Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535222 sökträffar

Tipsa studenterna om digital studieteknik 

Uppdaterad webbplats hjälper studenterna att hantera teknik och lärande i det nya normala Foto: Bruno Emmanuelle Azsk från Unsplash.com För många studenter innebär universitetsstudier både nya sammanhang att navigera i och nya förväntningar på eget ansvar för planering och motivation. De senaste åren har dessutom ökat kraven på att kunna navigera i en digital studiemiljö. Även de studenter som har

https://www.education.lu.se/artikel/tipsa-studenterna-om-digital-studieteknik - 2025-08-23

Använd enkäter i undervisningen med Canvas Survey

Canvas Survey är ett nytt verktyg för att skapa och hantera enkäter direkt i Canvas. Sedan den 1 mars 2022 finns Survey & Report (även kallar Sunet Survey) integrerat i Canvas under namnet Canvas Survey. Den nya funktionaliteten gör det möjligt för lärare att snabbt och lätt kunna genomföra enkätundersökningar på sina kurser. Studenterna på kursen kopplas automatiskt till undersökningen och får no

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-enkater-i-undervisningen-med-canvas-survey - 2025-08-23

Ny workshop om videoexamination i Canvas ges i mars och april

Digitala lärmiljöer erbjuder nu en digital workshop om olika sätt att använda video för examination i Canvas. Du kommer att få arbeta aktivt och själv testa olika funktioner under workshopen som leds av Erik Bergsten och Mattias Frisk. Varför en workshop om videoexamination i Canvas? – Alla redovisningar stjäl undervisningstid, studenter ska såklart även redovisa fysiskt och vänja sig vid detta. M

https://www.education.lu.se/artikel/ny-workshop-om-videoexamination-i-canvas-ges-i-mars-och-april - 2025-08-23

Skaffa Inspera-konto genom att ansöka i Lucat

Nu kan du skaffa ditt konto i Inspera genom att ansöka i Lucat. Vanlig användarbehörighet godkänns automatiskt och kontot aktiveras inom ca 15 minuter. Du kan även ansöka om behörighet som administratör, denna roll godkänns av din närmsta chef. Så här gör du Logga in i Lucat. Gå vidare till Lucat – lucat.lu.se   Klicka dig vidare enligt följande: Mina behörigheter > Ansök om behörighet > Behörighe

https://www.education.lu.se/artikel/skaffa-inspera-konto-genom-att-ansoka-i-lucat - 2025-08-23

Lärare berättar om fördelar med digital examination i Inspera

Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital examination med verktyget Inspera och ger sina bästa tips. Foto: Håkan Röjder och Nick Morrison på unsplash.com

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-fordelar-med-digital-examination-i-inspera - 2025-08-23

Så skapar du interaktiva moment i dina utbildningsvideor med hjälp av Studio

Foto: Windows från Unsplash.com. Video effektiviserar moment i undervisningen Under pandemin tvingades vi i stor utsträckning att ta till olika verktyg för att kunna utföra den undervisning som våra studenter behövde. Video blev ett av de verktyg som underlättade undervisningen. Video effektiviserade moment i undervisningen; vi behövde inte Zoom-föreläsningar till allt. Även studenterna fick en fl

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktiva-moment-i-dina-utbildningsvideor-med-hjalp-av-studio - 2025-08-23

Ny kurs om mallar, Blueprint och Commons i Canvas för lärare och kursadministratörer

Den 15 juni får du under två timmar möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Foto: commons.wikimedia.org För de allra flesta av våra studenter är Canvas den viktigaste kontaktytan med både Lunds universitet och deras utbildning på webben. Därför är det utmärkt om information i Canvas är lätt att hitta i och likformig mellan olika moment i en utbildning. Canvas har tre

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-mallar-blueprint-och-commons-i-canvas-larare-och-kursadministratorer - 2025-08-23

Why bother with blended learning?

The use of technologies to support teaching was essential during the pandemic. But what can they do to support education at a campus university in ‘normal’ times? Here are four reasons why the university might want to plan strategically for the use of digital learning to enhance campus experiences. Continue reading and you will find out more in this opinion piece by Rachel Forsyth. Photo: Ben Davi

https://www.education.lu.se/artikel/why-bother-blended-learning - 2025-08-23

Läraren om blended learning: "En utmaning i att möta andra och lära"

Lars Harrysson är lektor vid Socialhögskolan och undervisar inom socialt arbete och välfärdsfrågor. Som lärare är han pedagogiskt hängiven åt studentcentrerad undervisning där studenternas kreativa och reflexiva förmågor är centrala. Han ser det som sitt uppdrag att få studenterna att utveckla sina arbetssätt för att lyckas och att lära sig så mycket de kan under kursen. Här berättar han om sina t

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-blended-learning-en-utmaning-i-att-mota-andra-och-lara - 2025-08-23

Nya artiklar om studieteknik för studenter

Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade texter, en om multitasking – eller rättare sagt om uni-tasking – och en om ergonomi. Foto: Ergonofis från

https://www.education.lu.se/artikel/nya-artiklar-om-studieteknik-studenter - 2025-08-23

Vad är viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön?

Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Läs Sandra Nilssons krönika baserat på en undersökning publicerad på LTH:s pedagogiska inspirationskonferens

https://www.education.lu.se/artikel/vad-ar-viktigast-studenterna-i-den-digitala-larmiljon - 2025-08-23

Pedagogiska dilemman i ämneslärarutbildningen utifrån omställning till distansundervisning

Sinikka Neuhaus reflekterar nedan om sina erfarenheter kring kursen Läraren och skolan (7,5 hp), som är den första av åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurser inom det långa sammanhållna ämneslärarprogrammet vid Lunds universitet. Även om studenterna läst 45 hp i sina ämnen är det första gången alla programstudenter, 75 till antalet, samlas i en och samma kurs. När beskedet om omställning till dig

https://www.education.lu.se/artikel/pedagogiska-dilemman-i-amneslararutbildningen-utifran-omstallning-till-distansundervisning - 2025-08-23

Interaktivitet, kommunikation och engagemang i onlinekurser

Att läsa vid ett universitet kan för många studenter bli annorlunda än förväntat om undervisningen blir helt digital. Som ny student i en enbart digital lärandemiljö kan det bli utmanande att lära känna andra studenter och lärare, ta del av det sociala sammanhanget och känna tillhörighet till Lunds universitet som man naturligare gör på campus.    Det är inte en milsvid skillnad i det vi behöver g

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-kommunikation-och-engagemang-i-onlinekurser - 2025-08-23

Blended learning: Att planera för studentaktiva undervisningsmetoder

När man börjar undervisa enligt metoden det omvända/flippade klassrummet eller utnyttjar digitala medier för att frigöra tid till mer studentaktiva metoder i klassrummet kan man ibland tycka att det är svårt att komma på meningsfulla aktiviteter för studenterna att ägna sig åt på den tiden man nu har ”över” i klassrummet, särskilt om man tidigare varit van vid att föreläsa en stor del av tiden. Hu

https://www.education.lu.se/artikel/blended-learning-att-planera-studentaktiva-undervisningsmetoder - 2025-08-23

Lärarlaget: "Vi blev inspirerade till att prova nya metoder och fick flera konkreta exempel på hur vi kan använda olika digitala verktyg i undervisningen"

– Innan vår kompetensutveckling hade vi hört talas om Mentimeter, Padlet och Studio, men ingen av oss hade använt de här verktygen i undervisningen. Vi behövde lära oss hantverket: Hur gör vi för att komma igång med nya digitala verktyg i undervisningen? undrade Johanna Lindbladh och hennes lärarlag från Språk- och litteraturcentrum. Tillsammans berättar de om sina insikter efter en workshop med e

https://www.education.lu.se/artikel/lararlaget-vi-blev-inspirerade-till-att-prova-nya-metoder - 2025-08-23

Så skapar du interaktion i digitala möten

I möten med fler än åtta deltagare tenderar många att hålla sig tysta och det kan vara svårt att få igång gruppen. Det finns dock en del knep att ta till. Lotta Åbjörnsson som är systemförvaltare för Zoom vid Lunds universitet och som även håller workshops om Zoom och Zoom Webinar ger sina bästa tips på hur du skapar interaktiva möten! Foto: Brooke Cagle från Unsplash.com Berätta för deltagarna at

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktion-i-digitala-moten - 2025-08-23

Efter pandemin: fyra sätt att använda Zoom på en campus-kurs

Många är glada att få träffas i fysiska klassrum igen men det vore ju synd att inte utnyttja det faktum att en stor majoritet av alla lärare och studenter har lärt sig att hantera digitala verktyg för undervisning. Hur kan man ha glädje av till exempel Zoom-kunskaperna i det nya normala – förutom helt uppenbart att man kan bjuda in gästföreläsare från andra delar av världen och det lite tveksamma

https://www.education.lu.se/artikel/efter-pandemin-fyra-satt-att-anvanda-zoom-pa-en-campus-kurs - 2025-08-23

Vår enhet för undervisningsstöd är på plats

Digitala verktyg och pedagogik är i fokus för en ny enhet som ska samordna och utveckla support, stöd och utbildning för lärmiljöer, såväl digitala som campusbaserade. Enheten är en permanent fortsättning på projektet Digitala lärmiljöer. Föreståndare för enheten är Bo-Anders Jönsson. Foto: Charlesdeluvio från Unsplash.com Dagens studenter har hög digital kompetens och förväntar sig en sömlös utbi

https://www.education.lu.se/artikel/var-enhet-undervisningsstod-ar-pa-plats - 2025-08-23

Lär dig tips och tricks i årets julkalender i Canvas!

Du har väl inte missat årets julkalender om Canvas? Varje dag publiceras det en ny lucka med digitala tips och tricks om Canvas. Julkalendern är öppen för alla vid Lunds universitet som hittar den (dvs även studenter), men den är bara marknadsförd mot lärare och Canvas-administratörer. Vad finns i julkalendern? Genom julkalenderns dagliga luckinlägg får du inspiration om nya funktioner och tips om

https://www.education.lu.se/artikel/lar-dig-tips-och-tricks-i-arets-julkalender-i-canvas - 2025-08-23

New course on Digital Technology in your Course and Programme Design

A short workshop series to critically review the use of digital tools in teaching. Who is this series for?   This short workshop series is designed for directors of study, programme leaders and directors, or anyone involved in the design of first or second cycle courses at LU. It is intended to help you to think critically about the use of digital technologies to support teaching and assessment, a

https://www.education.lu.se/artikel/new-course-digital-technology-your-course-and-programme-design - 2025-08-23