SOL-forskare får Einar Hansens hederspris

Publicerad den 15 november 2021
Carita Paradis

Det svenska hederspriset tillfaller Carita Paradis som är professor i engelsk språkvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum på Lunds universitet sedan 2010.

Carita Paradis disputerade vid Lunds universitet 1997 på avhandlingen Degree modifiers of adjectives in spoken British English.

Hennes forskning tillhör den språkvetenskapliga inriktning som kallas kognitiv lingvistik, som ser språk som en integrerad del av människans kognitiva förmåga.

Hennes forskningsarbete är på olika sätt nydanande och har fått stort genomslag internationellt inte minst eftersom hon ofta studerar engelskan i jämförelse med andra språk. Hennes forskning kännetecknas också av metodologisk mångsidighet, där hennes engagemang för korpusanalys har lett till en ny upplaga av den banbrytande London-Lund Corpus av modernt brittiskt talspråk.

Carita Paradis har dessutom mottagit flera utmärkelser och hedersbetygelser. Carita Paradis är därmed en värdig mottagare av 2021 års svenska Hederspris.

Prisutdelningen äger rum i Köpenhamn, i Videnskabernes hus, den 15 november.

Om Einar Hansens forskningsfond
Einar Hansens Forskningsfond stiftades av förläggaren och skeppsredaren Einar Hansen. Fondens styrelse består av forskare från Köpenhamns och Lunds universitet och skall verka för samarbete mellan de båda universiteten. Varje år delas Einar Hansens legat för framstående humanistisk forskning ut till två yngre forskare, en vid Köpenhamns och en vid Lunds universitet. Legatarierna får 150 000 danska kronor var. Årligen delar stiftelsen också ut hederspriser till personer som har gjort bestående insatser på vetenskapens område.

Mer information om Einar Hansens forskningsfond: https://einarhansen.org/

Carita Paradis

Tjänst: professor i engelsk språkvetenskap vid Lunds universitet, professor i engelska vid Linnéuniversitetet (2005-2010).

Uppdrag: redaktör, ordförande i Vetenskapsrådets ämnesråd för humaniora och samhällsvetenskap (2013 - 2015) och språkvetenskap (2010 - 2015).

Medlem i lärda sällskap: Academia Europaea och Kungliga Humanistiska Vetenskapssamfundet i Lund, där hon också var preses 2019-2021