Skatter i världens språk - ett smakprov från HT-dagarna

Publicerad den 1 april 2020
En världskarta som visa alla världens språk.

Eline Visser, doktorand i allmän språkvetenskap, bjuder på ett smakprov av sin forskning.

Följ med på en lingvistisk skattjakt runt världen, från Sverige via Amazonas och Australien till Namibia och Öst-Indonesien, där föredragshållaren själv genomför fältarbete om ett hotat språk. Bekanta dig med ljudsystem, ordföljd, att prata om dofter, och hur man räknar på olika språk. Visste du att svenska är lika exotiskt som maori eller navajo? Läs mer och se föreläsningen här
<link internal-link internal link in current>Skatter i världens språk

<link https: www.ht.lu.se samverkan humanist-och-teologdagarna external-link-new-window internal link in current>Humanist- och teologdagarna är ett årligen återkommande arrangemang med populärvetenskapliga 20-minutersföreläsningar öppna för alla som är nyfikna på humanistisk och teologisk forskning vid Lunds universitet. Skolspåret består av utvalda föreläsningar från HT-dagarnas ordinarie program. Eline Visser är doktorand i allmän språkvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum.