Poeten Javier Sologuren hyllades i Lund

Av Malin Sjöberg - Publicerad den 28 september 2021
Javier Sologurens son överlämnar poetens samlade verk till Lunds universitet.
Javier Sologurens son Claudio Sologuren överlämnade poetens samlade verk till Lunds universitet.

Den peruvianske poeten var verksam vid Lunds universitet under 1950-talet.

Javier Sologuren arbetade som lärare, poet, översättare och redaktör under ett långt yrkesliv. I år är det 100 år sedan han föddes, och 200 år sedan Peru blev självständigt.

Perus ambassad besökte Språk- och litteraturcentrum (SOL) och poeten Diego Valverde Villena föreläste om Javier Sologurens liv och poesi. Han gjorde många poeter, särskilt peruaner, kända genom sitt förlag "La Rama Florida" och var medlem i den peruanska språkakademien.

Javier Sologuren kom till Lund 1950 och undervisade i spansk litteratur mellan 1951 och 1957. Han lärde sig svenska och översatte bland annat Edith Södergrans dikter till spanska. Här träffade han även sin fru Kerstin.

Perus ambassad och familjen Sologuren, som representerades av sonen Claudio Sologuren, skänkte även en uppsättning av poetens samlade verk till SOL.