Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "swedish" gav 93782 sökträffar

Lagspråk och skriftlighet : Det formella skriftspråkets konstruktionssyntax som grund för lagspråksförenkling och EU-översättning

Den här boken handlar om de lexikogrammatiska förutsättningarnaför välfungerande och rimligt lättillgängliga inhemska lagtexter ochöversatta EU-rättsakter och -domar. Bokens huvudtes är attspråkformen i bägge fallen måste grundas på skriftlighet, dvs. på ettkvalificerat bruk av hela det formella skriftspråketskonstruktionsregister och med strikt tillämpning av dess generellanormsystem. Boken vände

Relationship between herd-level incidence rate of energy-related postpartum diseases, general risk factors and claw lesions in individual dairy cows recorded at maintenance claw trimming.

Laminitis and energy-related postpartum diseases share several risk factors, indicating a common etiology. Thus, a herd's incidence rate of energy-related postpartum diseases, such as displaced abomasum and clinical ketosis, might reflect the likelihood of cows to suffer from laminitis-related claw lesions. The aim of this study was to investigate the association between herd-level incidence rate

Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: hem- och konsumentkunskap)

För att kunna nå målen i ämnet hem- och konsumentkunskap krävs det att eleverna kan klara av uppgifter med hög kognitiv svårighetsgrad. För läraren är stöttning, både i planerad och i tillfällig form, ett viktigt verktyg för att hjälpa eleverna att nå målen. Denna stöttning kan finnas i form av exempelvis rikliga tillfällen till interaktion, tydlig information kring arbetsmoment, samarbete över äm

Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: bild)

För att kunna utmana elever på åldersadekvat nivå behöver lärare känna till elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter. Resultatet från den inledande bedömningen (Kartläggningsmaterialet steg 1 och 2) ger en del information, men bedömningen behöver kompletteras med korta inledande kartläggningar inför varje arbetsmoment. För en bildlärare med nyanlända elever i elevgruppen handlar det om att by

Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: slöjd)

Viktiga delar i det parallella språk- och kunskapsutvecklande arbetet är att låta eleverna via translanguaging ta hjälp av sina samlade språkliga resurser, att arbeta med kontextualisering och att uppmuntra interaktion. Genom att ge eleverna möjlighet till en varierad språk- och kunskapsutvecklande undervisning och ge dem möjlighet att uttrycka sig på ett varierat sätt kan slöjdlärare öka möjlighe

Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: hem- och konsumentkunskap)

Att läsa och följa recept är en vanligt förekommande aktivitet inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Denna texttyp ställer höga krav på läsfärdigheten hos elever och innebär en extra utmaning för nyanlända elever. Exempel på stöttning som kan ge nyanlända elever möjlighet till parallell språk- och kunskapsutveckling är att arbeta med aktiviteter före, under och efter läsning, att låta eleverna ta

Att aktivera och synliggöra elevers förkunskaper (generell text)

För att elever ska kunna ta till sig ny kunskap behöver deras tidigare kunskaper aktiveras och synliggöras. Både den inledande bedömningen och den kontinuerliga bedömningen av elevers tidigare erfarenheter och kunskaper är viktiga resurser och utgör en viktig grund för fortsatt lärande. Varje nytt arbetsområde behöver starta en rörelse i undervisningen, med utgångspunkt i det konkreta och vardagli

Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (generell text)

Stöttning, både i planerad och tillfällig form, kan hjälpa nyanlända elever att röra sig från kontextbundna och kognitivt enkla uppgifter mot kontextreducerade uppgifter med högre kognitiv svårighetsgrad. Det är viktigt att denna stöttning följer med hela arbetsområdet och även inkluderar redovisningsfasen.

Läsförståelse i alla ämnen (generell text)

Alla elever behöver få möjlighet att öva upp sin läskompetens för att vara rustade för att möta det stora antal texter som de kommer att stöta på under skoltiden och i livet utanför skolan. Med hjälp av lässtrategier och med stöd av de samlade språkliga resurserna som finns att tillgå kan en ämneslärare hjälpa nyanlända elever att öva upp denna kompetens.

Skrivutveckling i alla ämnen (ämnesspecifik text: bild)

För att stötta nyanlända elever i skriftliga uppgifter i bildämnet kan läraren använda sig av cirkelmodellens fyra steg i textframställningen. Genom att gemensamt bygga upp ämneskunskaper, studera den texttyp som ska skrivas och formulera en första text ges eleven bättre möjligheter att klara en individuell skrivuppgift. Andra konkreta redskap som skrivmallar och begreppslistor fungerar också stöt

Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: slöjd)

Att vara tydlig och konkret är centrala aspekter i arbetet med formativ bedömning. Läraren behöver kommunicera en tydlig målbild och ge konkret och begriplig respons inte bara efter utan också under arbetets gång för att både visa på styrkor, utmana eleverna och hjälpa dem vidare. Vid kamratrespons är det angeläget att läraren förbereder den språkliga inramningen av responsen, till exempel med hjä