Pris till uppsatser i romanska språk

Publicerad den 9 november 2016

Per Arne och Maibrit Westrins stiftelse delar årligen ut tre pris till de bästa kandidat/masteruppsatserna inom franska, italienska, rumänska och spanska.

Årets pristagare är: Spanska: Johanna Hagner för uppsatsen ¿Luchador viril en una guerra anticuada? — un estudio comparativo del uso de la metáfora en el discurso periodístico contemporáneo cubano (En viril kämpe i ett gammalt krig? En komparativ studie av hur metaforer används i nutida journalistisk diskurs) Franska: Julia Tibblin för uppsatsen Et si l’on rendait la langue française moins discriminatoire ? La féminisation du français : attitudes et usages (Och om man gjorde franska språket mindre diskriminerande? Feminiseringen av franska: attityder och användning) Spanska: Tine Elholm för uppsatsen El subjuntivo y nuestra concepción de la realidad –y la capacidad de influir en ella: Una propuesta para la explicación del subjuntivo dependiente aplicada a un debate político (Konjunktiv, vår föreställning om verkligheten och om vår förmåga att påverka den: Ett förslag till förklaring av konjunktiv i bisats i en politisk debatt) Priserna delas ut 16 november 2016, kl 15.30 i Fakultetsklubben Mer information: www.sol.lu.se/spanska/for-studenter/pris-for-basta-uppsatser/lasaret-20152016/ Gratulationer till pristagarna!