Jiddisch

2022-05-30

Hösten 2022 startar en lärarfortbildning i jiddisch som kräver goda kunskaper i språket. Kursen passar både dig som vill bli lärare i jiddisch och dig som redan undervisar.

2021-04-21

Föreläsning av Jan Schwarz, docent i jiddisch vid Lunds universitet.

2021-02-04

Vill du disputera vid Språk- och litteraturcentrum? Just nu utlyser vi doktorandanställningar i flera olika ämnen.

2020-06-29

– Det två nya Netflixserierna Shtisel och Unorthodox har skapat ett förnyat intresse för det judiska språket, jiddisch. De två tv-serierna visar att jiddisch lever i högsta välmåga, i synnerhet bland religiösa judar i det 21:a århundradet, säger Jan Schwarz, docent i jiddisch.

2012-10-29

Rose Lagercrantz, Farblondzhete Briv

2011-04-13

Sedan ett år tillbaka pågår ett unikt översättningsprojekt på Lunds universitet. En grupp studenter översätter en svensk barnbok till jiddisch. Boken "Flickan som älskade potatis" är författad av Rose Lagercrantz. Det lär vara första gången som en barnbok översätts från svenska till detta judiska minoritetsspråk. -Åh, jag avundas er, utbrast Rose Lagercrantz spontant när hon under tisdagen träffade studenterna på språk-och litteraturcentrum.

2010-05-24

Professor Dovid Katz från Vilnius Yiddish Institute & Litvak Studies Institute (Vilnius University) besöker SOL 24-28 maj och håller ett antal föreläsningar med jiddisch som tema.

2008-04-04

Regeringen gav för en tid sedan Lunds universitet i uppdrag att utveckla jiddischstudier. Jiddisch är en del av det svenska och europeiska kulturarvet. Det judiska språket med rötter i Östeuropa klassas som officiellt minoritetsspråk i Sverige.

2006-12-07

De sex stora universiteten - Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linköpings universitet och Lunds universitet - har enats om hur huvudansvaret för de s.k. småspråken ska fördelas mellan lärosätena.

Sidansvarig: marina.anderssonslav.luse | 2021-02-25