Gästforskare på SOL

Publicerad den 14 december 2022
José A. Sánchez Fajardo

José A. Sánchez Fajardo är gästforskare i engelska under januari och februari.

José A. Sánchez Fajardo doktorerade i engelsk lingvistik från universitetet i Alicante (Spanien), där han för närvarande är docent och forskare. Han är en av chefredaktörerna för Alicante Journal of English Studies.

Hans forskningslinjer inkluderar konstruktionsmorfologi, sociolingvistisk variation och morfopragmatik på samtida engelska. Hans senaste publikationer kretsar kring fenomenen morfologisk pejoration, analogi och lexikal innovation, där ordbildning utforskas genom konstruktivistiska och kognitiva ansatser.

Han har publicerat flera artiklar och bokkapitel i högt rankade tidskrifter (t.ex. American Speech, Lingua, English Today, Belgian Journal of Linguistics, Languages ​​in Contrast) och förlag (t.ex. Bloomsbury, Brill, De Gruyter, Cambridge University Press, John Benjamins). Hans senaste monografi har titeln Pejorative Suffixes and Combining Forms in English (2022, John Benjamins), som nyligen belönades (av Spanish Association of English Studies) som den bästa boken i kategorin engelska och lingvistik.

Han kommer att presentera sin forskning i ett seminarie: