Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 6089 sökträffar

LIN B06 1

LIN B06 1 LIN B06: Fonetik: Svenskans fonetiska geografi, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • på ett vetenskapligt sätt kunna diskutera dialekternas ljudsida • kunna förklara talljudens dialektala variation beträffande prosodiska drag såsom accenter och tonfall, vokaler (t ex diftongeringar) och konsonanter (t ex r-ljud) • kunna utreda vad som är fon

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB06.pdf - 2025-09-30

LIN C01 1

LIN C01 1 LIN C01: Lingvistik: Rösten och talet, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva grundläggande samband mellan akustiska och perceptoriska variabler • kunna redogöra för vokal- och konsonantkategoriers akustiska mönster samt teorier om samband mellan å ena sidan dessa mönster och å andra sidan produktionen och perceptionen • kunna p

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC01.pdf - 2025-09-30

LIN C03 1

LIN C03 1 LIN C03: Lingvistik: Prosodi, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna förklara vad prosodi är och vilka dess kommunikativa funktioner är • uppvisa typologisk kunskap om ordprosodiska drag som kvantitet, betoning, ton • kunna förklara yttrandeprosodiska egenskaper som accentuering och frasering • kunna redogöra för diskursprosodi och proso

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC03.pdf - 2025-09-30

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande  kunna diskutera datalingvistikens grundläggande metoder och metodproblem  kunna redogöra för principer för datoriserad representation av syntaktisk struktur  kunna söka efter och

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIND02.pdf - 2025-09-30

LINK21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng

LINK21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng LIN K21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Produktions- och perceptionsteori och Fonetik: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan:  Produktions- och perceptionsteori, 7,5 högskolepoäng  En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng  Examensarbete, 15 högskolepoäng

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK21.pdf - 2025-09-30

Kursguide - Course Syllabus

Kursguide - Course Syllabus • • • • Fastställande Kursplanen är en skiss men ännu ej fastställd. Allmänna uppgifter Kursen ges som fristående kurs. Den kan normalt ingå i en generell examen på såväl grundnivå som avancerad nivå. Undervisningsspråk: svenska Kursens mål Efter avslutad kurs ska den studerande Kunskap och förståelse kunna redogöra för centrala linjer och verk i västerländsk litteratur

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIVA70.pdf - 2025-09-30

SPAA02

SPAA02 Postadress Box 201, 221 00 Lund Besöksadress Helgonabacken 12 Telefon dir 046-222 88 02, växel 046-222 00 00 Telefax 046-222 32 11 E-post jonas.granfeldt@rom.lu.se Internet http:// http://person.sol.lu.se/JonasGranfeldt/ Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAA02, spanska, fortsättningskurs Studiebeskrivning Fastställd 2011-xx-xx av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2011 Intr

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA02.pdf - 2025-09-30

Studiebeskrivning SPAA22

Studiebeskrivning SPAA22 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA22, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA22, 31-60 högskolepoäng, ger dels muntlig och skriftlig färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen avslutas med ett självständigt fördjupningsarbete som tränar

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA22.pdf - 2025-09-30

Studiebeskr SPAB01 HT13

Studiebeskr SPAB01 HT13 Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAB01, spanska, Nybörjarkurs I, 1-15 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion Nybörjarkurs I, 1-15 högskolepoäng, läses på kvällstid. Det är en nybörjarkurs i spanska där den studerande övar upp grundläggande muntliga och skriftliga språkfärdigheter, samt inhämtar vissa kunskaper om geografi, historia och samhällsförhållanden i den

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAB01.pdf - 2025-09-30

sbTYSA31

sbTYSA31 TYS A31: Tyska fördjupningskurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng - Tysk språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng - Tysk språkhistoria, 3 högskolepoäng - Äldre tyskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng - Uppsats, 7,5 högskolepoäng Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslut

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSA31.pdf - 2025-09-30

Linnaeus University: Hanna Lindfors (Linnaeus University) defends her doctoral thesis on Cognitive p

Linnaeus University: Hanna Lindfors (Linnaeus University) defends her doctoral thesis on Cognitive processing across verbal and pictorial domains Linnaeus University: Hanna Lindfors (Linnaeus University) defends her doctoral thesis on Cognitive processing across verbal and pictorial domains Published 19 September 2025 On 19 September, Hanna Lindfors will defend her PhD thesis entitled Cognitive pr

https://www.sol.lu.se/nls/article/hanna-lindfors-linnaeus-university-defends-her-doctoral-thesis-on-cognitive-processing-across-verbal-and-pictorial-domains/ - 2025-09-30

Linnaeus University: Phaedra Royle (Université de Montréal) on Neurocognitive maturation in gender-a

Linnaeus University: Phaedra Royle (Université de Montréal) on Neurocognitive maturation in gender-agreement processing Linnaeus University: Phaedra Royle (Université de Montréal) on Neurocognitive maturation in gender-agreement processing Published 18 September 2025 On 18 September Phaedra Royle, Université de Montréal, will give a talk on Neurocognitive maturation in gender-agreement processing

https://www.sol.lu.se/nls/article/phaedra-royle-universite-de-montreal-on-neurocognitive-maturation-in-gender-agreement-processing/ - 2025-09-30

Kreativ universitetslärare i danska får Allhemsstiftelsens pris till Einar Hansens Minne

Kreativ universitetslärare i danska får Allhemsstiftelsens pris till Einar Hansens Minne Kreativ universitetslärare i danska får Allhemsstiftelsens pris till Einar Hansens Minne Av Gisela Lindberg - Publicerad den 7 november 2023 Danska kan vara knepigt för svensktalande. Språket har diftonger och upplevs ibland som grötigt, men efter en tids dansk-svenskt språkbad kan svenskar och danskar kommuni

https://www.sol.lu.se/article/kreativ-universitetslaerare-i-danska-faar-allhemsstiftelsens-pris-till-einar-hansens-minne/ - 2025-10-01

"Nobelpristagaren Jon Fosse en förnyare med ovanligt stora poetiska kvaliteter"

"Nobelpristagaren Jon Fosse en förnyare med ovanligt stora poetiska kvaliteter" "Nobelpristagaren Jon Fosse en förnyare med ovanligt stora poetiska kvaliteter" Publicerad den 5 oktober 2023 Foto: Tom A. Kolstad (Albert Bonniers förlag) – Jon Fosse har förnyat dramat genom att inte bry sig om hur dramer brukade se ut och han har förmågan att låta tystnaderna tala som få andra dramatiker, säger Rika

https://www.sol.lu.se/article/nobelpristagaren-jon-fosse-ett-sjaelvklart-men-ovaentat-tidigt-val/ - 2025-10-01