Ny bok av SOL-medarbetare

Av Catta Torhell - Publicerad den 10 mars 2006

Sanimir Resic, universitetslektor och prefekt vid Öst- och Centraleuropastudier, har i dagarna kommit ut med boken En historia om Balkan.

– Jugoslaviens uppgång och fall på förlaget Historiska Media. Skildringen startar i antiken och slutar sommaren 1991, dvs vid krigsutbrottet i forna Jugoslavien. En hel omvärld ställde sig då oförstående till hur ett så brutalt krig och så våldsamma etniska rensningar plötsligt kunde blossa upp i Europa. I boken försöker Sanimir Resic besvara denna och många andra frågor om Balkans dramatiska historia. – Det har länge saknats en bok på svenska om Balkanländernas historia och jag är väldigt glad över att nu kunna bidra med denna introduktion, säger Sanimir. – Trots att det är just till en svensk läsekrets boken vänder sig har den redan rönt intresse bland internationella förlag vilket naturligtvis är mycket glädjande, berättar Sanimir vidare. Tidigare har Sanimir Resic bl.a. varit redaktör för antologin The Balkans in Focus, Nordic Academic Press, 2002.