Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 541167 sökträffar

Tjänsteutveckling i en mogen bransch

Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska undersökningen av kundbehov och önskemål för tjänsteutveckling på färjelinjen mellan Strömstad och Sandefjord analyserats och diskuterats. Undersökningen visar att då de modeller för tjänsteutveckling som idag finns ofta är vidareutvecklingar av modeller för produktutveckling, innebär det att de i de flesta fall ej är implementerbara på utveck

Sanningens Ögonblick - en relationen mellan extern och intern marknadsföring i serviceföretag

I uppsatsen har relationen mellan extern och intern marknadsföring undersökts och analyserats i ett kontextområde bestående av det geografiska området Polen och turismsegmentet, affärsresenärer. Marknadsföring ska ses som en integrerad del som genomsyrar hela organisationen, det vill säga att det är en aktivitet som bedrivs på alla nivåer och av alla anställda i verksamheten. Varumärket och gäster

Utmaningar för retailföretagets chefsförsörjning

I denna uppsats har vi analyserat vilka utmaningar som finns för retailföretagets chefsförsörjning. Vi har inte kunnat identifiera tidigare forskning som berör just detta. För att besvara vårt syfte har vi därför använt teorier som behandlar retailföretagets arbetskraft, samt teorier som beskriver kompetensförsörjning och chefsförsörjning på ett generellt plan. Vidare har vi tagit hjälp av forskni

En destinations utvecklingsprocess; Gran Canaria

Syftet för denna kandidatuppsats är att bidra till ökad förståelse för destinationers utvecklingsprocesser utifrån olika synsätt på destinationslivscykeln. Vi har valt att utgå från huvudsakligen två perspektiv nämligen Plogs och Butlers. Dessa är intressanta att jämföra då de båda har samma syfte men utgår från helt olika perspektiv. Genom vår fallstudie på Gran Canaria vill vi åskådliggöra likhe

”Låt mig bli din Inspirational Friend” - en kandidatuppsats om värdeskapande via events i en relationskontext

Marknadsföringsdiskussioner påpekar ofta att det är viktigt för företag att arbeta med kundrelationer eftersom dessa anses vara mest lönsamma. Det kan emellertid vara svårt att differentiera sig på marknaden då service och kvalitet har blivit en självklarhet för de flesta företag. Företag måste därför hitta nya vägar för att locka till sig kunder. En del branscher har länge använt sig av event men

Corporate Social Responsibility: Time to grow up! - En studie om hur företag kommunicerar CSR

Syftet med studien är att kritiskt granska huruvida kommunikationsteorier som finns idag är användbara för företag som tillämpar CSR och kommunicerar detta med sina intressenter. Under arbetets gång utvecklades ett andra syfte, vilket är att peka på fenomen som kräver utveckling och skapande av idéer och begrepp som kan öka förståelsen för hur man kommunicerar CSR

Corporate Strategic Management of Global Expansion--Study for Max of entering into China by franchising

The thesis investigates and analyzes the possibility for Max entering to China¡¯s fast food market. And the focal mode of the entry here would be franchising. The core conceptual framework of the thesis is based on Decision-Making Model for International Franchising of Mahmood A. Khan. While in order to make the framework fit the purpose of this study much better, Mahmood¡¯s model was developed an

Relationen mellan Varumärken, CSR och Stakeholders

Man kan inte längre kan se på ett varumärke ur ett aggregerat perspektiv. Begreppet shareholder value är inte längre det viktigaste utan det är stakeholder value. Det gäller att hålla isär sina stakeholders för att se hur de påverkar företaget och hur deras image varierar. I dagsläget existerar inte begreppet stakeholderimage men är ett bra samlingsord som kan användas för att förstå vikten av oli

Intern benchmarking i tillverkningsföretag- En kvalitativ studie av Skanska Stomsystem AB

Den interna benchmarkingen ger många positiva effekter och ger företaget värdefull information som ska hjälpa Skanska Stomsystem att förbättras och förändras. Dessvärre påverkas kunskapsspridningen negativt av det rådande belöningssystemet då det motverkar de positiva effekter den interna benchmarkingen ger. Det beror på att belöningssystemet kan hindra kunskapsflödet och lärandeprocessen mellan e

Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen

Sammanfattning Examensarbetets titel: Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen Seminariedatum: 01-06-2009 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Carl Johan Arestad, Hilde C. Hillestad, Johan Pålsson, Daniel Varaona Handledare: Rolf Larsson, Olof Arwidi Nyckelord: Avreglering, prissättning, monopol, inträdesbarriärer, Banverket. Sy

Ökat behov av transparens- En innehållsanalys av de fyra svenska storbankernas årsredovisningar

Syfte: Att analysera utvecklingen i riskkommunikation och transparens i de fyra svenska storbankerna. Metod: Den metodologiska ansatsen grundar sig i studiens problemformulering vilken är av fenomenologisk karaktär. Fenomenologi har därmed en central roll i studien. Med hjälp av den offentliga debatten genereras frågor till en innehållsanalys som används för att generera empiri. Utöver det fenomen

Den nya musikindustrin - skivbolagens förändrade villkor

Syfte: Skivbolagen har inte lyckats anpassa sig till marknadens rådande klimat. Därför vill vi analysera och ge förslag till hur de fem stora svenska skivbolagen ska kunna behålla en stark ställning inom musikbranschen, även när skivförsäljningen minskar och den digitala användningen ökar. Slutsats: För att motverka illegal fildelning måste priset på de legala alternativen sänkas samtidigt som til

Granskning av svenska revisionsbolag - hur påverkas de av globaliseringen

Syftet med uppsatsen är utreda vad SOX och EU:s åttonde bolagsdirektiv innebär, och hur dessa regleringar kommer att påverka svenska revisionsbolag. Syftet är också att undersöka hur en optimal övervakning av revisionsbolagen bör se ut och om det är negativt för revisionsprofessionen att bli av med sin självreglering. Vi använder oss av en kvalitativ metod för att skapa oss djupare förståelse för

En studie av momentumstrategin – Fundamentala variabler i en teknisk analys

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns karakteristika hos företag i vinnar- och förlorarportföljer i en utvald momentumstrategi. Om karakteristika påvisas, avser studien även att beskriva vilken den är. Teoretiska perspektiv: Tidigare forskning kring momentumstrategin och de sju variablerna: Avkastning, branschindelning, storlek, price-to-book, skuldsättning, P/e-tal och utdelni

VD:s ägande och företagets prestation -En studie på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista

Examensarbetets titel: Ägande och Företagets Prestation - En studie på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete, Finansiering, Kandidatnivå, 15 poäng Författare: Amelie Larsson, Charlotte Kovacs, Henrik DahlgrenHandledare: Göran Anderson Fem nyckelord:VD, Relativt ägande, Medelstora företag, företagsprestation, Tobins Q, Multipel regression Syfte: Syftet med denna uppsats ä

Styrning 2.0? Företagswiki och interaktiva styrsystem

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka styreffekter som uppstår på grund av fallföretagens användande av Wiki samt om det är möjligt att göra eventuella styreffekter interaktiva enligt Simons teorier om interaktiva styrsystem. Vårt vetenskapliga perspektiv är hermeneutik, forskningsansatsen deduktiv och undersökningsmetoden kvalitativ. Semistrukturerade intervjuer samt sekundärdata har använt

Det svenska CSR-landskapet. En kartläggning av svenska, börsnoterade företags CSR-arbete

Syfte: Syftet med denna studie är att göra en kartläggning över hur svenska, börsnoterade företag arbetar med CSR. Ambitionen är att undersöka huruvida graden av CSR skiljer sig åt mellan stora och små företag respektive tillverkande och tjänsteföretag. Metod: Studien är kartläggande och således av bred karaktär med beskrivande ambitioner. Ett egenkonstruerat mätverktyg har använts för att göra en

Bankernas kreditengagemang till medelstora fastighetsbolag

Uppsatsens syfte är att utreda hur banker/hypoteksbolag, under kreditengagemang, använder sig av verktyg för att förmå fastighetsbolag att bättre agera i bankernas/hypoteksbolagens intresse under rådande lågkonjunktur. Vi har tillämpat en kvalitativ metod med deduktiv ansats där relevant teori först samlats in för att sedan jämföras med det empiriska materialet De teorier som finns med är agentteo

Lurigt med Light – Hur marknadsförs lightprodukter som ett hälsosamt alternativt utan att, i lagens mening, vara vilseledande?

Lurigt med Light – Hur marknadsförs lightprodukter som ett hälsosamt alternativt utan att, i lagens mening, vara vilseledande? Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag gör för att marknadsföra lightprodukter som del av en hälsosam livsstil utan att vara vilseledande. Uppsatsens teoretiska bas består av teori främst från semiotik och retorik men även om den perceptuella processen och hur r