Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "swedish" gav 91324 sökträffar

Sovereign dupes? Representations, conventions and (un)sustainable consumption

If resource intensive practices are regularly represented as conventional, these potentially become naturalised and inconspicuous consumption will increase. Understanding how representations, conventions and everyday practices interact is thus fundamental in tackling unsustainable consumption. To gain new insights into how representations, conventions and practices interact, this paper explores ho

En ny konstnär? - En studie om upphovsrättsliga utmaningar vid användandet av AI

Artificiell intelligens får ett allt större utrymme i den allmänna debatten och dess användningsområde växer hela tiden. Ett användningsområde som blivit allt är Kreativ AI. Kreativ AI syftar till att återskapa den mänskliga kreativiteten genom att skapa konstnärliga och litterära alster. Denna uppsats syftar till att belysa och besvara några av de centrala upphovsrättsliga utmaningarna och frågesArtificial intelligence is gaining more and more room in the public debate, and its field of application is constantly growing. One area of use that has become bigger is computational creativity. Computational creativity aims to recreate human creativity by creating artistic and literary works. This essay aims to highlight and answer some of the vital copyright challenges and issues posed by Compu

Fråga om eventuella framtida fordringar uppkomna ur avtalsgrundade garantiutfästelser är föremål för preklusion

Uppsatsen tar sikte på en mycket specifik situation nämligen huruvida eventuella framtida fordringar som är uppkomna ur avtalsgrundade garantiutfästelser är föremål för preklusionsbestämmelsen i 6 § lagen (1981:131) om kallelse på okända borgenärer (”Kallelselagen”). Utredningen har visat att preklusionsbestämmelsen i Kallelselagen ytterst är en avvägning mellan olika intressen som mycket vitt sThis bachelor’s thesis aims at a very specific situation, namely whether any future claims arising from contractual guarantee commitments are subject to the preclusion provision (Sw. preklusionsbestämmelsen) in section 6 of the Notice to Unknown Creditors Act (1981: 131) (the "Notice Act"). The study of the issue herein has shown that the preclusion provision in the Notice Act ultimatel

Ja, vi elsker dette prinsippet

I svenska och norska tvistemål hanteras bevissituationen på väldigt skilda sätt. Svensk rätt använder bevisbörda medan norsk rätt använder överviktsprincipen. Syftet med uppsatsen är att urskilja och, utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv, kommentera skillnaderna metoderna emellan. Bevisbördan aktualiseras då parterna i en tvist kommer med var sitt konkurrerande påstående. Det blir då upp till dom

Corporate Acquisitions - The Acquisition Process and Legal Considerations from the Perspective of the Acquiring Party

Antalet företagsförvärv har vuxit snabbt i Sverige under de två senaste årtiondena och är idag en del av viktiga strategiska och ekonomiska beslut för många företag. Ett företagsförvärv kan dessutom vara en mycket stor ekonomisk risk för den förvärvande parten. Denna uppsats undersöker processen för ett företagsförvärv från den förvärvande partens perspektiv samt ur ett rättsekonomiskt perspektiv.

Från sinnessjukhus till öppenvård - En undersökning av rättighetsutvecklingen inom den svenska psykiatriska tvångsvården från 1929 års sinnessjuklag till dagens LPT

Denna uppsats behandlar den rättighetsutvecklingen på den psykiatriska tvångsvårdens område från 1900-talets första hälft fram till idag. Det som undersöks är hur lagstiftningen på den psykiatriska tvångsvårdens område har förhållit sig till det svenska fri- och rättighetsskyddets framväxt. De psykiatriska tvångsvårdslagar som undersöks är 1929 års sinnessjuklag, LSPV och nu gällande LPT. Mot ba

Från anonym till androgyn: En kvalitativ studie om varumärkesgenus och androgynitet i varumärkeskommunikation

Traditionella binära könsstereotyper utmanas idag allt mer av könsöverskridande uttryck i ett pågående globalt samhällsskifte som i synnerhet märks av i Sverige. Parallellt med detta samhällsskifte utmanas även tidigare forskning i hur varumärken kommunicerar könsuttryck, vilket möjliggör för ett ökat antal varumärkesgenuspositioner. Trots att en androgyn genusposition beskrivs som mest gynnsam är