Problemet i EOS prognos 3 2017 är löst
Värdena i EOS prognos 3 2017 är åter på plats.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/problemet-i-eos-prognos-3-2017-ar-lost - 2025-12-11
Filtyp
Värdena i EOS prognos 3 2017 är åter på plats.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/problemet-i-eos-prognos-3-2017-ar-lost - 2025-12-11
Systemstöd för att upprätta kalkyler vid ansökan, budgetering och uppföljning av fleråriga projekt i EOS, är nu tillgängligt för alla EOS-användare.Läs mer om funktionalitet och hur du kommer igång med projekt i EOS.Ytterligar handledning i systemet hittar du under manualer på ekonomiwebben.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/projekt-i-eos - 2025-12-11
Den 30 november bjuder sektionen Ekonomi in till Ekonomidagen.Läs mer om programmet och hur du anmäler dig
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/valkommen-pa-ekonomidagen - 2025-12-11
Beskrivande kontoplanNu finns det en efterlängtad beskrivande kontoplan för resultaträkningskonton på Ekonomiwebben. Passa även på att titta på undersidorna till kodplanen, där kan du läsa mer om hur de olika kodsträngsdelarna är uppbyggda och hur de används.Beskrivande kontoplan, resultaträkningskonton (PDF 6,4 MB, nytt fönster)KodplanenLunds universitets anknutna stiftelser – listaPå sidan för F
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/nya-dokument-kodplanen-och-paminnelse-om-inventeringen - 2025-12-11
Tisdagen den 14:e november är Raindance inte tillgängligt förrän ca 14.00 pga versionsbyte.Det är inga stora förändringar, men vi återkommer samma dag med vilka nyheter som finns i den nya versionen.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/driftavbrott-i-raindance-tisdagen-den-14e-november-2017 - 2025-12-11
Den 13 november är avdelningen Inbetalningar och redovisnings servicetelefon (24600-2-x resp. 24600-3) öppen endast mellan kl 10.00 och 12.00, eftermiddagen stängt.Det går givetvis att skicka mail till oss men svaren kan dröja till nästföljande dag. Fakturahantering och utbetalningars servicetelefon är öppen som vanligt.
På sidorna om full kostnadstäckning och samfinansiering på Ekonomiwebben hittar du nu i högerkanten materialet om avstämning och analys av stödverksamhetens kostnader från dagens öppet hus. I vänstermenyn kan du ytterligare fördjupa dig i ämnet.Läs mer om full kostnadstäckning och samfinansiering
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/material-fran-oppet-hus-om-stodverksamheten - 2025-12-11
Under tisdagen den 14 november 2017 uppgraderades Raindance till en ny version och är nu åter öppet för inloggning.I dessa dokument har vi samlat information om nyheterna samt krav på webbläsare mm:Nyheter i Raindance, version 2017 Höst (PDF 568 kB, nytt fönster)Information om versioner och inställningar för operativsystem och webbläsare | 2017-11-14 (PDF 505 kB, nytt fönster)
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/valkommen-till-uppdaterade-raindance - 2025-12-11
Detta kommer att åtgärdas under förmiddagen och under tiden kommer utdatan i EOS att påverkas. Vi återkommer med besked när det är klart.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/transaktioner-fran-13-14-november-saknas-i-utfallet-i-eos - 2025-12-11
I Ekonominytt (”Inför kvartalsbokslutet den 30 september”) den 6 september 2017 publicerades en lista med övergripande hålltider inför årets helårsbokslut. I detta Ekonominytt görs några fördjupningar och förtydliganden.Inför kvartalsbokslutet den 30 september 2017Allmänt om helårsbokslutetUniversitetets årsredovisning ska lämnas till regeringen senast den 22 februari 2018.För bokslutet gäller gen
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/infor-helarsbokslutet-den-31-december-2017 - 2025-12-11
EOS är nu uppdaterat med transaktionerna från 13-14 november.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/transaktionerna-ar-nu-pa-plats-i-eos - 2025-12-11
Det här är ett exempel på hur det kan se ut när en student på Musikhögskolan gör en videoinlämning på en uppgift i en kurs. Foto: Josh Sorenson från Unsplash.com. I videon nedan visar och berättar jag hur det ser ut i Speedgradern när en student lämnat in en video och får återkoppling via Studios kommentarsfunktion. Tydliga instruktioner för uppladdning i Studio Det första vi gjorde var att vi sk
https://www.education.lu.se/artikel/digital-examination-med-hjalp-av-studio - 2025-12-11
Under pandemin, då de allra flesta studenter behövde tentera på distans fanns det många lärare som ville ersätta övervakningen i sal med kameraövervakning via Zoom. Det kanske bara behövs i undantagsfall i fortsättningen och det finns många olika sätt att hantera detta på, men nedan skriver Karin Bergman från Nationalekonomi om hur de gjorde. Foto: Patrick on Unsplash Vi har använt Zoom-övervaknin
https://www.education.lu.se/artikel/sa-har-gjorde-vi-tentor-med-kameraovervakning-i-zoom - 2025-12-11
Som svenskt lärosäte behöver Lunds universitet se till så att studenter med funktionsnedsättning kommer i jämförbar situation med andra studenter. Du som är kursansvarig eller examinator kan behöva göra justeringar för att undervisningen och examinationen ska vara tillgänglig för studenter som har en funktionsnedsättning. Photo by Lukas Blazek on Unsplash En del studenter har en funktionsnedsättni
https://www.education.lu.se/artikel/vikten-av-forlangd-skrivtid - 2025-12-11
På en masterkurs i handelsteori där ordinarie tentamen genomfördes skriftligt i sal innan pandemin slog till, genomfördes omtentamen och uppsamlingstentamen muntligt i Zoom. Photo by ThisisEngineering RAEng on Unsplash Kursen hade ca 20 studenter och för att efterlikna salstentamens utformning utfördes den tentamen i två delar. Studenterna fick olika starttider för tentamen, och i den första delen
https://www.education.lu.se/artikel/muntlig-tenta-zoom - 2025-12-11
På ekonomihögskolan utbildar Peter Jochumzen studenter i kurser kring matematik och mikroekonomi. Han menar att det finns stora utmaningar i kring hur man hanterar fusk där studenternas kunskap inte kan testas genom exempelvis uppsatser. Peter skriver: I min mening är den största utmaningen med hemtentamen att förhindra fusk. Särskilt gäller detta situationer då man vill utvärdera enskilda stude
https://www.education.lu.se/artikel/att-skapa-forutsattningar-att-undvika-fusk - 2025-12-11
Hur kan studenterna se varandras arbete? Det finns inget rätt eller fel, skriver Sahar Valizadeh, bara olika strategier! Foto från John Schnobrich (Unsplash) Vill du att dina studenter ska kunna se varandras arbeten? Av Sahar Valizadeh Det är många som frågar om hur man ska gå tillväga för att studenter ska kunna ta del av varandras arbeten. Ibland är det för att kursens upplägg går ut på att stu
https://www.education.lu.se/artikel/lat-studenterna-ta-del-av-varandras-arbeten - 2025-12-11
Visste du att det finns en ny guide för studenter av studenter om Lunds universitets vanligaste digitala verktyg? Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash Det är ju inte den digitala lärmiljön som ska utmana våra studenter utan snarare ämnet. Ibland har dina studenter trots allt frågor kring hur man hanterar olika funktioner i någon av de verktyg som ingår i den digitala lärmiljön. Det kan då vara bra fö
https://www.education.lu.se/artikel/guider-studenter-av-studenter - 2025-12-11
Ett av de enklaste sätten att få till variation i undervisningen är att dra nytta av de olika resurser som finns inom universitetet. Foto: Quino Al via Unsplash Många lärare vill få större variation och mer interaktivitet i sin undervisning, men har kanske inte tiden som krävs för att arbeta om kursupplägg eller lära sig nya verktyg. Utöver att ta del av de tips och tricks som finns på education.l
https://www.education.lu.se/artikel/anvand-universitetets-alla-resurser - 2025-12-11
Variation i undervisningen är en nyckel till att få till en levande och engagerande kurs. En del i denna variation är den förinspelade videoföreläsningen och kringmaterial till den. Foto: Priscilla Du Preez På avdelningen för konsthistoria och visuella studier finns Björn Fritz som aktivt arbetar för att hitta nya sätt att få sina studenter engagerade. Nedan ger han exempel på hur han med hjälp av
https://www.education.lu.se/artikel/gor-inspelade-forelasningar-mer-engagerande-med-kringmaterial - 2025-12-11