Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 534201 sökträffar
Sociala medier – Och den nya affärslogiken
Syfte Uppsatsens syfte är att beskriva och tolka nya mönster i affärslandskapet som har uppkommit, eller förstärkts, som ett resultat av användning av sociala medier. Vidare avser uppsatsen undersöka huruvida dessa mönster kan leda till en förändrad affärslogik, av vikt för företags strategiska val gällande bland annat affärsmodeller och värdeskapande Metod Studien är explorativ och av kvalitativ
The Rebound Effect: Theory, Evidence and Implications for Energy Policy
Improving energy efficiency is a popular means of reducing consumption of energy. When energy efficiency is improved, the marginal cost of energy and energy services will fall, leading to an increase in demand. This is called the rebound effect. This paper explains how the rebound effect arises and what determines the size of it. By examining existing research, it finds that rebound effects are ul
Equal Prices for Everybody? An Empirical Analysis of the Effects of Liberalization on Electricity Prices in Europe Using the Law of One Price
Directive 2003/54/EC of the European Commission set the ground for an integrated and liberalized electricity market in Europe. According to the law of one price the possibility for perfect arbitrage and the absence of trade restrictions lead to homogeneous goods being priced uniformly across countries. The aim of this study is to test whether the law of one price is applicable to the electricity m
Antidum
Den här studien undersöker förekomsten av antidumping bland de nya användarna av antidumpning (AD) under tidsperioden 1995-2008, och tittar specifikt på sambandet mellan antidumping och makroekonomiska variabler, samt sambandet mellan antidumping och tidigare användning. De nya användarna består av ett flertal U-länder, som skiljer sig från de traditionella användare som har bestått av utvecklade
Det japanska deflationsproblemet
Den svenska aktiemarknadens effektivitet - En eventstudie av publiceringen av Insynsregistret
Denna uppsats är en event-studie av aktiekursen vid publiceringsdatumet av insynsregistret, för att se hur aktiekursen reagerar. Detta för att svara på frågeställningen, ”Hur effektiv, enligt effektiva marknadshypotesen, är aktiemarknaden i Sverige?” Uppsatsen är avgränsad till Sverige, men ett urval av alla aktier, samt till att endast studera köp som VD:n har genomfört med den egna aktien. Uppsa
Prostitution i Kina
Since the elimination of prostitution in the 1950’s, China has been virtually free from this alleged social problem until the 1980’s, when the “open door policy” seemed to bring it back to the surface, forcing the government to react and bring the subject up to debate. Using Chinese research data, this paper strives towards understanding the situation of prostitutes and prostitution in contemporar
Why don´t you express youself so that I can understand?
Purpose: Create an overall understanding of computers/software and cognitive science. We also want to investigate discrepancies in 4 particular software systems (The discrepancies are between human/computer and NOT between the computer systems). We also want to investigate if eventual discrepancies, or successes, in the programs might have a connection to the human cognition. Meaning; are these sy
Slow Food - mer än bara mat. En studie i social distansering
ABSTRACT Titel: Slow Food – mer än bara mat. En studie i social distansering. Författare: Katarina Frennmark, Josefine Grahed och Anna Neckmar Nyckelord: Konsumtion, identitet, kapital, habitus, smak, Slow Food, prioritet, iögonfallande konsumtion och social distansering. Syfte: Vi vill ta reda på förhållanden kring konsumtion av mat och hur detta är kopplat till skapandet av identitet. Syftet med
"Extrapersonal -en ouppskattad resurs?"
Organisationskultur - Är den avgörande för succé?
Organisationskulturens symbolik - En fallstudie av artefakternas betydelse för WeSC:s organisationskultur.
Problem: Organisationskultur är ett brett område som kan undersökas på en mängd olika sätt. Traditionellt har dock ämnet belysts främst ur ett beteendeperspektiv, men vårt intresse ligger i att belysa de kulturella föremålen som benämns artefakter och deras roll för organisationskulturen hos ett specifikt retailföretag. Genom att se butiken och dess innehåll som artefakter avser vi närma oss artef
Är det pengar jag vill ha? - En studie av belöningssystemets påverkan på motivation
Konkurrensfördelar genom slow fashion - En studie av ett nytt modekoncept
ABSTRACT Title Competetive advantages through slow fashion – A study of a new fashionconcept Level Bachelor Institution Service management, Campus Helsingborg – Lunds universitet Authors Malin Furumalm, Sara Rydberg, Olivia Swanstein Instructors Carl R Hellberg, Jan E Persson Problem discussion Since there are several actors who choose to describe the concept in different ways, a problem concernin
"Syns man inte finns man inte" - en studie om underdogs konkurrenskraft
Titel: ”Syns man inte finns man inte” – en studie om underdogs konkurrenskraft Författare: Christian Spangsberg, Jonas Kjellsson och Niclas Holmström Nyckelord: Underdog, marknadsplats, snusbranschen, konkurrenskraft, strategi, positionering och kommunikation Syfte: Syftet är att skapa förståelse för mindre företags strategier och konkurrenssituation, med fokus på hur de mindre företagen arbetar f
Från Ax(food) till limpa - En uppsats om konsumentens syn på EMV och dess värde ur ett detaljistperspektiv
Service Managementprogrammet och dess marknadskommunikation: ett informationsflöde från universitet till student
Syfte Med denna studie vill vi bredda och fördjupa våra kunskaper inom ämnet marknadskommunikation genom att undersöka vad som påverkar en ung generation vid valet av högskoleutbildning. Syftet med vår uppsats är att undersöka om det uppstår eventuella gap i informationsflödet mellan avsändare och mottagare. Metod Vi har först och främst valt att använda oss utav ett kvalitativt tillvägagångssätt
Credit boom or credit crunch? - A general-to-specific approach to modeling bank lending
In this thesis factors affecting bank lending in the United States are sought for. For this purpose variables that can be derived from prevailing theories and previous research are used. These include for example the interest rate, the nonperforming loans ratio and the capital to asset ratio. The data series cover the time period 1988Q1-2009Q3. Regression models in a-general-to-specific framework
Base metals, a base for stock prices
In this thesis we investigate three base metals’ price changes relationship with metals and mining companies’ stock return. A two-stage regression method is used with copper, nickel and zinc for eighteen companies. For each company we first run a multiple regression analysis with the three metals’ price changes as variables to create beta values. Thereafter a regression on each metal beta is condu