Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 125385 sökträffar

Bo i Ro

Boende, Buller & Hälsa 2015-10-20 genomförde Ljudmiljöcentrum det tvärvetenskapliga symposiet "Bo i Ro - boende, buller och hälsa" Sveriges Regering fattade den 9 april 2015 beslut om en förordning med bestämmelser om riktvärden för buller utomhus för spårtrafik, vägar och flygplatser vid bostadsbyggnader. Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader träder i kraft den 1 juni 2015.

https://www.lmc.lu.se/aktiviteter/aktiviteter-2015/bo-i-ro - 2025-10-19

Schools out

2 maj - 18 maj & 23 maj - 13 juni, 2022 I ett klassrum samlas ett antal olika individer. De flesta är barn. Någon är vuxen. Rösterna blandas, prat och skratt. Alla har en röst. Någon vill säga nåt, göra sig hörd. Ingen hör. Alla vill säga nåt. Alla hör. Vi kommunicerar och lär oss av varandra. "Jag har arbetat fram en ljudgestaltning med inspiration från en intervju med forskaren Viveka Lyberg Åhl

https://www.lmc.lu.se/ljudbanken/schools-out - 2025-10-19

Katastrofal karnevalskavalkad

19 - 22 maj, 2022 Då var det återigen dags för Lundakarnevalen, vilken går av stapeln vart fjärde år! Detta uppmärksammas på Ljudbänken med en liten kavalkad av karnevalsmelodierna från karnevalsåren mellan 1986 - 2022. 1986   Genialkarneval 1990   Dubbelmoralkarneval 1994   Bergochdalkarneval 1998   Ritualkarneval 2002   Idealkarneval 2006   Dualkarneval 2010   Rätt&felkarnevel 2014   Futuralkarn

https://www.lmc.lu.se/ljudbanken/katastrofal-karnevalskavalkad - 2025-10-19

Loud Silence

14 juni - 8 juli, 2022 Loud Silence Sofia Chanfreau & Jonas Borell Vi är omgivna av ljud. Hela tiden. Trafik, telefoner, sus i träden, andra människors tal eller rörelser. Även när vi tror att det är tyst finns det alltid något bakgrundsbrus: en ventilation, ett surrande kylskåp eller en medmänniska som tuggar tuggummi. Speciellt i kontors- miljöer kan dessa små bakgrundsljud uppfattas som störand

https://www.lmc.lu.se/ljudbanken/loud-silence - 2025-10-19

Antifascism: elektronisk musik från världar i brand

Många kompositörer och ljudkonstnärer har under 1900- och 2000-tal belyst fascism, nazism, kolonialism och förödande krig på sätt som går bortom skriven och talad text. Sådana affektiva konstnärliga uttryck har förmågan att på samma gång skildra starka känslor och komplexa politiska skeenden. I den här konserten framförs fyra sådana verk, komponerade för ett kvadrofoniskt högtalarsystem. Konserten

https://www.lmc.lu.se/aktiviteter/aktiviteter-2022/antifascism-elektronisk-musik-fran-varldar-i-brand - 2025-10-19

Sound Studies: föreläsningsserie

Hösten 2022   PETTER JOHANSSON (LUNDS UNIVERSITET) Säg det med ett leende! Effekten av din röst, på dig själv och på andra 6 OKTOBER, 14.15-16.00, LUX:C214 LÄS MER OCH SE FÖRELÄSNING  CHRISTINE JEANNERET (UNIVERSITY OF COPENHAGEN) Att lyssna på det förflutna: Ljudlandskap och ljudhistoria på Rosenborgs slott 27 OKTOBER, 14.15-16.00, LUX:C214 LÄS MER OCH SE FÖRELÄSNING    JOHN LEVACK DREVER (GOLDSM

https://www.lmc.lu.se/aktiviteter/aktiviteter-2022/sound-studies-forelasningsserie - 2025-10-19

Ljudmiljöcentrum på Bokmässan i Göteborg 2022

BOKSAMTAL: What is noise? To whom is something noisy and why is it so? Sanne Krogh Groth och James Mansell samtalar den 22 september på temat What is noise? To whom is something noisy and why is it so? som en del av Lunds universitets program under Bokmässan.  James Mansell, Associate Professor in Cultural Studies, University of Nottingham, and Sanne Krogh Groth, Director of the Sound Environment

https://www.lmc.lu.se/aktiviteter/aktiviteter-2022/ljudmiljocentrum-pa-bokmassan-i-goteborg-2022 - 2025-10-19

Tidigare beviljade medel

Följande projekt har blivit beviljade medel från Ljudmiljöcentrum Vårterminen 2025Bidrag för att skriva projektansökanKristin Aleklett (Biologiska institutionen). ”Can fungal behaviors be disrupted or triggered by sound and vibrations”. 50 000 krAnders Reuter (Institutionen för kulturvetenskaper) ” The intimate sonic spaces of social media: Hyperlistening to short videos on tiktok”.50 000 krBrando

https://www.lmc.lu.se/forskning-och-utlysningar/tidigare-beviljade-medel - 2025-10-19

Planera din examination

På den här sidan hittar du material som stödjer dig i arbetet inför att du bygger upp din examination, oavsett om den är digital eller ej, men också specifikt material för digital examination. Här finns dels pedagogiska tips och råd men även information om vad som kan vara bra att tänka på om du har studenter som är i behov av pedagogiskt stöd och förbättrad tillgänglighet.  På lika villkor Gå til

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination - 2025-10-19

Bygga och genomföra

På den här sidan hittar du material som stödjer dig i arbetet kring själva uppbyggnaden och genomförandet av din digitala tentamen. Här finns dels information om verktyg som du kan använda, dels juridikhjälp samt checklistor som kan stötta dig. Läs frågor och svar om regelverk kring digital examination Skapa examination i Canvas Gå till Skapa examination i Canvas Sidan ger dig tips och råd kring o

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/bygga-och-genomfora - 2025-10-19

Frågor och svar om dataskydd

Frågorna och svaren nedan togs fram för att stötta personal i samband med pandemins digitala examinationer under våren 2021. Även fortsättningsvis kan det ibland vara aktuellt med Zoom-övervakade examinationer och då kan informationen nedan vara till hjälp om vad man får ellerinte får göra. Får jag lov att övervaka mina studenter under den digitala examinationen via Zoom?Ja, det får du om du bedöm

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/bygga-och-genomfora/fragor-och-svar-om-dataskydd - 2025-10-19

Pedagogiska råd och tips

Att tänka på när du utformar examinationer som ska göras online Många examinationsformer som vanligtvis används i campusundervisning fungerar som regel lika bra i online-undervisning. Det gäller till exempel olika former av hemtentor och open book-tentor, olika former av grupparbeten, muntliga tentamina, presentationer och ventilationer. Andra, som till exempel klassiska salstentor, är svårare att

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination/pedagogiska-rad-och-tips - 2025-10-19

Examination för lärande

Reliabilitet, validitet och examination för lärande Det är väl belagt att hur vi utformar våra examinationsuppgifter påverkar våra studenters inlärning och lärbeteende mycket starkt. Detta grundar sig bland annat i att studenterna är tvungna att bli godkända för att få betyg – de kommer liksom inte undan. Frågan ”Kommer detta på tentan?” kan kännas frustrerande att få som lärare, men pekar samtidi

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination/pedagogiska-rad-och-tips/examination-larande - 2025-10-19