Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 551173 sökträffar

Projekt i EOS

Systemstöd för att upprätta kalkyler vid ansökan, budgetering och uppföljning av fleråriga projekt i EOS, är nu tillgängligt för alla EOS-användare.Läs mer om funktionalitet och hur du kommer igång med projekt i EOS.Ytterligar handledning i systemet hittar du under manualer på ekonomiwebben.

https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/projekt-i-eos - 2025-12-11

Nya dokument för kodplanen och påminnelse om inventeringen

Beskrivande kontoplanNu finns det en efterlängtad beskrivande kontoplan för resultaträkningskonton på Ekonomiwebben. Passa även på att titta på undersidorna till kodplanen, där kan du läsa mer om hur de olika kodsträngsdelarna är uppbyggda och hur de används.Beskrivande kontoplan, resultaträkningskonton (PDF 6,4 MB, nytt fönster)KodplanenLunds universitets anknutna stiftelser – listaPå sidan för F

https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/nya-dokument-kodplanen-och-paminnelse-om-inventeringen - 2025-12-11

Avdelningen inbetalningar och redovisning har förkortad telefontid 13 november

Den 13 november är avdelningen Inbetalningar och redovisnings servicetelefon (24600-2-x resp. 24600-3) öppen endast mellan kl 10.00 och 12.00, eftermiddagen stängt.Det går givetvis att skicka mail till oss men svaren kan dröja till nästföljande dag. Fakturahantering och utbetalningars servicetelefon är öppen som vanligt.

https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/avdelningen-inbetalningar-och-redovisning-har-forkortad-telefontid-13-november - 2025-12-11

Välkommen till uppdaterade Raindance!

Under tisdagen den 14 november 2017 uppgraderades Raindance till en ny version och är nu åter öppet för inloggning.I dessa dokument har vi samlat information om nyheterna samt krav på webbläsare mm:Nyheter i Raindance, version 2017 Höst (PDF 568 kB, nytt fönster)Information om versioner och inställningar för operativsystem och webbläsare | 2017-11-14 (PDF 505 kB, nytt fönster)

https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/valkommen-till-uppdaterade-raindance - 2025-12-11

Inför helårsbokslutet den 31 december 2017

I Ekonominytt (”Inför kvartalsbokslutet den 30 september”) den 6 september 2017 publicerades en lista med övergripande hålltider inför årets helårsbokslut. I detta Ekonominytt görs några fördjupningar och förtydliganden.Inför kvartalsbokslutet den 30 september 2017Allmänt om helårsbokslutetUniversitetets årsredovisning ska lämnas till regeringen senast den 22 februari 2018.För bokslutet gäller gen

https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/infor-helarsbokslutet-den-31-december-2017 - 2025-12-11

Digital examination med hjälp av Studio

Det här är ett exempel på hur det kan se ut när en student på Musikhögskolan gör en videoinlämning på en uppgift i en kurs. Foto: Josh Sorenson från Unsplash.com. I videon nedan visar och berättar jag hur det ser ut i Speedgradern när en student lämnat in en video och får återkoppling via Studios kommentarsfunktion.  Tydliga instruktioner för uppladdning i Studio Det första vi gjorde var att vi sk

https://www.education.lu.se/artikel/digital-examination-med-hjalp-av-studio - 2025-12-11

Så här gjorde vi - tentor med kameraövervakning i Zoom

Under pandemin, då de allra flesta studenter behövde tentera på distans fanns det många lärare som ville ersätta övervakningen i sal med kameraövervakning via Zoom. Det kanske bara behövs i undantagsfall i fortsättningen och det finns många olika sätt att hantera detta på, men nedan skriver Karin Bergman från Nationalekonomi om hur de gjorde. Foto: Patrick on Unsplash Vi har använt Zoom-övervaknin

https://www.education.lu.se/artikel/sa-har-gjorde-vi-tentor-med-kameraovervakning-i-zoom - 2025-12-11

Vikten av förlängd skrivtid

Som svenskt lärosäte behöver Lunds universitet se till så att studenter med funktionsnedsättning kommer i jämförbar situation med andra studenter. Du som är kursansvarig eller examinator kan behöva göra justeringar för att undervisningen och examinationen ska vara tillgänglig för studenter som har en funktionsnedsättning. Photo by Lukas Blazek on Unsplash En del studenter har en funktionsnedsättni

https://www.education.lu.se/artikel/vikten-av-forlangd-skrivtid - 2025-12-11

Muntlig tenta via Zoom

På en masterkurs i handelsteori där ordinarie tentamen genomfördes skriftligt i sal innan pandemin slog till, genomfördes omtentamen och uppsamlingstentamen muntligt i Zoom. Photo by ThisisEngineering RAEng on Unsplash Kursen hade ca 20 studenter och för att efterlikna salstentamens utformning utfördes den tentamen i två delar. Studenterna fick olika starttider för tentamen, och i den första delen

https://www.education.lu.se/artikel/muntlig-tenta-zoom - 2025-12-11

Att skapa förutsättningar för att undvika fusk

På ekonomihögskolan utbildar Peter Jochumzen studenter i kurser kring matematik och mikroekonomi. Han menar att det finns stora utmaningar i kring hur man hanterar fusk där studenternas kunskap inte kan testas genom exempelvis uppsatser.  Peter skriver: I min mening  är den största utmaningen med hemtentamen att förhindra fusk. Särskilt gäller detta situationer då man vill utvärdera enskilda stude

https://www.education.lu.se/artikel/att-skapa-forutsattningar-att-undvika-fusk - 2025-12-11

Låt studenterna ta del av varandras arbeten!

Hur kan studenterna se varandras arbete? Det finns inget rätt eller fel, skriver Sahar Valizadeh, bara olika strategier! Foto från John Schnobrich (Unsplash)  Vill du att dina studenter ska kunna se varandras arbeten? Av Sahar Valizadeh Det är många som frågar om hur man ska gå tillväga för att studenter ska kunna ta del av varandras arbeten. Ibland är det för att kursens upplägg går ut på att stu

https://www.education.lu.se/artikel/lat-studenterna-ta-del-av-varandras-arbeten - 2025-12-11

Guider för studenter av studenter

Visste du att det finns en ny guide för studenter av studenter om Lunds universitets vanligaste digitala verktyg? Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash Det är ju inte den digitala lärmiljön som ska utmana våra studenter utan snarare ämnet. Ibland har dina studenter trots allt frågor kring hur man hanterar olika funktioner i någon av de verktyg som ingår i den digitala lärmiljön. Det kan då vara bra fö

https://www.education.lu.se/artikel/guider-studenter-av-studenter - 2025-12-11

Använd universitetets alla resurser

Ett av de enklaste sätten att få till variation i undervisningen är att dra nytta av de olika resurser som finns inom universitetet. Foto: Quino Al via Unsplash Många lärare vill få större variation och mer interaktivitet i sin undervisning, men har kanske inte tiden som krävs för att arbeta om kursupplägg eller lära sig nya verktyg. Utöver att ta del av de tips och tricks som finns på education.l

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-universitetets-alla-resurser - 2025-12-11

Gör inspelade föreläsningar mer engagerande med kringmaterial

Variation i undervisningen är en nyckel till att få till en levande och engagerande kurs. En del i denna variation är den förinspelade videoföreläsningen och kringmaterial till den. Foto: Priscilla Du Preez På avdelningen för konsthistoria och visuella studier finns Björn Fritz som aktivt arbetar för att hitta nya sätt att få sina studenter engagerade. Nedan ger han exempel på hur han med hjälp av

https://www.education.lu.se/artikel/gor-inspelade-forelasningar-mer-engagerande-med-kringmaterial - 2025-12-11