Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 530501 sökträffar
Organisationskulturens symbolik - En fallstudie av artefakternas betydelse för WeSC:s organisationskultur.
Problem: Organisationskultur är ett brett område som kan undersökas på en mängd olika sätt. Traditionellt har dock ämnet belysts främst ur ett beteendeperspektiv, men vårt intresse ligger i att belysa de kulturella föremålen som benämns artefakter och deras roll för organisationskulturen hos ett specifikt retailföretag. Genom att se butiken och dess innehåll som artefakter avser vi närma oss artef
Är det pengar jag vill ha? - En studie av belöningssystemets påverkan på motivation
Konkurrensfördelar genom slow fashion - En studie av ett nytt modekoncept
ABSTRACT Title Competetive advantages through slow fashion – A study of a new fashionconcept Level Bachelor Institution Service management, Campus Helsingborg – Lunds universitet Authors Malin Furumalm, Sara Rydberg, Olivia Swanstein Instructors Carl R Hellberg, Jan E Persson Problem discussion Since there are several actors who choose to describe the concept in different ways, a problem concernin
"Syns man inte finns man inte" - en studie om underdogs konkurrenskraft
Titel: ”Syns man inte finns man inte” – en studie om underdogs konkurrenskraft Författare: Christian Spangsberg, Jonas Kjellsson och Niclas Holmström Nyckelord: Underdog, marknadsplats, snusbranschen, konkurrenskraft, strategi, positionering och kommunikation Syfte: Syftet är att skapa förståelse för mindre företags strategier och konkurrenssituation, med fokus på hur de mindre företagen arbetar f
Från Ax(food) till limpa - En uppsats om konsumentens syn på EMV och dess värde ur ett detaljistperspektiv
Service Managementprogrammet och dess marknadskommunikation: ett informationsflöde från universitet till student
Syfte Med denna studie vill vi bredda och fördjupa våra kunskaper inom ämnet marknadskommunikation genom att undersöka vad som påverkar en ung generation vid valet av högskoleutbildning. Syftet med vår uppsats är att undersöka om det uppstår eventuella gap i informationsflödet mellan avsändare och mottagare. Metod Vi har först och främst valt att använda oss utav ett kvalitativt tillvägagångssätt
Credit boom or credit crunch? - A general-to-specific approach to modeling bank lending
In this thesis factors affecting bank lending in the United States are sought for. For this purpose variables that can be derived from prevailing theories and previous research are used. These include for example the interest rate, the nonperforming loans ratio and the capital to asset ratio. The data series cover the time period 1988Q1-2009Q3. Regression models in a-general-to-specific framework
Base metals, a base for stock prices
In this thesis we investigate three base metals’ price changes relationship with metals and mining companies’ stock return. A two-stage regression method is used with copper, nickel and zinc for eighteen companies. For each company we first run a multiple regression analysis with the three metals’ price changes as variables to create beta values. Thereafter a regression on each metal beta is condu
Mer än bara utsmyckning? - Fyra kvalitativa intervjuer med cellister inom rock- och popmusik
More than decoration only? Four interviews with rock and pop cellists. This research is based on four interviews with cellists who work within rock and pop music. It will examine which factors could be responsible for the cellists’ choice of specialisation. The aim of this thesis is to get a deeper understanding and knowledge about why one chooses to develop one’s musicianship outside traditional
Att skapa värde vid marknadsföring av miljötekniska lösningar.
Examensarbetets titel: Att skapa värde vid marknadsföring av miljötekniska lösningar. Seminariedatum: 2010-01-15 Ämne: Industriell Marknadsföring FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Isabella Werne och René Churquina Handledare: Jens Hultman Ekonomie Doktor Fem nyckelord: Miljöteknik, B2B-marknader, värdeskapande, marknadsföring, försäljning. Syfte: Vad skapar värde vid försälj
Logistik i byggprojekt – en kartläggning av den operativa rollen logistikansvarig
Problem definition: In the Swedish construction projects, there is a role "logistics manager" whose assignment is to manage the logistics at the production site. Exactly how and which logistic related tasks they perform is uncertain. The study’s aim is to find some general patterns and methods that are used by the role holders. Purpose: The study aims to contribute to the development of
Inköp av tilläggstjänster och leveransservice – leverantörssamarbete inom byggbranschen
Problemställning: Hur kan tilläggstjänster användas för att sänka totalkostnaden i ett byggprojekt och kan dessa öka den värdeskapande tiden för yrkesarbetare? Hur kan samarbetet mellan entreprenör och leverantör utvecklas för att gemensamt sänka byggnadskostnaden? Syfte: Detta examensarbete ska påvisa hur inköp av tilläggstjänster görs hos ett entreprenadföretag vid upphandling av material. Det s
Titel: Lager- och logistiktrender - En studie i samarbete med Consafe Logistics
Syfte/Mål: Studiens syfte är att kartlägga övergripande industriella trender som påverkar företags logistikstruktur samt att kartlägga underliggande trender kopplade till Fokusområden, KPI och Investeringar. Studiens mål är att bidra med beslutsunderlag till Consafe Logistics för hur de skall utveckla sin verksamhet för att möta kunders och potentiella kunders framtida behov. Metod: För att samla
Aid, Development and Power: Perceptions and Relations in the Gulu Development Community
International development aid is big business. A flow of funds reaches the Global South each year, creating aid clusters with concentrated implementing development organizations. This study looks closer at development in practice in one of these aid hubs, studying the relations between the development community of Gulu, Northern Uganda, and its clients. In focus are power relations between the org
Bloggen som konsumtionsfrämjande medel - En diskursanalys av konsumtionsideal i modebloggar
Sammanfattning Denna uppsats behandlar fenomenet modebloggar och konsumtionskulturen i dagens samhälle. De tre modebloggar som denna studie behandlar är bland de mest populära bloggarna i Sverige idag och personerna bakom bloggarna har kommit att bli en slags kändisar och opinionsbildare inom området för livsstil, mode och skönhet. Anledningen till varför just dessa tre bloggar har valts som empir
Holland Mellanhand Jämtland
Svenska forskare har på senare år gjort allt fler studier kring turistbranschens specifika problem, dock finns det inte mycket forskning kring formerna för ett samarbete.Syftet är att utifrån partnerskapet Swedish Åre Östersund undersöka hur en nationell marknadsföringsorganisation inom turistnäringen kan påverka och bidra till destinationsutvecklingen på lokal och regional nivå. Studien bygger på
Missbruk av dominerande ställning till följd av patentinnehav
Patent, competition, dominance, trade, telecom
WALK! Framing a successful agrarian reform campaign in the Philippines.
Agrarian reform is a long standing issue in the Philippines and has seen a number of peasant uprisings, revolts and rebellions ever since colonial times. In the wake of the Marcos era, the new constitution came with new promises of agrarian reform and set up the Comprehensive Agrarian Reform Program (CARP) to implement (re-)distribution of lands. However, efficient implementation is held back by p
Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle
”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. Arbetet genomförs med hjälp av textanalys som är en kvalitativ metod.