaskurs går det inte längre att se den.En video som delats utanför

https://www.education.lu.se/artikel/stada-i-ditt-videobibliotek-med-canvas-studios-nya-arkivfunktion - 2025-11-07

Nytt material för att förebygga fusk vid examination

Nu finns stöd för dig som undervisar – med filmer, workshops och konkreta verktyg för att prata med studenter om akademisk hederlighet. Hur kan vi förebygga vilseledande vid examination? Hösten 2022 startade Lunds universitet ett pilotprojekt som nu har tagit fram konkreta stöd för undervisande personal. Projektet visar bland annat att:förebyggande arbete behöver mer än bara information – det kräv

https://www.education.lu.se/artikel/nytt-material-att-forebygga-fusk-vid-examination - 2025-11-07

Licensen för Padlet upphör vid årsskiftet – spara ner dina padlets!

Lunds universitets licens för det digitala verktyget Padlet löper ut vid årsskiftet. Om du har material i Padlet behöver du spara ner dina padlets före den 31 december för att inte förlora innehållet. Ett arbete pågår för att ta fram ett ersättande verktyg. Så här sparar du ner ditt material från PadletTryck på pilen som symboliserar "Dela" längst upp till höger i menyfliken när du är inloggad i P

https://www.education.lu.se/artikel/licensen-padlet-upphor-vid-arsskiftet-spara-ner-dina-padlets - 2025-11-07

Tre tips för din videoföreläsning

Videoföreläsning - en video där du spelat in din föreläsning med bilder i PowerPoint kan vara precis det stöd för lärandet som dina studenter behöver. Det kan också bli alldeles utomordentligt tråkigt med en ändlös massa slides, en anonym tonande stämma i en alldeles för lång video. Vad kan man göra för att videon ska träffa rätt? Här nedan följer tre tips!  Photo by Soundtrap on Unsplash Håll din

https://www.education.lu.se/artikel/tre-tips-din-videoforelasning - 2025-11-07

Tentaångest för lärare?

Känner du dig osäker kring vad som gäller när det kommer till tentor på distans? Här hittar du information, tips och råd om vad som gäller.  På medarbetarwebben hittar du bl a information om:  Examination på distans Personuppgifter och dataskydd i samband med examination på distans Studenter i behov av särskilt stöd Arkivering i samband med digital examination Så gör andra lärosäten – examination

https://www.education.lu.se/artikel/tentaangest-larare - 2025-11-07

Att hantera gruppövningar över nätet

På en kurs där studenterna ofta jobbar i grupper och behöver träffas över nätet, kan det kännas omständigt att använda Zoom och dess breakout rooms - ett alternativ till Zoom kan i detta fall vara Teams som finns integrerat i lärplattformen Canvas. På Biologiska institutionen, Naturvetenskapliga fakulteteten jobbar Christoffer Johansson som lärare på en kurs där studenterna ofta har arbeten i grup

https://www.education.lu.se/artikel/att-hantera-gruppovningar-over-natet - 2025-11-07