Pris för bästa latinuppsats tilldelas Johanna Svensson

Av Gisela Lindberg - Publicerad den 19 april 2006

Johanna Svensson har genom sin D-uppsats ”De lapidus et gemmis” blivit utsedd till den bästa studenten i latin och belönats med Premium Res Politica & Christopher Jarnvall.

Det är tredje året i rad som företaget Res Politica delar ut priset på 15 000 kronor. Årets vinnaruppsats bygger på en 1400-tals handskrift på Universitetsbiblioteket om ädelstenar och juveler och deras förmodade egenskaper. - Det finns ett 50-tal handskrifter utlagda elektroniskt och det var faktiskt titeln om ädelstenar och juveler som jag fastnade för. Jag undrade vad den handlade om, var texten hörde hemma och vem författaren var. Det var utgångspunkten för min uppsats, säger Johanna Svensson. Johanna Svensson som är gymnasielärare i latin och franska i Falkenberg har även varit delaktig i att skriva läroböcker, bland annat har hon anpassat den danska latinläroboken Fabula för svenska gymnasieskolan. Nu ska hon påbörja sin doktorsavhandling i latin . Prisutdelningen skedde på Classicum den 18 april och närvarande var bland annat en av initiativtagarna till priset, professor Anders Piltz, donatorn själv, Christopher Jarnvall, och Johanna Svenssons handledare, professor Arne Jönsson.